Hur handskas man med caféer som serverar dåligt kaffe?

hne

Well-known member
Hur gör kaffenördar egentligen?

Imorse var första gången jag sett tiger stripes i min maskin (orginal-dubbelspoten är verkligen trång). Smakade ändå en smula överextraherat så den besudlades med mjölk. Tyckte mjölken blev väl bubblig, säkert 8 synliga bubblor, men fick ändå till nått lätt ormbunksliknande i koppen. Funderade ändå på hälla ut och börja om, överextraherad espresso med bubblig mjölk är ju inte så kul.

Det blev inget nytt försök. Kvarnen pajade när jag malde utflyktspresskaffe. :angry:

Istället blev det en cappu för 30kr ur en 3-grupps La Marzocco på första bästa ställe med ordet kaffe i namnet. Ni kan gissa att jag blev förvånad när jag fick pappmugg med lock (att dricka på plats) för att täcka ett vitt lager badskum som luktade överextraherat kaffe! Mycket värre än det jag hemma till slut hällde ut halva av.

Jag smakade på pappmuggens innehåll, åt upp mackan och kastade resten, utan att säga något.

Var jag för svenskt snäll? Är jag för bortskämd med bra kaffe hemma? Hade jag kokat kaffe som smakat och sett ut så hade jag inte gett bort den gratis.

Hur hade du gjort i liknande situation?
 

SirGrunge

Well-known member
Våga ALLTID säga till, du som kund har ju trots allt betalat för en produkt. Serviceyrken skall vara många om sina produkter, om ingen säger till så tror dom ju att dom gör rätt?
Gör dom och dig den tjänsten :)
 

Pac

Maskindoktorn
Lite vänlig feedback skall man alltid ge oavsett om det är bra eller dåligt.

En barista som har en dålig dag eller inte kan bättre lär sig aldrig utan feedback. Så det snälla är att berätta vad man tycker. :)
 

Maestro Andreas

Well-known member
Håller med övriga talare viktigt att tala om för dem vad man tycker, men glöm inte att ge beröm om kaffet smakar gott oxå det kan stärka den som står bakom spakarna och bidra till att det blir ännu bättre kaffe.
 

mts

Well-known member
Man dricker upp sitt kaffe för att aldrig med gå dit igen, sen baktalar man dem så mycket det bara går så de inte får några kunder och tvingas stänga.


... eller nä just det, det är så vi alltid gör svenska som vi är. Man behöver inte vara så rädd för att säga vad man tycker om något man betalat för och om man inte säger något så tror den som rattar maskinen att det är ok att döda en bra produkt genom att brygga det för varmt eller koka mjölken i ångan.
Jag råkade säga till på fel ställe häromdagen varpå jag fick "gör det bättre själv då" slängt i ansiktet. Man ska inte ha kaxiga tonåringar som tror att de är något bakom disken såvida man inte vill stänga förklarade jag sen för ägaren medan jag drack min egengjorda cappuchino i lugn och ro och gick därifrån nöjd över att jag fått leka med en linea :)
Ska bli skoj att gå dit nästa gång för han var riktigt trevlig och funderade på att byta till ett annat kaffemärke eller åtm öka urvalet lite med en till kvarn. Inte för att han skulle öka vinsten men för att stan jag bor i behöver lite fler nyanser av mörkt brunt gott kaffe
 

Cima Coppi

Member
Man dricker upp sitt kaffe för att aldrig med gå dit igen, sen baktalar man dem så mycket det bara går så de inte får några kunder och tvingas stänga.
:D

Det ligger något i citatet... men mycket hänger på VEM som står bakom maskinen, ifall man ska framföra sina synpunkter - positiva som negativa. "Tonåringar" som fått knapphändig information och utbildning, ja eller ingen alls i vissa fall är det meningslöst att framföra kritik. Imorn kanske det är någonannan som trycker på knappen i "28 sek för det har ägaren sagt att man ska göra". Men om personalen bakom spaken är intresserad av att leverera bra kaffe i olika utföranden, och är tillsynes mån om sina kaffekunder ja då ska man givetvis föra en dialog om kaffet, hantverket och allt annat. Tyvärr är det alltför sällan man finner en sådan person bakom en exklusiv 3-grupps Brasilia eller nåt...
 

mts

Well-known member
var på samma ställe idag, tog en espresso, samme kille som stod bakom, mumlade "den här får nog gå på mitt konto", flushade, tampade fint och levererade en bra och god kopp... misstänker att nån fick sig en avhyvling igår.
 

Cima Coppi

Member
Besökte Ben & Jerry i Kalmar idag. Inte för glassens skull utan för det rykte att de serverade kaffe från J&N. Har saknat goda shots sedan Spresso Bar försvann. Började bra då jag minsann blev upplyst om att det var kaffebönor i kvarnen. Arabica dessutom! Efter några meningsutbyten rotades det fram en påse FTO. Jag tar en dubbel sa jag till tjejen bakom disken. Den serverades i en stor cappuccino kopp. Det kan jag leva med men varför ska personalen mer eller mindre kastas in bakom en maskin som de överhuvudtaget inte fått en riktigt utbildning på? Manualen låg för övrigt på kassadisken. Det var inte riktigt läge att komma med kritik - positiv som negativ. Om jag mot förmodan skulle gå dit igen, inom en överskådlig framtid, då kanske personalen har landat i sin roll som... servitör av kaffe (vill inte använda ordet barista för det vore fel). Eller så har det kastats in en ny bakom maskinen och vi är tillbaka till ruta ett igen. Det var dagens reflektion i ämnet...
 

leitzler

Well-known member
Besökte Ben & Jerry i Kalmar idag. Inte för glassens skull utan för det rykte att de serverade kaffe från J&N. Har saknat goda shots sedan Spresso Bar försvann. Började bra då jag minsann blev upplyst om att det var kaffebönor i kvarnen. Arabica dessutom! Efter några meningsutbyten rotades det fram en påse FTO. Jag tar en dubbel sa jag till tjejen bakom disken. Den serverades i en stor cappuccino kopp. Det kan jag leva med men varför ska personalen mer eller mindre kastas in bakom en maskin som de överhuvudtaget inte fått en riktigt utbildning på? Manualen låg för övrigt på kassadisken. Det var inte riktigt läge att komma med kritik - positiv som negativ. Om jag mot förmodan skulle gå dit igen, inom en överskådlig framtid, då kanske personalen har landat i sin roll som... servitör av kaffe (vill inte använda ordet barista för det vore fel). Eller så har det kastats in en ny bakom maskinen och vi är tillbaka till ruta ett igen. Det var dagens reflektion i ämnet...

Himla tur de får fantastisk glass färdiggjord levererad för försäljning :)
 

AndersSt

Well-known member
Tunt

Var på kaffebar i förra veckan (inget namn, vill inte hänga ut dem här) Beställde en dubbel Macchiato. Killen var uppenbarligen ny för han fick fråga kollegan vad det var för något. Sedan underdoserade han rejält och tampade lite löst och snett när han höll PF "i luften". Jag tänkte först protestera men man är ju svensk så jag höll tyst. Fick mitt kaffe, smakade precis så tunt som jag befarat men gick ändå ner då jag var kaffesugen. När jag gick in med koppen så gav jag lite feedback till personalen men fick svaret att det skulle vara så. :eek:hmy:
 

johey

Well-known member
En idé är ju att nämna dem vid namn här så inga fler behöver lida. Om de tar till sig av synpunkterna är det en sak, men om "det ska vara så" så är de körda om du frågar mig.
 

AndersSt

Well-known member
Var ute och körde en sväng häromdan i trakterna kring Båstad-Torekov. Kom till ett ställe som heter "Nivå 125" på Hallandsåsens sluttning mot havet (antar att det ligger på 125m över havet). Fantastisk utsikt över hela Laholmsbukten! Där fanns ett kafé också med en tvågruppsmaskin av okänt märke, kunde inte se någon märkskylt. Tyvärr låg båda PF på disken bredvid maskinen så jag blev lite tveksam. Tjejen bakom disken kom fram och undrade om jag ville ha kaffe och då kommenterade jag det där med att portafilterhållarna inte satt i grupperna. Hon förstod inte vad jag menade utan pekade först på kvarnen och sa att det var där de malde kaffet, pekade sedan på en vanlig kaffebryggare och sa att det var en kaffebryggare med filter. Jag försökte förklara vad jag menade utan att låta som en besserwisser. Då sa hon att man absolut inte fick ha PF sittandes i maskinen för då kunde de brännas sönder... men de hade minsann fått mycket beröm för sitt kaffe! Skulle jag inte prova? Jodå, mot bättre vetande beställde jag en dubbel macchiato och en liten kanelbulle, 45:- kostade det. På frågan vad det var i kvarnen fick jag veta att det skulle vara Zoegas. Flapp, flapp från kvarnens dosator (hörde inte kvarnen gå alls), ett lätt tamp och sedan skvalade det ner i en kall kopp. Litet varm mjölk på det. Smakade ungefär lika mycket som en kopp bryggkaffe från thermos. Ingen höjdare direkt.
 

Ciclista

Well-known member
Det är något magiskt med pf som inte sitter i maskinen, det kommer aldrig bli bra kaffe. Skulle aldrig betala för kaffe på ett ställe som gör så.
 

GLC

Well-known member
PF ur gruppen har jag sett många gånger, tragiskt. Creds till alla er som verkligen säger till, jag orkar aldrig då jag inte vill hamna i en diskussion med någon som tydligen inte bryr sig alls om vad denne serverar.

Dock, de caféer som bryr sig om kaffet och sitt hantverk påpekar jag gärna om det finns förbättringar att göras. Saker som att alltid ha PF i gruppen och att mala inför varje beställning ser jag som en självklarhet.

Ibland får man hålla sig från att leverera en rak höger, som min avatar är på väg att göra :) :)
 

Jay

Well-known member
Hur gör kaffenördar egentligen?
1. beställer
2. observerar reaktion på beställning hos "barista"
3. försöker att inte stirra, men observerar noggrant, hur "baristan" tillreder kaffet.
4. när kaffet serveras luktar och smakar man på kaffet.
5. om kaffet är gott (och steg 1-3 passerats godkänt), dricks det upp och det pratas i all oändlighet om andra kaffen man druckit.
6. om kaffet smakar illa så gör man en grimas, helst så att "baristan" inte ser, och går sedan ut ur lokalen skamset för att
7. gå hem och mörda baristan och hela kaféet på sin blogg
 

Jay

Well-known member
PF ur gruppen har jag sett många gånger, tragiskt. Creds till alla er som verkligen säger till, jag orkar aldrig då jag inte vill hamna i en diskussion med någon som tydligen inte bryr sig alls om vad denne serverar.
Gjorde den intressanta iakttagelsen att fråga baristan varför PF var lämnat ute ur grupphuvudet, och fick till svar att det var så hon blivit lärd att det skulle vara, eftersom maskinen (en Wega) skulle göra PF så varmt att kaffet brändes där inne om det satt kvar (!).

Det här med att ha blivit lärd något är ett ok. Jag vet minst ett ställe som serverar bra kaffe som fortfarande knackar tampern mot PF strax före de tampar och förseglar. År 2010... eh?
 

AndersSt

Well-known member
6. om kaffet smakar illa så gör man en grimas, helst så att "baristan" inte ser, och går sedan ut ur lokalen skamset för att
7. gå hem och mörda baristan och hela kaféet på sin blogg

Eller om man inte har egen blogg spyr man galla över kafét på lämpligt forum som jag gjorde... Touche! Självklart borde jag talat om direkt att kaffet inte var gott.
:blush:
 

onyman

Well-known member
Jag vet minst ett ställe som serverar bra kaffe som fortfarande knackar tampern mot PF strax före de tampar och förseglar. År 2010... eh?

Jay, jag gillar din kompromisslöshet men en sån liten kvarlevelse spasm från 2008 är väl förlåtligt? snart kommer det kallas oldschool och söder om söder kiddsen kommer vara stolta över att köra hard core tamper knack.
 

hne

Well-known member
snart kommer det kallas oldschool och söder om söder kiddsen kommer vara stolta över att köra hard core tamper knack.

Vad är egentligen så fel med en liten vibration i kaffet innan man tampar? Att knacka efter man tampat fattar jag att det har sönder saker, men innan borde väl vara lite i samma riktning som WDT?

(Jag bor söder om söder)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp