Läckage Duetto

strextryto

Active member
Min Duetto läcker, det rinner konstant ur bryggruppen, det började smådroppa, efter nåt dygn började det rinna rejält. Vad ska man göra?
 

Mayhem

Well-known member
Antar att maskinen är fast ansluten om det konstant rinner ut vatten?

Hursomhelst låter det väl som att det hänt något med den ventil i gruppen som du öppnar genom att föra upp spaken. Blir nog till att skruva isär gruppen eller lämna in på service...
 

Pac

Maskindoktorn
Antingen har en packning spruckit eller så är det en fjäder som förlorat kraft. Jag skulle sätta mina pengar på att packningen "is pining for the fjords". ;)
http://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218

Precis som Mayhem säger så behöver gruppen lite omvårdnad. När man ändå är så djupt inne i maskinen är det lika bra byta alla packningarna(3st) och rengöra filter+infussionsventil.
 

strextryto

Active member
Ok, tack för svaren.
Jag är inte rädd för att skruva lite, finns nån beskrivning hur man byter dessa packningar på nätet kanske?
 

Pac

Maskindoktorn
Själva tätningen sitter under en liten "distans" som måste skruvas av.

Du måste hålla ordning på:
- Var fjädrarna sitter. Rätt fjäder på rätt plats, de är olika...
- Var distanserna sitter. Rätt distans på rätt plats, de är olika långa.

Det är inget komplicerat, det är bara till att skruva isär och vara noggrann med ordningen. :)
 

Pac

Maskindoktorn
P.S. Försök få fatt i packningarna som används på de kommersiella maskinerna. De är aningen dyrare men håller OTROLIGT mycket bättre.
Hör av dig om du inte får fatt på dem, jag har ett stort paket med Faemas orginalpackningar liggande.
 

strextryto

Active member
OK Pac, du menar alltså själva bryggruppen? Delen utanför maskinen? Måste den tas loss helt eller går det att lösa från utsidan?
 

Pac

Maskindoktorn
Det är enbart gruppen du behöver skruva isär från utsidan. Du behöver inte skruva loss gruppen från maskinen.

Du skall ta av:
- leva-axeln
- den undre delen som den släpper ut trycke genom(där sitter två packningar)
- Den stora "bulten" högst upp på brygg-gruppen(där sitter en packning)

Om du studerar en sprängskiss så ser du vad jag menar.

Angående packningarna så brukar de flesta tillverkarna följa FAEMAs mått vad det gäller "E61"-grupper. Men, du får ta isär och mäta.
 

strextryto

Active member
Tack för svaren, juste hjälp! =)

Nu har jag mera info som inte stämmer riktigt med den jag först gav:
Det rinner ur gruppen, fast bara ibland, trycker jag till baka armen med ett litet knyck så blir det tätt! När den läcker/rinner så juckar jag bara några ggr med armen så slutar det...
Skillnaden jag känner är att motståndet i armen är annorlunda inte lika "markerat" som tidigare. Nu tror jag snarare att det handlar om en fjäder? Hade det varit en packning hade det väl runnit konstant?
 

Pac

Maskindoktorn
Om den övre packningen har en spricka i sig kan den bete sig som du beskriver. Sannolikheten för att gummit i pckningen ger med sig är mycket högre än att de skulle monterat en marginell fjäder. Det skulle kunna vara smuts i maskinen också med den beskrivningen.


Men vad det är spelar egentligen inte så stor roll. Maskinen måste isär och alla felorsaker ligge i samma område så se till att du byter både fjädrar och packningar samt gör maskinen skinande ren samtidigt. Det kostar inte mycket mer att byta allt.

Den stora "kostnaden" är ju att vara maskinlös och vara tvungen att dricka något annat konstigt hopkok som té eller bryggkaffe... ;)

Synd att du inte är i GBG-området. Det där hade vi fixat över en fika. :)
 

svartvest

Well-known member
Läckande ångrör och vattenkran

Ledig dag och tog och skruvade loss ångkranen. Som jag förmodade var en plast "bit" ganska ner nött. Den sitter längst ut var kan man hitta en ny sådan. Jag bifogar ett foto av den. Började söka igår efter en sprängskiss men surfade bort mig är det någon som hittat en sådan?
 

Bilagor

  • 20151005_124226.jpg
    20151005_124226.jpg
    79.1 KB · Visningar: 30

BloodyMezzo

Well-known member
Spännande fel du hittat svartvest. Har inget tips men hoppas du får ordning på det.

Jag har en annan "läckagefråga". Bytte alla tre ventilerna idag. Efteråt blev jag lite fundersam. Maskinen gör fortfarande kaffe som den ska efter bytet och det är tätt när spaken är i stängt läge (nedåt). Men när maskinen är strömlös och spaken är i helt öppet läge (horisontellt), ska det då verkligen rinna vatten ur gruppen (kontinuerligt)? Jag har ju fast vattenanslutning så visst står maskinen under tryck hela tiden. Men jag har inget minne av att den brukade göra så förut?
 

svartvest

Well-known member
Ja idag har jag mailat med Baristashopen och det går byta bara den plast "packningen" Nej det skall inte rinna när den är avstängd någon packning...
 

BloodyMezzo

Well-known member
På tal om spruckna packningar. Min maskin fyller fem år i november. Det här är den understa ventilen i min grupp. De andra var inte alls så här dåliga, men jag bytte hela ventilerna, packningarna satt redan i. Praktiskt och inte jättedyrt.
4e6cf24baf6ed61d8380c78542026608.jpg


Skapligt nötta var de två övre ventilerna (över och under levan). Det är en helt annan fjång nu i spaken. ;)
e0b4f2b17e035e0a9a183ead5a52f844.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp