Mahlkönig Vario Home trasig

jrylander

Well-known member
Jag kommer fylla på med lite bilder vad det lider men vill vidarebefordra det jag lärt mig.

Det kom ngt hårt med i bönorna i min (väldigt bra för övrigt!) kvarn vilket fick ngt i den att gå sönder. Motorn går men malskivorna står still.

Kvarnen öppnas genom att man tar bort gummifötterna och skruvar ut de skruvar som gömmer sig där. Sedan kan man bända ut försiktigt och sedan trycka plasthöljet bakåt. Efter det får man fundera lite hur mycket som behöver skruvas loss för fortsättningen men det blir bra översikt med höljet borta.

Så till vad som går sönder (jag tror det alltid kommer att vara den här delen som ryker), kvarnskivorna drivs av en rem och denna rem sitter på ett tandat hjul av plats som i sin tur sitter på motoraxeln. När skivorna sitter fast, sitter remmen fast och då drar motorn av alla tänderna från hjulet. Att ta av av remmen kräver lossande av lite fler skruvar och hjulet är bara att dra av från motoraxeln.

Så till reservdelar: jag har ringt generalimportören i Sverige, Monteriva, men de har inte reservdelar på lager. Eftersom jag köpt maskinen från Bellabarista har jag kontaktat dem och de har kontaktat deras leverantör i england så jag väntar på svar där. Får se om jag ringer Monteriva igen :)

Bra: Lätt att laga
Inte så bra: Ny maskin => svårt att få tag på reservdelen

Ngn som kan bjuda på kaffe - jag har ingen kvarn! :)

hej/Johan
 

martink78

Well-known member
Låter både bra och dåligt. Men mest bra tror jag, det där med reservdelar är ju nått som i alla fall kan bli bättre med tiden, om den är svårmekad så lär det knappast bli bättre med tiden.. :)

Men har du verkligen bara en kvarn!! :)
 

henrico

Well-known member
Usch vad tråkigt att höra... Vad var det för bönor? Jag hade nog gått till butiken/leverantören och klagat tämligen högljutt.....
 

jrylander

Well-known member
Hm, det var tanke ... de är från Espresso House men jag undrar man är garanterad att inget hårt är med. Ja kanske faktiskt. Låter lite som rättshaveri att försöka ... några gratis bönpåsar kanske.
 

henrico

Well-known member
Hrmm, jag skulle nog använda klart högre röst än att lite cervilt svenskt "försöka".. De skulle få en rejäl beskrivning och en bild på stenen samt en faktura. ;)
 

Mayhem

Well-known member
Tråkigt när något hårt åker ner i kvarnen och plastdelar smulas sönder, men det är ju i alla fall att föredra framför att motorn bränns ut. Om inte annat billigare att reparera! Då denna del känns som det antagligen vanligaste som går sönder kan man ju tycka att importören borde lagerhålla den om de överhuvudtaget tänker reparera några kvarnar snarare än byta ut dem rakt av.

Ngn som kan bjuda på kaffe - jag har ingen kvarn! :)
Linean är alltid redo! ;)
 
Fan va tråkigt!

Själv har jag en likadan kvarn och är väldigt nöjd med den: 3999:- från Johan & Nyström.

Det enda som jag reagerar på är att mjukvaran är lite 'buggig' och att inställningarna inte riktigt alltid stämmer.

Med mjukvaran menar jag att den inte alltid stänger av sig som den ska och att ibland så 'hänger' den sig och man får trycka på knapparna igen. Absolut inget problem: den är tyst och snabb men det är smått irriterande. Och det är säkert något som är lätt åtgärdat så om de bara fixar det så... ja ni hajjar.

Det andra är dock lite värre: inställningarna. Den verkar inte gå tillbaka till samma inställning alla gånger. Jag kör på finaste (vilket jag inte gillar då jag inte har något 'svängrum' men jag får bra kaffe i alla fall så va f...) och ibland när jag vill experimentera eller byta böna och ändrar inställningen så går den inte alltid tillbaka till det finaste.

Jag hör också på motorn att den går segare när jag har den på finaste. Även om jag har gjort rent kvarnen så är det något som tar i liiiiite grann så att det blir gnissel och motorn varvar ner. Vet inte om det är något att bry sig om: kanske är normalt men i alla fall.

Men för att avsluta på plus:
Kvarnen fungerar fin-fint och har gett mig mycket bättre kvalitet på mina koppar och om någon skulle fråga efter en bra första kvarn så tror jag att man inte kan misslyckas med den. Sedan antar jag att de som inte bara skjuter skarpt med Espresso utan gillar aeropress etc så ska den ju funka till det också så ...

Nåja, lycka till med reparationen av kvarnen! Och kolla med J&N om de inte kan vara behjälpliga även om du inte köpte den från dem...
 

jrylander

Well-known member
Tradigt med elektroniken - jag har inte märkt det. Håller med om att inställningsknapparna är lite fippliga men jag använder den bara till espresso så jag är inte berörd av att ändra och komma tillbaka till samma inställning. Jag läste att man ska låta kvarnen gå när man byter men det blir en jäkla massa spillkaffe då.

Sant J&N är mycket trevliga - bra ide!
 

Pac

Maskindoktorn
Trist när grejorna pajar men det brukar föra med sig ny kunskap. Inget ont som inte för med sig något gott. :)

Om du drabbas av kaffesug när du är i Göteborg så ar det klart att jag förbarmar mig över en olycksbroder. Hör av dig! :)
 

jrylander

Well-known member
Jag kan meddela att jag nu fått mycket trevligt svar från Mahlkönig själva som skickar reservdelen till mig. De har förstärkt hjulet med glasfiber så att det inte ska gå sönder om det kommer ngt hårdare bland bönorna.

Ska försöka återkomma med bilder som visar hur man tar isär (eller i alla fall sätter ihop :) ) kvarnen.

hej/Johan
 

jrylander

Well-known member
Jag tycker den är riktigt bra faktiskt! Tyst, renlig och mycket gott kaffe. Förhoppningsvis är den nu tåligare också.
 

Purdey

Member
Hej!
Jag har också problem med min Mahlkönig Vario. När den var ny för knappt ett år sedan så malde den så fint att den chokade min Expobar Brewtus. Detta var då inte ens på den finaste inställningen. Nu har jag den på den finaste inställningen och tampar säkert med dubbelt tryck för att den ska brygga lagom mängd..

Kan man ta isär och rengöra den på något sätt och kan detta ev påverka funktionen? Jag har bara rengjort den ett par gånger och då med borste på de delar man kommer åt utan att ta isär den.

Andra som har erfarenhet av denna kvarn? All input uppskattas!

Hälsningar

/Johan
 

Englund

Well-known member
Det finns en inställningsskruv ovantill i utrymmet där du håller handtaget vid malning. Med denna kan du justera hela malningsskalan åt det grövre eller finare hållet. Rengör med grindz/pulygrind och sedan en dammsugare som du använder både uppifrån och underifrån medans kvarnen snurrar (detta för att få bort allt som kan kilas fast när du ändrar skalan). Sätt malning på "medium" och justera skalan och testa att mala espresso. Bör bli bra efter ett par försök.
 

Senjin

Well-known member
Har använt min Vario i 15 dagar när den slutade fungera, motorn går men malskivorna står stilla. Det är vid dessa tillfällen man ångrar sig att man köpt den över internet (Danmark).
 

DS

Well-known member
Instämmer med Johan!
Tack för tipset om justeringsskruven. Skönt att få tips av kunniga personer på forumet istället för att behöva skicka kvarnen till nån reparatör när felet är så enkelt.
/Dag
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp