Carimali Oscar?

martink78

Well-known member
Hittade nedanstående maskin på blocket igår, eftersom den för mig (en glad amatör i sammanhanget) ser ut precis som en Nuova Simonelli Oscar (eftersom jag missade en för 1700:- på blocket förra veckan har bilden etsat sig fast.. :)) och den var löjligt lågt prissatt så chansade jag och slog till!

Enligt säljarna hade de köpt den för 3750:- för 3-4 år sedan av en bekant som importerar köksmaskiner (bla espressomaskiner) till restauranger. Jag tyckte priset lät lågt för en Oscar men om de har fått en till inköpspris kanske det kan stämma.. ?

Jag googlade efter maskinen men kan bara hitta några få referenser till den, bla en tråd där någon liksom jag undrar om det är samma maskin som Oscar (det trodde folk men ingen visste).

Det finns en märkning med ett serienr (2xx nånting) men det står inget modellnamn.

Vad tror expertisen här? Har Carimali brandat om en Oscar? Eller är det nått annat jag släpat hem?

Jag provkörde den på plats men nu när jag jag slår på den här hemma så lyser lampan för att fylla på vatten trots att jag gjort det.. Någon som har nått tips vad det kan bero på.. ?

attachment.php
 

Bilagor

  • DSC03363.jpg
    DSC03363.jpg
    44.9 KB · Visningar: 160

martink78

Well-known member
Nu så, problemet med vattnet är löst! Vickade lite på maskinen fram och tillbaks och då bubblade det till. Det låg väl luft nånstans efter transporten.
Nu står den där och blir go och varm.. =)
 

martink78

Well-known member
Ingen aning, manualen avslöjar inget och jag har inte skruvat isär den ännu... Jag känner mig rätt grön. Pavonin är ju så mycket simplare så jag känner mig som en neanderthalare placerad framför en dator just nu..
Hur ser man om det är en HX förresten.. ?
 

PF013

Well-known member
Det känns som det är en HX. Den har ingen knapp för ånga vad jag kan se. Men det finns bara ett sätt att vara säker. Skruva upp, fota och släng upp!
 

martink78

Well-known member
Här är lite utviknings-bilder.. Och nu vågar jag mig på att säga att det nog är en HX, nästan ett skolboksexempel.

attachment.php


Antar att man kan utgå från att det alltså är en ombrandad Oscar. Känns som att jag fick rätt bra valuta för pengarna.. :)

Får nog läsa på lite om hur man hanterar HX, gjorde en första shot och då gick tempen upp till 96 grader (klart jag loggade tempen.. :))

Är det nån som kan identifiera vad som är vad på bilderna? Eller så kanske det finns diagram över Oscar på nätet, får googla lite. Tips emottages tacksamt!

Förre ägaren har inte kalkat av en endaste gång (det stod nämligen inte i manualen att man skulle göra det). Så det får jag nog ta tag i så snart jag lekt av mig lite...
 

Bilagor

  • DSC03367.jpg
    DSC03367.jpg
    64.9 KB · Visningar: 135
  • DSC03364.jpg
    DSC03364.jpg
    64.5 KB · Visningar: 36
  • DSC03366.jpg
    DSC03366.jpg
    62.1 KB · Visningar: 31
  • DSC03365.jpg
    DSC03365.jpg
    61.9 KB · Visningar: 29

martink78

Well-known member
I gamla trådar så står det nått om att ångvredet måste öppnas när man slår på Oscar, i min manual står det tydligt att det skalla vara stängt. Är det nån som vet orsaken? Är det på gamla modeller det måste vara öppet?
 

Mayhem

Well-known member
Som jag minns det har Oscar ingen vacuumbrytare, därför måste du under uppvärmningsfasen släppa ut "falskt tryck" manuellt genom ångröret.
 

martink78

Well-known member
Det är lite lurigt, i manualen står det inget om det men det sitter en klisterlapp på ovansidan (som förre ägaren låtit sitta kvar) där det nämns att man skall öppna ångvredet.

Känns dock inte helt logisk, en vaccumbrytare borde ju tvärtom släppa in luft som ger falsk tryck.. ? Åtminstånde är det så på Pavonin, där släpper man ju också ut luft för att få ut det falska trycket, men där släpper man ju in luft när den är kall/kallnar.
Finns det ingen vaccumbrytare så borde det väl bli undertryck i kokaren när den kallnar?
Eller har jag missuppfatta allt?
 

PF013

Well-known member
Ja, vacuumbrytaren är till för att släppa in luft när maskinen kallnar. Detta för att kokaren inte ska kollapsa och knycklas ihop när det blir vacuum. En vanlig backventil löser också det problemet, men då blir man känslig för falskt tryck. Eftersom vacuumbrytaren är öppen ända till ångan börjar flöda så löses det.
 

martink78

Well-known member
En nybörjarfråga: Om jag vill köpa ett nakenfilter till, var hittar jag billiga sådana och hur vet jag vilka som passar? Lite varstans står det (i t.ex. manualen) att det är ett commersial grouphead men det är för mig inte självklart om det innebär att t.ex. E61 PF passar.. nån som vet hur det brukar vara?
 

martink78

Well-known member
Jo, den har jag sett, men tack i alla fall! Den säger tyvärr inte så mycket om vilket pf man skall ha... Men jag har hittat ett som skall passa hos espressoxxl för €38 så jag beställer nog därifrån.
I övrigt så är det en trevlig maskin så här långt men det är som att lära sig allt på nytt jämfört med Pavonin..
 

martink78

Well-known member
Identifiera filter

Skulle behöva er hjälp med att identifiera vad det är för filter jag fått med. Det följde nämligen med fyra filterkorgar.
Den vänsta på bilden tror jag är en pod-korg (det följde med ett löst spridarfilter som är för pods), den lär snart förses med ett hål och en k-probe.. :) Sedan följer tre filter i storleksordning, det mittersta är det som satt i pf'et och jag trodde det var ett 7g filter, men 7 i det fyller bara hälften så nu misstänker jag att jag har fått med ett 7, 14 och 21 grams... kan det stämma?

attachment.php
 

Bilagor

  • DSC03369.jpg
    DSC03369.jpg
    57.2 KB · Visningar: 74

martink78

Well-known member
Mysteriet tätnar

Idag dök mitt nakna pf upp (från espressoxxl, med tanke på att jag lade beställningen i tisdags kväll så var det riktigt fort!) med det följer ett trippelfilter. Och det gjorde mig ännu mer konfunderad, det är nämligen större än det som jag trodde var ett trippelfilter..

Här är filtrena bredvid varandra. Podfiltret är inte med på denna bild. Som nån sorts referens så kan jag säga att gränsen för när pucken blir torr efter en shot går ungefär vid 12g, 14,5g, 20g, 22g. De två sistnämna är svårare att få torra eftersom de är svårare att fylla ordentligt (det rinner gärna utanför).

Det största och det nästa minsta filtret beter sig ungefär som att de är trippel och dubbelfilter tycker jag (om man ser till hur mycket kaffe jag får i dem). Det minsta däremot måste överdoseras kollosalt om det är ett enkeltfilter, och det nästa största verkar hamna nånstans mellan trippel och dubbel.. ?

attachment.php
 

Bilagor

  • DSC03370.jpg
    DSC03370.jpg
    65.6 KB · Visningar: 45

Mayhem

Well-known member
Båda två längst till vänster skulle jag gissa är enkelfilter av olika fabrikat.
 

martink78

Well-known member
Verkar som att Oscar heter CARIMALINA hos Carimali, finns listad på deras hemsida här: http://www.carimali.it/interna2.aspx?lingua=EN&id_product=10
förmodligen säljer dem den inte längre eftersom den inte går att navigera sig till på hemsidan.

Mjölkskummning har visat sig aningen svår att bemästra, det är lite för bra tryck i ångan och munstycket är ett med 4 hål.. Säkert bra om man skall skumma större mängder men jag som skall fixa en cappu får lite problem med den, hinner inte blinka förrän kannan är skållhet.

Har petat igen 3 hål med tandpetare men funderar på att byta munstycke. Det är M9 gängor på munstycket enligt espressoxxl, någon som känner till nått som kan tänkas passa som gärna har ett hål.. ?
Vad är det för gänga på munstycket till Silvian t.ex.. ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp