Kvarn till Vibiemme Junior DB?

Buran

Member
Hejsan!

Efter att i år ha suktat efter en espressomaskin (har snott lillebroderns så fort han tittat bort) har jag fastnat för Vibiemme Junior DB. Jag gör en hel del mjölkdrinkar så en Dual Boiler känns bekvämt och E61 lockar.
Dock har jag ingen aning om vilken kvarn jag ska köpa till den. Känns viktigt att kvarnen inte är för dålig! En kvarn på 3-4000 borde väl räcka, eller? Vilken skulle ni rekommendera?

Det är också viktigt för mig att det ser snyggt ut! Egentligen skulle jag vilja köpa maskinen med rött eller svart skal. Såg någon bild på det, men har ingen aning om var man kan köpa det. Någon som vet?

Jag är också nyfiken på vad ni anser vara tillbehör man inte klarar sig utan.

Snart får jag äntligen beställa min maskin!!! :) :nowink: :D :eek:hmy: :coffee:

Hoppas ni kan peka mig i rätt riktning :=)
Daniel
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om du är ute efter estetik kanske du får höja budgeten en del. Annars, i prisklassen du nämner, funkar en Rocky utmärkt. Själv har jag en Compak K3 Touch som lirar fint. Eureka Mignion, kanske? Eller Mahlkönig Vario Home?

Annars kanske du kan hitta någon beggad kvarn till bra pris; det förekommer ju en hel del cafékvarnar på blocket. Kolla av tråden om detta lite då och då. Här dyker det ofta upp tips om intressanta objekt!

Lycka till med nya maskinen! Det är ganska trevligt, minst sagt, att kunna skumma utan egentliga stopp! Åtminstonde om kokaren inte går och dör... ;)

Tillbehör som kan vara trevliga innefattar ett par mjölkkannor, en tamper, en brygghusborste, en knock-box samt en tampermatta. Resten brukar komma efterhand...

//Stefan (som idag nåddes av beskedet att min maskin bör komma åter kommande fredag; ahhh, bliss)
 

kafferic

Active member
Och så måste man uppgradera från wettextrasa till microfiberduk :)
Jag har också Compak K3-kvarn till min Vibiemme och det funkar bra för mig. Annars går det nog att fynda billiga kvarnar begagnat eller från utlandet.
 

Buran

Member
Tack för tipsen. Det jag har funderat på är just en Compak K3 Touch eller möjligtvis en Demoka M-203. En steglös maskin vill jag nog ha iaf.
Om jag skulle gå upp i prisklass, vad hamnar man så?
Tittade lite på Mazzers billigare, men tycker inte doseringshus är något för mig. Känns som det lätt blir att kaffet ligger färdigmalt där under dagen och tappar smak. 8000 låter lite väl dyrt för mig tyvärr. 5k är nog max.

Läste att du haft problem med maskinen. Hoppas som sagt att du fått ett måndagsex och jag inte råkar ut för samma problem. SKulle göra mig galen :=)

Hur är det med ångröret (?) på Juniorn? Jag har läst att många byter munstycken på sina maskiner. Är det något som ni rekommenderar eller funkar det bra med det som följer med?

Tack för all hjälp :=D
 

Mayhem

Well-known member
Tittade lite på Mazzers billigare, men tycker inte doseringshus är något för mig. Känns som det lätt blir att kaffet ligger färdigmalt där under dagen och tappar smak. 8000 låter lite väl dyrt för mig tyvärr. 5k är nog max.
Mazzer köper man inte i Sverige, här tar alla handlare ut överpris. Flertalet inklusive undertecknad har med stor framgång köpt Mazzer Mini E från nederländska ESW till mycket bättre pris. Frakt var inte så dyrt heller, gick på €35 EUR när jag beställde för ett år sedan.

Annars så är nog Mahlkönig Vario Home ett bra alternativ. J&N sålde den så lågt som 4000:- för ett par månader sedan men finns risk för att priset gått upp sedan dess.
 

Buran

Member
Måste erkänna att en mazzer Mini E typ A från ESW lockar något otroligt! Hade varit praktikst om man kunde beställa maskinerna från samma ställe bara så man slipper ångesten av att ha ena men inte andra.
Där fanns också en himla massa roliga tillbehör man kan beställa.
Vario Home känns inte direkt för mig. Jag kommer bara använda den till espressomaskinen så jag behöver inte de andra funktionerna och sen tycker jag inte den ser så bra ut :=)

Nu lutar det verkligen åt en Vibiemme Jr DB och en Mazzer Mini E A. Ojojoj nu är det bäst att någon snabbt övertalat mig att det är ett dumt köp, eller jag blir 20k fattigare :=D
 

Sir Anselm

Well-known member
Måste erkänna att en mazzer Mini E typ A från ESW lockar något otroligt! Hade varit praktikst om man kunde beställa maskinerna från samma ställe bara så man slipper ångesten av att ha ena men inte andra.
Där fanns också en himla massa roliga tillbehör man kan beställa.
Vario Home känns inte direkt för mig. Jag kommer bara använda den till espressomaskinen så jag behöver inte de andra funktionerna och sen tycker jag inte den ser så bra ut :=)

Nu lutar det verkligen åt en Vibiemme Jr DB och en Mazzer Mini E A. Ojojoj nu är det bäst att någon snabbt övertalat mig att det är ett dumt köp, eller jag blir 20k fattigare :=D

Jag kör en DB Jr. med en Minimoka 203 och är kanonnöjd, så kör du på Mazzern lär du du inte bli missnöjd :lol:
 

henrico

Well-known member
Man kan göra bra kaffe med Minimoka, Rocky eller enklare Anfim det råder ingen tveka om. Det jag själv börjar bli irriterad på är att det tar 15-18 sekunder att mala en dubbel när man har en maskin man kan jobba mycket snabbare med.... Mazzer Mini E A eller B ligger i min shoppinglista men som sagt - hutlöst prissatta i Sverige.

...härliga i-landsproblem man har. :-D
 

Buran

Member
Då är det nästan bestämt! Det blir en Vibiemme Jr DB från risteriet och en Mazzer Mini E typ B från ESW. Sen blir det väl en del bra tillbehör, framförallt från ESW då jag gillar grejjerna från Cafelat :=D
Nu är det bara att hoppas att allt funkar smidigt när man beställer från runt om i Europa.
Snart snart snart!!!
 

Buran

Member
Du var det beställt :=)
Vibiemme Junior DB
Mazzer mini E typ B
Tamper, microduk, borste, tampermatta och 2 mjölkannor från Cafelat. Köpt via ESW.
Termometer, avkalkningsprylar och två typer av bönor från risteriet där jag köpte Juniorn.
Nu är det bara att hoppas att jag inte köpte något konstigt och att grejjerna kommer fort och samtidigt!!! Är redan otroligt otålig! :=)

Tack för all hjälp! Underbart forum detta :=D
 

Buran

Member
Frakten gick på 35 euro, helt ok. Blev inte dyrare heller när jag la till en massa tillbehör. Fick precis reda på att espressomaskinen kommer på måndag så hoppas de är lika snabba från Holland! Annars kommer jag sitta och titta på min maskin och mina bönor men tårar i ögonen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp