Rancilio Silvia vs Gaggia Classic ?

osks

Well-known member
Här är en video av nån som har en PID:ad Silvia (väldigt avancerad version, men det är väl reklam för PID-kiten de säljer):
http://www.youtube.com/watch?v=naltCotZUks

06:58 slår han på steam-knappen. 07:52 börjar han skumma (efter att ha släppt ut kondenserat vatten).

"Flera minuter" är uppenbarligen en grov överdrift, för det var inte ens en minut.
 

mArBLe

Member
Här är en video av nån som har en PID:ad Silvia (väldigt avancerad version, men det är väl reklam för PID-kiten de säljer):
http://www.youtube.com/watch?v=naltCotZUks

06:58 slår han på steam-knappen. 07:52 börjar han skumma (efter att ha släppt ut kondenserat vatten).

"Flera minuter" är uppenbarligen en grov överdrift, för det var inte ens en minut.

Just den videon såg jag igår. Verkar ju på sätt och vis riktigt smidigt med ett sådant PID kit till en Silvia. Frågan är bara vad ett sådant kostar. De har ju tre stycken PID enheter monterade på den Silvian, men frågan är om den totala kostnaden fortfarande hamnar på mellan 200-300 USD.
 

AJ

Well-known member
Jag brukar göra tvärtom med min Silvia. Skumma mjölken först, sen flusha ut det varma vattnet så att kokaren går igång och genomgår en uppvärmningscykel. Sen flusha lite grand tills det riunner fint och det inte ångar och brygga kaffet. Då har man bra koll på temperaturen och under tiden maskinen genomgår uppvärmningscykeln hinner man mala och tampa. Det är också enklare att hålla mjölken igång än att låta espresson stå och kallna.
För att snabbt värma upp Silvian finns det några enkla knep. Det ena är att använda en timer som går igång en halvtimme innan man vill ha kaffe, det andra är att stressa igång henne: http://www.coffeekid.com/archived/rancilio/cheatsilvia.
 

AndersL

Well-known member
Jag har enormt svårt att förstå varför man köper en Silvia för 5000kr när man kan få en "E61" HX-maskin för runt 7500kr.

En enkelkokare bör undvikas av alla som gillar mjölk oavsett pris, låt mig omformulera, en liten enkelkokare bör undvikas av alla. Kommer från en kille med en maskinpark som består av en Pavoni och en Giada :)
 

mArBLe

Member
Jag har enormt svårt att förstå varför man köper en Silvia för 5000kr när man kan få en "E61" HX-maskin för runt 7500kr.

En enkelkokare bör undvikas av alla som gillar mjölk oavsett pris, låt mig omformulera, en liten enkelkokare bör undvikas av alla. Kommer från en kille med en maskinpark som består av en Pavoni och en Giada :)

Vad/vilka maskiner rekommenderar du istället Silvian, i den prisklassen runt 7500 som du anger?
 

AndersL

Well-known member
Baserar bara min åsikt att du kan köpa en BZ07 S PM från Stoll för 799€. Tokbilligt! Annars är det inte lika självklart. Har nog aldrig sett en E61 HX för under 900€ utomlands tidigare. Enkelkokare E61 har man ju sett runt 750€ men då får man vänta på ångan. En Isomac Zaffiro hade varit grymt om man inte kört mjölkbaserat ganska ofta. Fast det är nog till och med värt att lägga till ca 2500kr för att "bara" få en E61 enkelkokare (tempstabil och preinfusion) framför en Slivia. http://coffeegeek.com/proreviews/detailed/isomaczaffiro/

Bland enkelkokarna ej E61 hade jag valt en Isomac Venus (som du kan köpa här för samma pris som Silvia http://www.espressocoffeeshop.com) av en enda anledning: den är snyggare än Silvia, att den sedan har en 4,5dl kokare och snabbare uppvärmning gör ju inte saken sämre. Annars är det ju ovanligt med "proffsiga" enkelkokare som inte kostar galet mycket. Snackar vi beggat och kan leva med utseendet är Classicen det bästa valet (om man kan leva med ganska vek ånga).
 

mArBLe

Member
Det verkar finnas rätt så många versioner av BZ07.
Vad blir det för skillnad av att ha två tryckmätare istället för en?
Behöver man verkligen en PID på en BZ07?
Vad är det för skillnad mellan BZ07 och BZ10, som ju faktiskt inte skiljer mycket i pris?
 

AndersL

Well-known member
En tryckmätare = visar kokartryck (enligt mig ganska meningslöst)
Två tryckmätare = visar kokartryck men även bryggtryck (förhoppningsvis sitter sensorn på rätt ställe)

Kan ju vara trevligt att se bryggtryck kanske men frågan är om det är värt 1000kr extra? Man kan ju dra en hel del slutsatser bara genom att titta på extraheringstid, mängd i koppen, färg på crema, smak etc. Det kan dock vara en bra felsökningsindikator om espresson känns lite klenare än vanligt att veta om bryggtrycket är ok eller inte. Om man dessutom vill ställa om trycket är den ju ovärderligt men det finns ju även tryckmätare man kan sätta på filtret/handtaget.

Angående PID så ger det dig möjligheten att styra starttempen av skottet för att kunna laborera med olika kaffesorter. En PID ger dig även lite stabilare temp genom skottet men jag skulle gissa att med en stor kokare diffar inte tempen mer än 2grader (och det tror jag dom flesta kan leva med/ingen tydlig smakskillnad).

Såg även att enkelkokaren (09an) kostar 699€. I andra ord ca 1500kr mer än en Silvia, svårt att motivera ett Silvia köp med dessa priser.
 

osks

Well-known member
Det verkar finnas rätt så många versioner av BZ07.
Jag tog den billigaste versionen av BZ07 som exempel för att den verkade så extremt prisvärd och det inte fanns något annat att välja på i den prisklassen. Då blev det enkelt. :)

Om man börjar lägga på funktioner som dubbla manometers (den som mäter pumptrycket saknas på den billigaste versionen av BZ07, om jag förstod det rätt) och/eller PID så kommer man snart upp i en prisnivå där det finns fler HX-maskiner att välja på och prisskillnaden mot t.ex. en Silvia blir betydligt större. Det är nog fortfarande ett bra pris, men den står inte ut lika mycket.

Vissa tycker inte att de sista 2000 kronorna spelar så stor roll, och då kanske det känns som man har snålat om man köper den billigaste. Andra kanske bara precis har råd med den billigaste, och tycker då att de har gjort ett jättebra köp. Det beror nog mycket på vad man har för budget och för förväntningar.

Vad blir det för skillnad av att ha två tryckmätare istället för en?
Man kan se pumptrycket också. Kan vara bra vid felsökning nån gång kanske. Jag vet inte riktigt vad för nytta man kan ha i övrigt. Kanske vet någon annan?

Behöver man verkligen en PID på en BZ07?
Jag tror inte PID gör lika stor nytta på en HX-maskin, men framför allt så verkar det rätt dyrt att få BZ07 med PID så det är nog inget jag hade valt. Det verkar inte jättevanligt med PID på HX-maskiner över lag.

Vad är det för skillnad mellan BZ07 och BZ10, som ju faktiskt inte skiljer mycket i pris?
CasaBarista skriver: "The Bezzera BZ10 shares the same features and components as the BZ07 PM, but has a different front design and is equipted with dual gauges."
 

mArBLe

Member
CasaBarista skriver: "The Bezzera BZ10 shares the same features and components as the BZ07 PM, but has a different front design and is equipted with dual gauges."

Ah, då är det en BZ10 som jag känner mig mest sugen på just nu.
I den här prisklassen så känns utseendet ändå som en viktig detalj, och BZ10:an var mycket sjysstare. Sen får man ju faktiskt dubbla tryckmätarna också.
 

mArBLe

Member
Nytt alternativ till Gaggia Classic vs Silvia: http://www.coffee24.de/maschine/lelit/lelit-pl-41tem-mit-pid-technologie.html

Kände till Lelit 41an sedan tidigare men nu när den finns med PID för runt 4000kr borde den vara det givna valet i max 4000kr klassen? Borde väl egentligen spöa en Silvia också men min estetiska ådra hade nog fått tolkningsföreträde :)

Intressant.
Just Lelit 41 hade jag tittat på tidigare, men avslagit pga. samma saker som Silvian. Men kan man få den inkl. PID för det priset så blir det istället högintressant. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp