Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 24
    Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010

Question Hur handskas man med caféer som serverar dåligt kaffe?

Hur gör kaffenördar egentligen?

Imorse var första gången jag sett tiger stripes i min maskin (orginal-dubbelspoten är verkligen trång). Smakade ändå en smula överextraherat så den besudlades med mjölk. Tyckte mjölken blev väl bubblig, säkert 8 synliga bubblor, men fick ändå till nått lätt ormbunksliknande i koppen. Funderade ändå på hälla ut och börja om, överextraherad espresso med bubblig mjölk är ju inte så kul.

Det blev inget nytt försök. Kvarnen pajade när jag malde utflyktspresskaffe.

Istället blev det en cappu för 30kr ur en 3-grupps La Marzocco på första bästa ställe med ordet kaffe i namnet. Ni kan gissa att jag blev förvånad när jag fick pappmugg med lock (att dricka på plats) för att täcka ett vitt lager badskum som luktade överextraherat kaffe! Mycket värre än det jag hemma till slut hällde ut halva av.

Jag smakade på pappmuggens innehåll, åt upp mackan och kastade resten, utan att säga något.

Var jag för svenskt snäll? Är jag för bortskämd med bra kaffe hemma? Hade jag kokat kaffe som smakat och sett ut så hade jag inte gett bort den gratis.

Hur hade du gjort i liknande situation?

Senior Member SirGrunges avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Våga ALLTID säga till, du som kund har ju trots allt betalat för en produkt. Serviceyrken skall vara många om sina produkter, om ingen säger till så tror dom ju att dom gör rätt?
    Gör dom och dig den tjänsten

Lite vänlig feedback skall man alltid ge oavsett om det är bra eller dåligt.

En barista som har en dålig dag eller inte kan bättre lär sig aldrig utan feedback. Så det snälla är att berätta vad man tycker.

Håller med övriga talare viktigt att tala om för dem vad man tycker, men glöm inte att ge beröm om kaffet smakar gott oxå det kan stärka den som står bakom spakarna och bidra till att det blir ännu bättre kaffe.
    Gott Kaffe får man hemma
    Motto: Dagens gitarrister hugger för lite ved.

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Artig, konstruktiv kritik tror jag också på.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    Man dricker upp sitt kaffe för att aldrig med gå dit igen, sen baktalar man dem så mycket det bara går så de inte får några kunder och tvingas stänga.

... eller nä just det, det är så vi alltid gör svenska som vi är. Man behöver inte vara så rädd för att säga vad man tycker om något man betalat för och om man inte säger något så tror den som rattar maskinen att det är ok att döda en bra produkt genom att brygga det för varmt eller koka mjölken i ångan.
    Jag råkade säga till på fel ställe häromdagen varpå jag fick "gör det bättre själv då" slängt i ansiktet. Man ska inte ha kaxiga tonåringar som tror att de är något bakom disken såvida man inte vill stänga förklarade jag sen för ägaren medan jag drack min egengjorda cappuchino i lugn och ro och gick därifrån nöjd över att jag fått leka med en linea
    Ska bli skoj att gå dit nästa gång för han var riktigt trevlig och funderade på att byta till ett annat kaffemärke eller åtm öka urvalet lite med en till kvarn. Inte för att han skulle öka vinsten men för att stan jag bor i behöver lite fler nyanser av mörkt brunt gott kaffe
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Citat Ursprungligen postat av mts Visa inlägg
    Man dricker upp sitt kaffe för att aldrig med gå dit igen, sen baktalar man dem så mycket det bara går så de inte får några kunder och tvingas stänga.

Det ligger något i citatet... men mycket hänger på VEM som står bakom maskinen, ifall man ska framföra sina synpunkter - positiva som negativa. "Tonåringar" som fått knapphändig information och utbildning, ja eller ingen alls i vissa fall är det meningslöst att framföra kritik. Imorn kanske det är någonannan som trycker på knappen i "28 sek för det har ägaren sagt att man ska göra". Men om personalen bakom spaken är intresserad av att leverera bra kaffe i olika utföranden, och är tillsynes mån om sina kaffekunder ja då ska man givetvis föra en dialog om kaffet, hantverket och allt annat. Tyvärr är det alltför sällan man finner en sådan person bakom en exklusiv 3-grupps Brasilia eller nåt...
    Surrender is not an option...

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    var på samma ställe idag, tog en espresso, samme kille som stod bakom, mumlade "den här får nog gå på mitt konto", flushade, tampade fint och levererade en bra och god kopp... misstänker att nån fick sig en avhyvling igår.
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •