Vad heter era maskiner?

F

Fluffgummifat

Guest
Jag har kanske en osund relation till min nyinköpta maskin, och har nu döpt henne, ceremonin utelämnad. Jag undrar om ni andra kallar era maskiner för något, hade varit kul att höra :)

Min BFC:a heter Evelina, kort Evvy ;)


// Mattias
 

Agathorn

Well-known member
Jag har inget namn på maskinen. Min sambo brukar dock refferera till maskinen med "åbäket" :)
 

staffan karlsson

Well-known member
maskinjävel, när resultatet inte blir som man tänkt sig. det känns liksom lite bättre att skälla på maskinen än sitt hantverk för stunden.
 

Hank

Well-known member
"La macchina" när jag får till det.
"Monstret" enligt min 5-åriga grabb...
 

Englund

Well-known member
Om inte "Samantha Fox" var för jobbigt att säga hela tiden så hade nog min maskin också haft ett namn :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag refererar oftast till min maskin som "hon" eller "henne". Något namn har jag inte gett henne. "Vibin" känns mer som ett produktnamn än ett persondito.

//Stefan (som numera kan skumma mjölk utan skrik; inte mer än från mig när det skiter sig eller om jag bränner mig)
 
F

Fluffgummifat

Guest
Åh! En grej jag kom att tänka på, vilka maskiner är manliga/kvinnliga/ingetdera? Är det beroende på person? Jag bara "kände" att min var kvinnlig, men är det då för att jag är man? Djupt detta :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tja... Är man inte lagd åt att föredra någon av samma kön kanske det faller sig naturligare att se sin älskling (för det är väl vad ens maskin är) som någon av motsatt kön?

Min maskin är definitivt en hon. Hur är det med tjejers maskiner? Är det en han då? Jag bollar härmed frågan vidare... :)

//Stefan (som just haft ett - inte helt oväntat - mycket trevligt kaffesamtal med Eva på Åre Kafferosteri)
 
F

Fluffgummifat

Guest
Det var precis det jag menade. Det torde förhålla sig så att tjejer, om man nu har en sådan relation till en pryl, kallar sin maskin vid ett tufft manligt namn. Har vi någon med erfarenhet? :)
 

PF013

Well-known member
Åh! En grej jag kom att tänka på, vilka maskiner är manliga/kvinnliga/ingetdera? Är det beroende på person? Jag bara "kände" att min var kvinnlig, men är det då för att jag är man? Djupt detta :)

Det känns som Rancilio har bestämt sig för att maskiner är kvinnliga och kvarnar är manliga, med miss Silvia och Rocky. Men så har vi ju Rancilio Lucy, maskin med inbyggd kvarn. Något för genusforskningen? ;)

Min Silvia är i alla fall en dam. Frågan är hur det blir med det när den är ombyggd med dubbelkokare och rotorpump... :lol:
 

stipok

Well-known member
Det var precis det jag menade. Det torde förhålla sig så att tjejer, om man nu har en sådan relation till en pryl, kallar sin maskin vid ett tufft manligt namn. Har vi någon med erfarenhet? :)

Jag vet inte om det finns så många tjejjer som nördat ner sig i kaffe - nörderiet känns faktiskt lite som ett killfenomen - men det finns faktiskt en parallell till relationen mellan musikern och instrumentet. Musiker tillbringar flera timmar dagligen med att försöka skapa något ur ett instrument med en utpräglad personlighet, medan vi stundtals förgäves försöker utvinna de dyrbara svarta dropparna i en Good Shot.

Jag spelar klarinett på hög amatörnivå och känner flera musikanter och professionella musiker. Av de jag känner har kanske bara hälften namn på sina instrument men oavsett om man givit det ett namn eller inte så refererar refererar nästan alla till sina instrument som det motsatta könet. Jag tror det ligger mycket i StefanBöna's reflektion om att valet av maskinens kön hänger på vilken läggning man har.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Min Silvia är i alla fall en dam. Frågan är hur det blir med det när den är ombyggd med dubbelkokare och rotorpump... :lol:

Måste bli något i stil med B A Baracus (från A-Team och det ska vara Mr T; OK, det är inget kvinnonamn men ändå). Stor, Stark och Hänsynslös. Eller - vilket låter bättre i mina öron - på engelska: Big, Bold and Ruthless! :D

//Stefan (som under kvällen lattjat med ett musikprogram på en dator; riktigt kul and I'm hooked)
 
Topp