K: Portafilter 45 eller 49 mm

johey

Well-known member
Jag söker efter extra portafilter passande mina levamaskiner. En gammal La Pavoni med 49 mm filter och en SAMA (också känd som DAMPA och Ponte Veccio). Behöver inte vara original, bara de passar Pavonin och/eller SAMA:n.

Vill ha extrafilter för att svarva ut till nakna, alternativt köpa redan ursvarvade.

Vet att det finns att köpa hos Orphan, men priset är inte i enlighet med min portmonä. :)
 

DS

Well-known member
Jag köpte mitt nakna hos pasmarose. De tar €50 för ett vanligt och €65 för ett naket. €99 om man köper med en TORR-tamper. Vet inte om det är billigare än Orphan.
 

johey

Well-known member
Ser ut att vara lite billigare och framförallt större utbud gällande just filter och doningar. Bra tips!

Söker fortfarande i första hand begagnat dock.
 

DS

Well-known member
Jag föreslår att du svarvar ur originalfiltret. Man behöver egentligen inget "påklätt" pf, tycker jag.
 

Nickeh

Well-known member
Naket har ju den stora nackdelen att du bara kan få en kopp. Nu är det väl inga maskiner med stor kapacitet för mjölkskummning vi pratar om så då kan man kanske leva med att köra dubblar eller singelfilter.
Men det blir bökigt att göra 4-5 cappuccino med naket pf, på de flesta maskiner...
 

Mayhem

Well-known member
Ptja, med en Pavoni får du inte ut mycket mer än en singel per skott hursomhelst...
 

martink78

Well-known member
Nä med Pavonin blir det ju rätt små skott så jag har faktiskt funderat på att borra ur mitt, mikfri erbjöd sig att hjälpa mig men vi fick aldrig ihop våra scheman och sedan rann det ut i sanden.
Dubbelsputen känns onöd på Pavan..
 

Nickeh

Well-known member
Är det så är det ju bara att köra, naket är ju grymt bra att ha för analys, plus att man slipper riskera att kaffet tar smak av kaffe från tidigare skott..
 

johey

Well-known member
När det gäller Pavonin vill jag inte "förstöra" originalfiltret eftersom det är lite retro. Till SAMA:n skulle det väl gå, men å andra sidan finns det nytillverkade som passar den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp