Rancilio Silvia vs Gaggia Classic ?

Hej.

Jag tänkte skaffa mig min första espresso maskin.
Efter att ha läst runt lite här så verkar de flesta tips
peka mot Gagiva Classic eller Rancilio Silvia.

Nu undrar jag lite om för och nackdelar mellan dessa.
Undrar även om det finns andra maskiner man ska ta med i ekvationen.
 

Bengan

Well-known member
Jag tror du kan gå på känsla. Ta den du gillar bäst själv. Du får gott kaffe ur båda om man ska tro expertisen här. Jag har själv en Silvia och är toknöjd.
 

martink78

Well-known member
Jag tror silvian brukar rekomenderas om man gör mycket cappuccino. Det är väl aningen större kokare tror jag som är en fördel när man skummar mjölk. Men det finns andra här som vet bättre..
 

grebdnul

Well-known member
Jag skulle nog rekommendera Silvian ändå. Har själv en Gaggia classic men skulle nog hellre ha en silvia som förstamaskin tror jag.. den verkar lite bättre med större kokare och bra ångrör från början osv... kostar lite mer iofs. Men det är absolut inget fel på classicen heller. När man väl har lärt sig den så kan den leverera mycket bra kaffe.
 

Mayhem

Well-known member
Om du vill ha en ny maskin skulle jag definitivt satsa på Silvia då mitt intryck är att det verkar vara en kompetentare maskin och prisskillnaden inte är så stor. Däremot kan man ofta hitta begagnade Gaggia Classic snorbilligt vilket gör det till ett attraktivt alternativ om man vill komma undan billigt. Eller få mer pengar över att lägga på en bra kvarn, får det hoppas jag att du har budgeterat för?!
 
Om du vill ha en ny maskin skulle jag definitivt satsa på Silvia då mitt intryck är att det verkar vara en kompetentare maskin och prisskillnaden inte är så stor. Däremot kan man ofta hitta begagnade Gaggia Classic snorbilligt vilket gör det till ett attraktivt alternativ om man vill komma undan billigt. Eller få mer pengar över att lägga på en bra kvarn, får det hoppas jag att du har budgeterat för?!

Kan du definiera snorbilligt ?
När jag kollat in blocket så har det skiljt ca 1000 kr på dem.
Dock verkar det vara större utbud av beg gaggia.

Fö så är det enbart bra espresso jag är ute efter.
Läste ngn stans att ngn skrev att man behövde vänta 45 min på att få göra en bra espresso på silvan (innan den blev varm) Är det något som skiljer? Om man bara riktar in sig på espresso, levererar maskinerna något man märker skillnad på.

(allt förutsatt att jag först köpt en bra kvarn som jag förstått är viktigare än maskinen)
 

Bengan

Well-known member
Läste ngn stans att ngn skrev att man behövde vänta 45 min på att få göra en bra espresso på silvan (innan den blev varm)

Många använder timer för att slå av och på maskinen. Skulle du vilja göra en espresso när den är avslagen behöver du inte vänta 45 min, det går att snabba på genom att spola igenom maskinen några gånger så att allt blir varmt. Men att göra det varje gång man vill ha kaffe blir kanske onödigt bökigt.
 

staffan karlsson

Well-known member
har en gaggia classic och använder den enbart till espresso, inge machiatos o sånt eller vad det nu heter. en bra uppvärmningstid för maskinen verkar ligga på ca: 15 min och när man får in en bra malningsgrad o med en mjuk o fin tampning så blir shotsen jävligt bra. och kaffe från johan&nyströms rekomenderas varmt. har du inte varit i deras butik råder jag dig att gå o ta en titt.
 

Jakerlund

Active member
Läste ngn stans att ngn skrev att man behövde vänta 45 min på att få göra en bra espresso på silvan (innan den blev varm) Är det något som skiljer?

Jag var i exakt din situation i början på året och fick det förklarat att Silvian har en större kokare i mässing (3 dl) mot Gaggians 1 dl.
Den större kokaren är bra när du ska skumma mjölk, det är bra tryck i Silvian.
Silvian tar kanske 3-5 min från kall till klar att köra.
Bägge lär klara av att göra fint kaffe men det känns som om Silvian är ett lite mer robust val som kanske är bättre i längden.
När jag tittat på Gaggian i efterhand så ser den rätt klen ut jämfört med Silvian.

Jag kör själv Rocky kvarn till Silvian och har ingen annan erfarenhet av andra maskiner att jämföra med... men jag är väldigt nöjd med bägge :)
 

PF013

Well-known member
Silvian tar kanske 3-5 min från kall till klar att köra.

Ingen maskin blir klar att köra på 3-5 minuter. Då har vattnet i kokaren värmts upp, men bryggruppen är fortfarande kall. Om man trixar lite och flushar en massa kan man få upp den till en jämn temperatur snabbare, men jag har min timer ställd på 45 minuter innan morgonkaffet...
 

Jakerlund

Active member
Ingen maskin blir klar att köra på 3-5 minuter. Då har vattnet i kokaren värmts upp, men bryggruppen är fortfarande kall. Om man trixar lite och flushar en massa kan man få upp den till en jämn temperatur snabbare, men jag har min timer ställd på 45 minuter innan morgonkaffet...

Jag slår på maskinen, lampan slocknar efter några minuter, kör en flush inväntar nästa släckning av lampan och kör sen.
På vilket sätt är den inte klar menar du? och hur blir vad bättre av att vänta på vad?
Jag menar varmt vatten genom pucken är varmt vatten... min kopp är i alla fall varm och smarrig :)
 

PF013

Well-known member
Varmt vatten genom pucken är bra. Om vattnet har kylts av den kalla metallen på väg genom gruppen så är det inte lika varmt som det skulle vara ur en kall maskin.

I detta dokument finns resultaten från en hel del mätningar:

http://junglist.org/silvia/Temperature%20performance%20study-Silvia.pdf

I figur 2 ser man hur (max)temperaturen under ett skott varierar med hur länge maskinen varit påslagen. Detta med en PID som håller kokarvattnet vid 107ºC (och det uppnås på bara några minuter). Efter 20 minuter är man inom två grader, och vid 40-50 minuter är det helt stabilt. Vid 10 minuter ligger man 10 grader lågt. Visst kan man nog kompensera det med hur man tempsurfar (och det gör du, genom att brygga vid högsta temperaturen, när lampan precis slocknat), och om man alltid kör på samma sätt från kallstart så går det säkert att få bra resultat. Men på det andra skottet så får man tempsurfa annorlunda för att få samma resultat.

Jag hävdar inte att jag med säkerhet kan skilja på två skott som skiljer på två grader i ett blindtest, men om jag ligger 10 grader lågt så kan i alla fall jag inte dricka det. Det blir rätt surt... ;)
 

martink78

Well-known member
Silvia går fort på blocket! Det vet jag för jag har kikat efter sådana ett tag och de ligger sällan kvar mer än några dagar.. Gaggia däremot finns det drivor av så där borde man kunna pruta en del.
 

Jakerlund

Active member
Varmt vatten genom pucken är bra. Om vattnet har kylts av den kalla metallen på väg genom gruppen så är det inte lika varmt som det skulle vara ur en kall maskin.

I detta dokument finns resultaten från en hel del mätningar:

http://junglist.org/silvia/Temperature%20performance%20study-Silvia.pdf

I figur 2 ser man hur (max)temperaturen under ett skott varierar med hur länge maskinen varit påslagen. Detta med en PID som håller kokarvattnet vid 107ºC (och det uppnås på bara några minuter). Efter 20 minuter är man inom två grader, och vid 40-50 minuter är det helt stabilt. Vid 10 minuter ligger man 10 grader lågt. Visst kan man nog kompensera det med hur man tempsurfar (och det gör du, genom att brygga vid högsta temperaturen, när lampan precis slocknat), och om man alltid kör på samma sätt från kallstart så går det säkert att få bra resultat. Men på det andra skottet så får man tempsurfa annorlunda för att få samma resultat.

Jag hävdar inte att jag med säkerhet kan skilja på två skott som skiljer på två grader i ett blindtest, men om jag ligger 10 grader lågt så kan i alla fall jag inte dricka det. Det blir rätt surt... ;)

Tack för förklaringen, det hade jag ingen aning om.
Det ska bli spännande att testa den varianten och se om man märker skillnad... spänande :)
 

Skamanen

Member
Nomnomnom. Som nybörjare drog jag iväg en beställning på en Silvia och en Rocky samt mjölkkanna, tamper, mjölktermometer et cetera igår. Det ska bli tokkul att leka med prylarna då de kommer :D

<-- aningen fattigare, men mycket gladare, student
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp