Compak K10-WBC

lolgun

Well-known member
Tja,

Finns det någon som har erfarenhet med detta kvarn? Jag är sugen att köpa/testa det, men är lite skeptisk att betala swe priser som jag har sett den på nätet för 3-4tsek billigare. Även DK har den billagra än SE.

Ni som har det, vart har ni köpt den?
 

Mayhem

Well-known member
Kan inte minnas att jag sett någon här som har en hemma. På Home-Barista verkar det finnas en hel del folk, vilket du säkert redan sett. Johan & Nyström har två stycken i sin konceptbutik, prata med baristorna där och se vad de tycker så kanske du får känna lite på kvarnen.

Själv skulle jag nog inte investera i en kvarn med doseringshus. Inte funderat på en Nino? Mycket stabil konisk kvarn. Men vill man hålla på och väga varje dos individuellt är det nog Versalab M3 man skall ha, funderar på en sådan som komplement i framtiden...
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag körde den när jag var hos J&N ett par dagar. Väldigt lik min egen K-3 elite pro, men mycket snabbare. Så kort och gott en grym kvarn med grym kapacitet och marknadens kanske bästa dosator. Om du absolut vill ha ett koniskt malverk, annars borde du ju klara dig med en K6 pro.

edit: Om du har några specifika frågor om kvarnen så är det ju bara att fråga på :)
 

lolgun

Well-known member
Tja, specifika frågor har jag inte. Det var mer en upplevelse sak.
Mayhem är rätt verkar det vara en mycket populär kvarn på HB som det alltid rekommenderas, men det verkar inte speciellt populär här. Jag har tänkt om Nino, men storleken bara verkar enormt för mig. Kanske jag är förvirrad, men av någon anledning jag trodde att K10 var lite mindre. Också jag inte hänsyn till doseraren vet jag att människor föredrar en doserless kvarn, men jag är bra med den.
När det gäller Versalb, ja det skulle vara en drömkvarn, men kostnaden är för hög när man lägger alla tillbehör som bör ingå i första hand.

När du nämna K6en då, hur jämförbart är det med K10?
 

Gholam

Well-known member
J&N hade även två på rosteriet där de hade moddat den ena till en doserless mha mazzer tratt och silvertejp :) Vi som var där på rostningsjamet klämde på den. Det var en stabil, tyst och snabb kvarn. Mycket trevlig. Enda nackdelen tyckte jag var doserarspaken som man var tvungen att dra så långt varje gång. Kändes något oergonomiskt. Mazzer har som jämförelse lite kortare sträcka även om inte ens den är optimal. Fiorenzato som jag hade innan var bättre på den punkten.
 

henrico

Well-known member
Vad är prislappen? Jag såg ett pris i US på den med väldigt många nollor för att vara USD.... :)
 

lolgun

Well-known member
jag tycker detta är en ganska bra pris.

Ska se om jag kan hitta den lite billigare, men gärna link mig om du hitta den också.
 

PF013

Well-known member
Det är väl bara är att slå till! Sen hoppas jag att det blir en ny stockholmsträff... :)
 

Mayhem

Well-known member
ja just ja, det finns en K10 doserless. Bra pris är det på den också så är väl bara att slå till! :)
 

henrico

Well-known member
Haha, ja, vad gör €200-€300 till när man ändå är igång när man kan få en för marknaden sprillans ny modell... ;)
 

Mayhem

Well-known member
Johan & Nyström använder nu nya K10 Fresh i sin konceptbutik om det är någon som är intresserad av att se den i verkligheten.
 

lolgun

Well-known member
men ta bilderna ju! Om du är inne på stan eller något det vill jag ser det. Vet inte när jag kommer att vara i centralt, måste hitta ett jobb först.
 
Topp