Att tänka på vid köp av begagnat?

andy.c

Member
Äntligen ska jag ta steget fullt ut och köpa en egen espressomaskin och kvarn. Jag har läst mycket här på forumet och kommit fram till att det blir en Rancilio Silvia V3 och en Mahlkönig Vario Home kvarn.
Kvarnen tänkte jag köpa på Lilla Kafferosteriet i Malmö för 4000kr men jag har hittat en begagnad Silvia V3 med tillbehör för 4500kr. Säljaren, som av en händelse bor i grannhuset (känner honom dock inte), hävdar att maskinen bara är 1mån gammal och det följer med en mjölkkanna, 58mm Reg Barber tamper, Depuratore BFC vattenfilter och en Grindenstein knockbox. Låter nästan för bra för att vara sant?! Så...

Vad bör man kontrollera vid köp av en begagnad espressomaskin?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Att maskinen fungerar. Se till att få den provkörd ett par gånger, så att du kan se att den lirar. Är maskinen sedan så ny lär det ju finnas garanti kvar också. Sounds pretty safe... :)

Välkommen till den underbara kaffevärlden! :)

//Stefan (som fortfarande är smått lyrisk över att skumningen inte avslutades med ett högljutt skrikande)
 

andy.c

Member
Det gäller helt enkelt att bjuda in sig själv på en kopp kaffe eller två innan man slår till. :) Något annat man bör tänka på, finns det t.ex. någon del på en Silvia som är känslig och lätt går sönder? Någon del man alltså bör kolla extra noga på?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror nog inte att du behöver "bjuda in" dig. Visa bara att du är intresserad av att köpa och be att säljaren visar maskinen ordentligt. Det är ju skillnad om man ska köpa en tio år gammal Brasilia för 1500 än om det gäller en månadsgammal Silvia för 4500. Ska man slanta upp den pengen kan man nog kräva att maskinen ska vara tipp-topp!

Silvian är ju ganska känd för att vara en robust maskin. Jag vet att en forummedlem lyckades dra sönder ångvredet, men annars är det sparsamt med fel. I alla fall som jag upplever det. Hade själv en Silvia som fick lämna plats för den nuvarande.

//Stefan (som vet att sin gamla maskin fortfarande tjänstgör med bravur i sitt nya hem)
 

andy.c

Member
Det här gick ju bra. 4500kr fattigare men en Silvia i toppskick rikare. Säljaren var pedantisk och rengjorde i princip allt efter varje användning. Känns som en helt ny maskin. :) Lite jobbigt att den ska stå i lådan till den 17 augusti när vi flyttar in i vår nya lägenhet. Finns tyvärr ingen plats för den i den nuvarande. :( Men men, den som väntar på något gott...
 

Bengan

Well-known member
Lite jobbigt att den ska stå i lådan till den 17 augusti när vi flyttar in i vår nya lägenhet. Finns tyvärr ingen plats för den i den nuvarande. :( Men men, den som väntar på något gott...

Klart du ska koppla in den och börja köra! Har du inte plats i köket så ställ den nån annanstans. Det räcker ju med ett eluttag i närheten. Den kan stå på golvet i värsta fall.
 

andy.c

Member
Klart du ska koppla in den och börja köra! Har du inte plats i köket så ställ den nån annanstans. Det räcker ju med ett eluttag i närheten. Den kan stå på golvet i värsta fall.

Visst är man sugen men jag har ingen kvarn än och vill gärna stötta Lilla Kafferosteriet i Malmö genom att köpa den där. Tyvärr är jag inte nere i Malmö förrän den 10 juli så det får i alla fall vänta tills dess. Jag har överlevt de senaste tre åren utan egen espressomaskin så jag klara nog ett par veckor till. :)
 

Sny

Active member
Visst är man sugen men jag har ingen kvarn än och vill gärna stötta Lilla Kafferosteriet i Malmö genom att köpa den där. Tyvärr är jag inte nere i Malmö förrän den 10 juli så det får i alla fall vänta tills dess. Jag har överlevt de senaste tre åren utan egen espressomaskin så jag klara nog ett par veckor till. :)

Men inte behöver du en kvarn för att börja. Har inte heller någon ännu, utan köper i kaffebutik där de kan mala åt mig. Vet inte riktigt var du bor, men jag har köpt på kaffecompagniet (vasastan) och Himalaya (globen). Du måste komma upp med en bättre ursäkt ;-)
 

andy.c

Member
Men inte behöver du en kvarn för att börja. Har inte heller någon ännu, utan köper i kaffebutik där de kan mala åt mig. Vet inte riktigt var du bor, men jag har köpt på kaffecompagniet (vasastan) och Himalaya (globen). Du måste komma upp med en bättre ursäkt ;-)

haha, jag letar inte ursäkter. :) Men jag är kanske lite löjlig som vill vänta med att inviga maskinen tills den är på plats i det nya hemmet. Jag har under de senaste åren avvaktat med köpet just för att den inte får någon bra plats i den nuvarande lägenheten. Men jag kanske faller för trycket och smiter förbi J&N någon dag, tänkte ändå åka dit och köpa en rengöringsborste, en mjölkkanna och en tampermatta.
 
Topp