Rancilio Silvia vs Gaggia Classic ?

johey

Well-known member
Ska du bara ha espresso? I så fall skulle jag satsa på en Classic. Ska du ha något mer, såsom stil, känsla eller skryt? Då blir jag mer tveksam. Silvian är enligt min smak snyggare och mer gedigen än Classicen, och som andra har sagt har den större kokare, vilket kanske snarare är nackdel för dig som inte ska skumma mjölk.

Jag slår återigen ett slag för manuell, såsom Europiccola. Mer maskin för materialet får du inte, och ger du den kärlek får du det tillbaka tusenfalt.
 

Robust

Member
Kan bara nämna att jag köpte min Gaggia Classic 2001. Har alltså haft den i 9 år nu och använt den dagligen. Och den fungerar fortfarande utmärkt och gör lika gott kaffe som när den var ny.

Till och med ännu godare nu. Men det beror på att utbudet av kaffe är så mycket större nu.
 
Är det lättare att lyckas med en shot på någon av maskinerna?

En liten annan fundering. Är Gaggian väldigt överprisad i sverige?
Kollar man runt på div shoppar i italien tex så är ofta Gaggian 1000-1500 billigare än i sverige medans Silvian är dyrare / lika dyr i både i italien och sverige.

Båda är väl italien maskiner?
 

mts

Well-known member
Jag tycker att classicen känns lite enklare att få bra shots med än silvian, men när man bemästrat henne får man fantastiskt resultat.

... sen är silvia en tyngre pjäs än classicen, mer solid känsla och i mitt tycke snyggare och framför allt med ett bättre ångrör redan från start.
 
Jag tycker att classicen känns lite enklare att få bra shots med än silvian, men när man bemästrat henne får man fantastiskt resultat.

... sen är silvia en tyngre pjäs än classicen, mer solid känsla och i mitt tycke snyggare och framför allt med ett bättre ångrör redan från start.

Ok tackar. Då låter classicen lite som en bättre nybörjarmaskin.
Dessutom verkar den ju vara snuskigt billig att beställa utomlands så det får nog bli en sån. Blir man riktigt frälst så kan man ju alltid gå upp på tyngre pjäser sen...
 

normende

Well-known member
Ok tackar. Då låter classicen lite som en bättre nybörjarmaskin.
Dessutom verkar den ju vara snuskigt billig att beställa utomlands så det får nog bli en sån. Blir man riktigt frälst så kan man ju alltid gå upp på tyngre pjäser sen...
Jag har en classic ifrån 2002. Är kanonnöjd med den. Många påstår att man måste byta munstycke men enligt mig så behövs inte det. Jag har flyttat o-ringen till mitten samt täppt till lufthålet på sidan, sedan går det bra att skumma. Jag stod och valde mellan silva och Gaggia men det blev gaggia Classic ( begagnad ). Efter en del tränande tycker jag man får till bra shots på den. JAg har även bytt till spridarfilterhållare,spridarfilter Proffs på senare tid. Efter det blir shotsen ännu lite bättre ( absolut inget tvång ). Det fungerade hur bra som helst innan uppgradering också.
/Lars
 
Jag har en classic ifrån 2002. Är kanonnöjd med den. Många påstår att man måste byta munstycke men enligt mig så behövs inte det. Jag har flyttat o-ringen till mitten samt täppt till lufthålet på sidan, sedan går det bra att skumma. Jag stod och valde mellan silva och Gaggia men det blev gaggia Classic ( begagnad ). Efter en del tränande tycker jag man får till bra shots på den. JAg har även bytt till spridarfilterhållare,spridarfilter Proffs på senare tid. Efter det blir shotsen ännu lite bättre ( absolut inget tvång ). Det fungerade hur bra som helst innan uppgradering också.
/Lars

Vad är det som skiljer på de där proffs mojängerna=?
 

mArBLe

Member
Jag går i tankar om att införskaffa mig en espressomaskin, både för att göra espresso men främst mjölkbaserade kaffedrycker, caffe latté, cappucino etc.

När jag läst runt på nätet så är det väldigt många som rekommenderar och prisar just Rancilio Silvia, men samtidigt påpekar väldigt många att den är dålig på att hålla en jämn temperatur.

Måste man installera en PID på Silvian för att den ska producera gott kaffe, utan att man ska behöva temperatur surfa?
Behöver den verkligen så lång tid som 45 minuter att värmas upp?

Behövs det en PID även på Gaggian?
Är Gaggian snabbare på att värmas upp?

Jag vill nämligen ha en semi-automatisk maskin, men ändå slippa temperatur surfing och (helst, men jag har förstått att detta kan vara svårt) slippa vänta 45 minuter innan jag kan göra i ordning en kopp.
 

osks

Well-known member
Uppvärmningstiden har du med alla espressomaskiner. Vissa kanske klarar det på 30 minuter, medan andra (större) behöver kanske 60 minuter. Det är mycket metall som ska värmas upp och bara för att vattenet i kokaren blir varmt på några minuter, så är inte metallen det. Innan metallen har värmts upp helt så kommer den kyla vattnet när du brygger, därför måste man vänta. Jag kör med en timer för att min ska vara varm i tid på morgonen.

Jag tror det blir svårt att få bra, jämn kvalitet från Silvian om du inte vill temp-surfa. Det är helt enkelt för stor skillnad i temperatur på vattnet. Det är dock inte så svårt egentligen, men lite jobbigt är det väl och det tar ju lite mer tid.

Ett större problem tror jag är om du vill göra många mjölkdrinkar efter varandra. Det tar en liten stund för Silvian att bli varm nog för att kunna ånga, men det tar ännu längre att få ner temperaturen så du kan brygga espresso igen. Om du inte ska göra mer än till 1-2 personer så är det nog ingen större fara, för då behöver du oftast inte vänta på att temperaturen ska sjunka igen.

Om du tänker göra många mjölkbaserade drycker så rekommenderar jag starkt att du tittar på en värmeväxlar-baserad (HX) maskin (eller kanske en med separat termoblock för ångan, men jag har ingen koll på dom). Jag tycker personligen PID på Silvia känns dyrt och onödigt, speciellt om man tänker köpa en ny maskin. Du måste ändå vänta på att kokaren ska få rätt temperatur, ovasett om du har PID eller inte.

Mitt standard-exempel på alternativ är Bezzera BZ07 som bara kostar ~7300+frakt från Stoll Espresso i Tyskland. Det är en värmeväxlarmaskin som inte alls är dålig. Den har dessutom ett elektriskt värmeelement i brygg-gruppen som gör att den värms upp lite snabbare än en E-61-baserad maskin.

Om du är inne på att köpa en begagnad Silvia för 2000-3000 kr så kanske 7300 kr känns väldigt dyrt, men om du har tittat på en ny Silvia så tror jag du får väldigt mycket för pengarna.
 

mArBLe

Member
Mitt standard-exempel på alternativ är Bezzera BZ07 som bara kostar ~7300+frakt från Stoll Espresso i Tyskland. Det är en värmeväxlarmaskin som inte alls är dålig. Den har dessutom ett elektriskt värmeelement i brygg-gruppen som gör att den värms upp lite snabbare än en E-61-baserad maskin.

Om du är inne på att köpa en begagnad Silvia för 2000-3000 kr så kanske 7300 kr känns väldigt dyrt, men om du har tittat på en ny Silvia så tror jag du får väldigt mycket för pengarna.

Det var faktiskt en ny Silvia jag varit inne på, då jag har tänkt att den maskinen jag faktiskt köper kommer stå på köksbänken i kanske 10 år (det är vad man säger nu i alla fall, men ofta kan suget efter nya prylar komma snart igen :p).

Lite OT, men just Berezza BZ07 såg jag rekommenderades i en tråd på ett annat forum som handlade om HX maskiner, men när jag tittade efter den i Sverige så var den mycket dyrare än Silvian. Denna Berezza, är denna som andra HX maskiner att man måste tömma ur lite vatten om den står i idle?
Frågan är väl hur bra det går att köpa en espressomaskin från Tyskland, om garanti kan nyttjas lokalt i Sverige och dylikt. Några erfarenheter från Stoll Espresso?
Vad kör du för maskin själv förresten?

Annars, hur temperaturstabil är Gaggia Classic? Behövs det en PID på den också om man vill slippa temp surfa?
Denna kan man ju få till väldigt bra pris annars, men det klart, då måste man få tag på utbytesrör för ångan, då jag vill mycket mjölkbaserade drycker (kanske går att köpa Silvias ångrör som reservdel eller dylikt?).
 
Senast ändrad:

osks

Well-known member
Lite OT, men just Berezza BZ07 såg jag rekommenderades i en tråd på ett annat forum som handlade om HX maskiner, men när jag tittade efter den i Sverige så var den mycket dyrare än Silvian. Denna Berezza, är denna som andra HX maskiner att man måste tömma ur lite vatten om den står i idle?
Stoll Espresso har ett riktigt bra pris på just BZ07, så det var därför jag tog den som exempel. Poängen är att en HX-maskin inte måste kosta över 10 000kr.

Du menar om den måste "flushas"? Ja, det behövs, som på alla HX-maskiner. Men det är ett mycket mindre problem än temperaturstabiliteten på Silvian (tycker jag). Okej, det tar lite tid att få in vanan med hur mycket man behöver flusha, men sen är det inte alls jobbigt längre, vilket jag tyckte temp-surfningen var.

Frågan är väl hur bra det går att köpa en espressomaskin från Tyskland, om garanti kan nyttjas lokalt i Sverige och dylikt. Några erfarenheter från Stoll Espresso?
Vad kör du för maskin själv förresten?

Om man behöver utnyttja garantin så får man nog vara beredd på att antingen skicka tillbaka den till Tyskland, eller få reservdelar skickade till sig och laga själv. Kanske måste du betala frakten om du ska skicka den (jag vet inte). Det är helt klart nackdelen med att köpa utomlands.

Jag har själv köpt en kvarn från Stoll Espresso och även andra verkar ha bra erfarenhet av dom också.

Jag har en begagnad en-grupps Grimac Twenty som jag köpte av en annan här på forumet. Stor HX-maskin. Hade en Silvia tidigare.

Annars, hur temperaturstabil är Gaggia Classic? Behövs det en PID på den också om man vill slippa temp surfa?
Denna kan man ju få till väldigt bra pris annars, men det klart, då måste man få tag på utbytesrör för ångan, då jag vill mycket mjölkbaserade drycker (kanske går att köpa Silvias ångrör som reservdel eller dylikt?).
Kan inget om Gaggia, men har inte fått uppfattningen att det skiljer så mycket mellan den och Silvian.
 

dan nilsson

Well-known member
Lite OT, men just Berezza BZ07 såg jag rekommenderades i en tråd på ett annat forum som handlade om HX maskiner, men när jag tittade efter den i Sverige så var den mycket dyrare än Silvian. Denna Berezza, är denna som andra HX maskiner att man måste tömma ur lite vatten om den står i idle?
Frågan är väl hur bra det går att köpa en espressomaskin från Tyskland, om garanti kan nyttjas lokalt i Sverige och dylikt. Några erfarenheter från Stoll Espresso?

Det går inte att jämföra Silvia och Bz07, Bz har en 1,5 liters kokare, Silvia 3 dl, Bz är en HX, Silvia enkelkokare, mm.. Klart som F** den är dyrare, men den är bra o snygg...
 

EspressoChristian

Well-known member
Tänkte bara passa på och påpeka att Stoll iaf enligt sin hemsida kommer stå för frakten fram och tillbaka. Åtminstone läste jag detta när jag köpte min Duetto där.

Dock har jag inte haft några problem med min maskin, så jag vet inte hur bra de är på deklarationer.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

mArBLe

Member
Vart kan man införskaffa en PID till Silvian?
Någon som vet vart man kan köpa Silvia inkl. PID från början, med bibehållen garanti?

Om man kör Silvia + PID, är denna setup då egentligen smidigare än en HX maskin, t.ex. BZ07, då man slipper både temp surfa och slipper även flusha?
Jag förmodar dock att Bezzeran självklart är smidigare på att skumma mjölk, då man slipper väntetiden mellan brygg och ånga?
 

gabriel b

Well-known member
Vart kan man införskaffa en PID till Silvian?
Någon som vet vart man kan köpa Silvia inkl. PID från början, med bibehållen garanti?

Bygg en egen, kostar dig typ 300 kr för alla prylar inkl frakt från ebay. Modda med bibehållen garanti tror jag ej existerar. Du kan alltid välja att ytmontera tempmätaren istället för ersätta den befintliga, då skulle det inte synas ifall du skulle behöva skicka tillbaka den på garanti.
 

osks

Well-known member
Någon som vet vart man kan köpa Silvia inkl. PID från början, med bibehållen garanti?
Ingen aning, har aldrig sett någon sälja det.

Om man kör Silvia + PID, är denna setup då egentligen smidigare än en HX maskin, t.ex. BZ07, då man slipper både temp surfa och slipper även flusha?
Jag förmodar dock att Bezzeran självklart är smidigare på att skumma mjölk, då man slipper väntetiden mellan brygg och ånga?

Jag har inte använt en PID:ad Silvia, så jag vet inte om det verkligen bara är att köra, men vi kan anta att det är så. Om man bara ser till just det momentet, så då är nog Silvian lite smidigare.

Men det är så mycket mer som skiljer! Det är bara en av många saker.

Jag tycker det verkar oerhört mycket smidigare att bara behöva köra igenom lite vatten innan man brygger, och sen kunna skumma direkt, som det är med en HX-maskin (eller dubbelkokare).

Med en SDBU (Single Boiler, Dual Usage) som Silvian så brygger du först din espresso, men sen behöver du vänta i flera minuter på att kokaren ska bli varm nog för att kunna skumma. Och sedan behöva vänta flera minuter igen tills den är kall nog (Silvia) att kunna brygga nästa espresso. Du behöver flusha(!) din Silvia för att fylla på kokaren efter skumning och för att den ska få ner temperaturen snabbare.

Du ska självklart köpa den maskin du själv vill, men jag tror du överskattar kompetensen hos Silvian och underskattar smidigheten med en HX-maskin. Speciellt om du vill skumma mjölk.

Ett PID-kit kostar rätt mycket pengar (200-300 USD tycker jag det ser ut som när jag googlar) och tillsammans med en ny Silvia så blir det så mycket pengar att jag inte tycker att det verkar alls prisvärt.

Edit: Det tar knappt ens en minut för Silvian att bli varm nog att skumma, inte "flera minuter" som jag ville minnas det som.
 
Senast ändrad:

mArBLe

Member
Med en SDBU (Single Boiler, Dual Usage) som Silvian så brygger du först din espresso, men sen behöver du vänta i flera minuter på att kokaren ska bli varm nog för att kunna skumma. Och sedan behöva vänta flera minuter igen tills den är kall nog (Silvia) att kunna brygga nästa espresso. Du behöver flusha(!) din Silvia för att fylla på kokaren efter skumning och för att den ska få ner temperaturen snabbare.

Jo, och det är ju just väntetider och dylikt som jag vill slippa så långt det går.

Ett PID-kit kostar rätt mycket pengar (200-300 USD tycker jag det ser ut som när jag googlar) och tillsammans med en ny Silvia så blir det så mycket pengar att jag inte tycker att det verkar alls prisvärt.

Och då har man kommit upp i nästan samma pengar som Bezzeran (åtminstone om man köper från Stoll Espresso).

Tackar så hemskt mycket för svaren, det har hjälpt på vägen mot anskaffning av en espressomaskin. :)
 

GLC

Well-known member
Med en SDBU (Single Boiler, Dual Usage) som Silvian så brygger du först din espresso, men sen behöver du vänta i flera minuter på att kokaren ska bli varm nog för att kunna skumma. Och sedan behöva vänta flera minuter igen tills den är kall nog (Silvia) att kunna brygga nästa espresso. Du behöver flusha(!) din Silvia för att fylla på kokaren efter skumning och för att den ska få ner temperaturen snabbare.

Flera minuter innan man kan börja skumma? Har du använt en Silvia eller förutsätter du bara?

Nu har jag inte kvar min Silvia men flera minuter kändes hyfsat överdrivet. Ex så man man ju först dra 2 skott på raken och sen skumma mjölken till dessa två. Istället för att först dra ett skott, skumma, dra nästa skott, skumma mer osv. Känns onödigt krånligt, nästan bara för att visa hur osmidigt det kan vara.
 

AndersSt

Well-known member
Jag gör såhär:
Brygger kaffet, upp till säg 4 skott. Slår genast på ångknappen efter avslutad bryggning.
Ställer upp kopparna/glasen på koppvärmaren för att hålla värmen.
Efter ca 30 sek börjar det susa och låta om kokaren men lampan har ännu inte släckts.
Öppnar ångkranen och släpper ut vattnet som kondenserats i röret, börjar genast skumma mjölk. Lampan tänd hela tiden, dvs termostaten slår aldrig ifrån.
Slår av ångknappen. Avslutar med att köra pumpen så att kokaren återfylls och därmed är tempen nere på bryggtemp igen och jag är klar för nya skott.

Funkar för mig nu men jag kommer nog att någon gång uppgradera till HX eller dubbelkokare.
 

osks

Well-known member
Flera minuter innan man kan börja skumma? Har du använt en Silvia eller förutsätter du bara?

Nu har jag inte kvar min Silvia men flera minuter kändes hyfsat överdrivet. Ex så man man ju först dra 2 skott på raken och sen skumma mjölken till dessa två. Istället för att först dra ett skott, skumma, dra nästa skott, skumma mer osv. Känns onödigt krånligt, nästan bara för att visa hur osmidigt det kan vara.
Ja, jag har ägt och använt en Silvia (numera såld). Det var dock ett bra tag sen jag skummade med den, så kanske var det inte lika illa som jag minns det som. (När jag stod och försökte göra blandade drycker åt gäster så kändes det som "evighet".)

Sen är det klart det inte handlade om jättemånga minuter, men jag minns det som mer än en (1) minut och då blir det "flera". Visst finns det ett syfte med att jag skrev "flera" och inte "högst ett par", eller något annat som gör att man tolkar det mindre negativt. Men bara för att jag försökte argumentera för att det är osmidigt så var det inte alls meningen att överdriva eller ljuga. I så fall vill jag be om ursäkt.

Ja, ska man göra flera espressos eller mjölkdrycker på en gång så brygger man förstås inte en i taget och byter till att skumma så få gånger som möjligt. Poängen var att OM man ska få ner den till bryggtemperatur igen så måste man vänta.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp