Hur handskas man med caféer som serverar dåligt kaffe?

Jay

Well-known member
Jay, jag gillar din kompromisslöshet men en sån liten kvarlevelse spasm från 2008 är väl förlåtligt? snart kommer det kallas oldschool och söder om söder kiddsen kommer vara stolta över att köra hard core tamper knack.

Det är betydligt äldre än så. Paul Bassetts generation körde med det, runt 2003. Tror ingen som kollat in WBC ser en sidoknack längre. Man har gjort en del studier som visar att det är större chans att du knackar sönder pucken och ger väg för kanalisering, än faktiskt fångar upp de få kornen på sidan (och kornen på sidan har visat sig göra föga för smak, och så länge du flushar och gör rent portafiltret så finns ingen ursäkt).

Jag tror endast det hänger ihop med att baristi gillar att föra oväsen ;)
 

onyman

Well-known member
Tror ingen som kollat in WBC ser en sidoknack längre.
Jag tror endast det hänger ihop med att baristi gillar att föra oväsen ;)

Håller absolut med om att det inte är bra, men det har ju inte SÅ stor betydelse jämfört med de andra sakerna som nämnts i denna tråden. Det användes faftiskt även i WBC i juni: jag såg ett par använda det, som inte gick till semifinal dock... David Schomer som höll seminarier under WBC, som vissa håller som espresso guru och som ofta har en vetenskaplig förklaring till allt, kör fortfarande med knack..... men har också en frisyr från 1997 och kan inte sätta igång powerpoint själv så..... :)

Det jag reflekterade över under WBC 2010 dock är att färre och färre distribuerar kaffet, i semi final och final var det ca 50/50 mellan de som rörde kaffet med handen och de som inte gjorde det. 90% "settlade" dock, vilket inte var så vanligt för ett par år sedan?
 
Senast ändrad:

onyman

Well-known member
Vad är egentligen så fel med en liten vibration i kaffet innan man tampar? Att knacka efter man tampat fattar jag att det har sönder saker, men innan borde väl vara lite i samma riktning som WDT?

(Jag bor söder om söder)

vibration innan tamp är superbra så långt jag kan utröna men om "knacken" är för kraftigt och riktat rakt åt sidan så är det väl en stor chans att du knackar loss kaffe från sidan du knackade i och därmed risk för den kanalisering soam Jay nämnde. om man studerar de bästa under WBC så sker den mesta vibrationen/settlingen innan tamp i VERTIKAL riktning.
 

Jay

Well-known member
David Schomer som höll seminarier under WBC, som vissa håller som espresso guru och som ofta har en vetenskaplig förklaring till allt, kör fortfarande med knack..... men har också en frisyr från 1997 och kan inte sätta igång powerpoint själv så..... :)
Vi stötte faktiskt på mr Schomer på en pub efter WBC innan efterfesten, och han kom faktiskt ihåg min kamrat som gick på hans seminarium med förnamn och allt, vilket jag tycker är ett extremt gott tecken på god service. Men i mångt och mycket annat är mr Schomer en dinosaur, även om han betytt massor för modernt kaffe vilket man absolut inte ska försöka ta ifrån honom.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp