Hur blir man vän med Export?

johey

Well-known member
Jag förvärvade nyligen en SAMA Export (tidigare modell av Ponte Vechio motsvarighet, med etiketten som enda skillnad). Den är mycket fin och stoltserar präktigt jämte Pavonin. Jag har gjort åtskilliga försök att brygga espresso med den, men här finns några frågetecken jag önskar kan redas ut. Det finns ju några här på forumet som kör PV, och jag tror att principen är densamma på Lusso.

Jag tycker det är svårt att få till bra skott, helt enkelt. Antingen får jag till bra rinn, men då är kaffet blekt och underextraherat, eller så får jag till hyfsad extraktion, men då kommer det bara ett par droppar. Jag vet inte, men jag tippar på att det är långt under 9 bars tryck. Kan man reglera detta på denna fjäderleva?

Exporten vill ha mycket grövre kaffe än Pavonin (typ moka), och trots detta får jag knappt platta ut kaffet med tampern för att det ska tränga igenom något vatten. Underdoserar jag blir det kanalisering och cremalöst blask.

Någon som har några tricks här? Jag vill bli vän med denna skönhet så snart som möjligt.
 

mikfri

Well-known member
Tja johey!

Kul med en Sama, grattis! Jag tror jag har skrivit en steg för steg instruktion någonstans på RK hur jag brukar göra med PV:n. Kolla om det hjälper, annars får du väl komma ut till verkstan och testa min Lusso och se om det hjälper att ratta en annan maskin. Lycka till

/m.
 

johey

Well-known member
Perfekt! Här är det ovannämnda inlägget för den som virrat sig hit. :)

Provade att följa anvisningen och det var väl med någon form av framsteg. Bra idé med att låta armen gå ut till vågrät position och därefter pressa igen tills det börjar droppa fint. Helt 100 har jag dock inte fått till det än, för jag drabbas mycket av kanalisering. Antar att det har med malningsgrad och/eller tampning att göra.

Det är sånt jäkla ös på vattnet när man pressar ner armen, så jag misstänker att kaffepucken spolas sönder. Pavonin är mycket snällare. Har jag kanske för högt kokartryck?

Komma ut till verkstan låter hur som helst som en trevlig grej. Kanske satsa på att plocka med Exporten så kan vi göra en jämförelse. Inte än på ett par veckor dock, för nu åker jag iväg och är borta en stund, men därefter skulle jag tycka det vore trevligt.
 

Emil

Well-known member
Hej!

Så "min" maskin vägrar att ställa in sig i ledet... :) Det sista halvåret när jag hadde den hemma hos mig så blev ca 90% av skotten väldigt bra! Däremot är den inte som en Pavoni. Malningsgraden skiljer sig som du säger.. Jag körde med Orphanespressos tamperteknik..

http://www.orphanespresso.com/OE-SLAP-SHOT-Espresso-Prep-Technique_ep_566-1.html

en video:

http://www.youtube.com/watch?v=ro7lfjWTOdI

En relativt fin malning, som den använder till din Pavoni, 14gr, och knackar ner kaffet i filtret genom att dunka portafiltret 3 ggr i tampermattan med korgen i. Tampa mycket lätt, endast jämna till kaffet, ungefär en halv cm ner i korgen...

Om du är intresserad har jag kvar, en av Orphanespresso tillverkad, "kaffe-tratt" som passar exakt i din filterkorg. Med hjälp av den så är det mycket lätt att dunka ner kaffet i korgen utan något spill framförallt när man som jag och du gör kör med handkvarn.

http://www.orphanespresso.com/OE-Aluminum-Portafilter-Dosing-Funnel_p_2415.html

Ge denna teknik en chans lycka till !
 

Emil

Well-known member
Din p-stat är inställd på strax under 1 bar. skruva loss bottenplattan och testa att skruva lite på p-staten så får du jämföra om du vill ha ett högre eller lägre tryck..
 

martink78

Well-known member
Hmm... kan ni tänka er lite "publik" när ni har er leva-träff? :) Har ju ingen fjäder leva men jag kan bidra med kaffe i stället... Är ju lite sugen på en sån där...
 

mikfri

Well-known member
Jag kanske har en ovanligt bra kvarn ;), men jag har väldigt lite problem med kanalisering. Min pressostat står på 1,1 bar och jag justerar numera nästan aldrig kvarnen utan reglerar allt med kaffemängd och tamp. Den ytterst osexiga tekniken jag använder för att ta itu med eventuella klumpar är ett par "krattag" med en gaffel och sedan ett dunk i mattan. Klart!

Inga trattar eller potatisstickor här inte..

/m.
 

mikfri

Well-known member
Ha ha.. Publik är välkommen. Du hittar ju dit också! Jag kanske skulle släpa dit santosen också så vi får upp tempot lite...

/m.
 

sjöbod

Well-known member
Grattis till nya maskinen !
Var själv väldigt intresserad spekulant på Emils maskin, men kom inte till skott.
Studerade alla fjäderlevor jag kunde hitta in action på Youtube.
Vad jag kunde se så lyckades de få fram väldigt bra extraktioner, men teknikerna varierade
väldigt mycket. Där man såg själva tampningen, så såg den tämligen hård ut.
Prova att tampa ganska hårt. Om du provar dra ner armen och låt den gå tillbaka helt, för att sedan dra ner den helt igen. Vad händer då ? Stannar den på vägen upp efter första draget ?
Eller fungerar det ? Trycket på 9 bar tror jag inte är så viktigt. Får fram väldig bra extraktioner
även med 5 bar.

Lycka till ! Du kommer säkert få ordning på det. Väldigt läcker maskin !
 

johey

Well-known member
Emil: Har tänkt att köpa Orphans tratt, både till Pavonin och Saman. Handmalet är som du säger trixigt att få ner i korgen. Jag vill visst ha din tratt, så slipper jag beställa den i alla fall! Är den Samaröd blir jag extra glad. :) Nämn ditt pris så ordnar vi.

Brukade du få smala ringlande mussvansar och tjock fin crema? I så fall har jag en bra bit kvar att utvecklas, och det är ju kul. :)

När det gäller Pavonin har jag mycket mindre problem med kanalisering nu sen jag introducerade handkvarnen, men det gäller inte Saman. Om kokarn är under 1 bar tror jag inte det är för högt tryck i alla fall. Nej, det måste vara mitt handhavande som är den felande länken. Ska prova med lite högre malningsgrad.

martink78: Jag tycker alla är lika värda. Vill inte döma någon efter fjädern. Inbjudningar till verkstan får dock mikfri stå för. :)

sjöbod: Vilken tur för mig att du inte kom till skott då! :) Jag var själv väldigt seg, vilket Emil fick erfara. Men nu står den där äntligen och glänser rött. Angående att dra armen fram och tillbaka fungerar det inte riktigt så. När den väl pressats ner kan jag inte påskynda den upp, utan måste låta den gå i sin egen takt. Tampar jag hårt tar den säkert två minuter på sig att extrahera. Visst kommer kaffet, men dr..opp.... dr..opp.... dr..opp... När koppen är klar har creman försvunnit för länge sen.

Jodå, jag tvivlar inte på att det är en bra maskin när man väl trimmat in parametrarna. Meningen med denna tråd är just att påskynda intrimmandet.
 

Hank

Well-known member
Snygg maskin, lycka till!

Off topic, visste inte hur den såg ut så jag gjorde bildsök på google. Din profilbild var tredje alternativet för Sama export ;)
 

Emil

Well-known member
Hej Johan ! Jag skickar tratten med Posten imorgon! Den är dessvärre silverfärgad så du går köpa lite fin röd spraylack ;)

Jag önskar att jag tog mig tid att filma när jag drog några skott med maskinen när den var min... När det gäller själva leva armen brukade jag trycka ner armen i bott och därefter köra ca 3 sec preinflu. Därefter släpper jag armen delvis och delvis följer med i rörelsen ca 10 cm för att sedan låta fjädern ta över. Jag brukade lägga den andra armen på toppen av maskinen så att armen var nästan rak. När leva armen nuddar din utsträckta arm på undersidan då är det dags att föra ner den mycket försiktigt en andra gång. Det är otroligt viktig att denna rörelse är lugn och försiktig annars uppstår kanalisering... (Framförallt när man släpper armen och skall låta fjädern göra sitt jobb så är det viktigt att göra det mjukt!) Sedan är det bara att låta fjädern ta över resten av skottet.
 

Mathias

Well-known member
.....Det är sånt jäkla ös på vattnet när man pressar ner armen, så jag misstänker att kaffepucken spolas sönder......


Det är en av anledningarna någon testade att klippa till en rondell av ett vanligt kaffefilter ungefär lika stor som filterkorgens ytteridameter som placeras ovanpå filterkorgen efter att kaffet "tampats". Detta går under benämningen demi-pod

Fördelar:
-"bromsar" och fördelar vattnet
-"filtrerar" en hel del malet kaffe och kaffeoljor från att passera in i maskinen efter att skottet gjorts vilket medför längre interval mellan rengöring
 

johey

Well-known member
Emil: Har varit på nätlös semester och är nu på väg hem. Får se om brevbärarn pallrat sig till lådan. :) Tack så mycket! Bra beskrivning också. Förstår hur du menar. Ska prova det tillvägagångssättet.

Vill helst slippa klippa filter och hålla på.
 

johey

Well-known member
Just hemkommen från Smålandsvistelse och i brevlådan fann jag en portafiltertratt. Många tack, Emil! Nu kommer det ju bli lätt som en plätt att häva över kaffet från kvarnlådan till filtret.
:coffee:
 

johey

Well-known member
Tratten fyller verkligen sin funktion. Så mycket lättare att få över kaffet från lådan till korgen. Fick till espresson hyfsat idag, men det finns fortfarande förbättringspotential. Den vilda kanaliseringen tror jag berodde på för lös tampning. En kopp fick gå direkt i slasken. I det andra försöket tampade jag lite hårdare, men absolut inte hårt, och då slapp jag kanaliseringen. Det kom kaffe ur båda piparna (för första gången) men fortfarande inga mussvansar utan skvättiga droppar. Tunn crema och nedskvätten koppkant, men helt ok i smaken. Lite grövre malning nästa gång kanske, eller sparsammare dosering. Tror dock jag är rätt nära nu, så det är små justeringar som gäller. Fortsättning följer... :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp