tips: köp ej peugeot handjagare!

maskros

Active member
För ett tag sedan så drog jag åt skruven så gott det gick för att mala finare på min nya peugeot, vilket kvarnen också gjorde tillfredsställande till en början (med jämn och fin puck). Ganska snart så började dock inställningen att släppa och jag fick dra åt skruven igen efter att ha malt ett par gånger. Nu, efter 15-20 koppar på den inställningen består pucken från aeropressen av finare sump (så som jag vill ha det) och hälften av sump så grovt som till presso.

Jag skruvade därför isär kvarnen och såg att kvarnverket var märkbart slitet, liksom mutterring och "distansstålet" mellan kvarn och hölje. Och detta efter endast 20 ggr!

Nu har jag mejlat till återförsäljaren och vill ha pengarna tillbaka för att lägga på en annan kvarn. En kvarn för 1200 ska ju gå att använda på finaste inställning och ge ett jämnt resultat i många år.

Skulle en Zassenhaus Santiago eller en Hario Skerton kunna bete sig liknande?
 

staffan karlsson

Well-known member
J&N har en fin handjagare från japan. såg den i deras konceptbutik, och den såg mycket enkel och robust ut. kostar runt 500kr om jag minns rätt..
 

danwi

Well-known member
Det är Hario Skerton som finns hos J&N, säljs t.ex. genom baristashopen.se (där jag köpte min). Jag kör den bara till presskannan på jobbet och där gör den ett ypperligt jobb. Den är som sagt väldigt enkel och rätt så genomtänkt. Jag tror knappast den skulle slitas ut på några tiotals koppar ens om man kör på det finaste läget.

Det enda negativa jag har så här långt är att den tenderar att "spotta" lite bönflisor uppåt när man närmar sig tomt malverk... Den borde ha någon liten hatt eller nåt som man kan använda när man maler.
 

maskros

Active member
Ja det får minsann bli en Skerton så blir jag inte så besviken ifall den skulle gå sönder, den är ju inte så dyr! Fungerar den till espressomalning? Zassen har jag förstått är bra till espresso men inte så bra till brygg? Någon som har efterenhet av zassenhaus som vet mer om den, finns det risk att slita ut den på likande sätt som jag gjort med min?

Hoppas bara återförsäljaren har grundläggande goodwill nog att ta tillbaka min peugeot.
 

djneo

Well-known member
Ledsen att höra om din kvarn men jag har en Skerton och är grymt nöjd med den. Funkar att mala espresso men jag kör den bara till aeropressen. Köpte den från Costas som har ett grymt bra pris på den. Kolla på den och jag tror inte att du blir missnöjd. Lycka till...
 

maskros

Active member
Tack det låter bra! :)

Nu har jag beställt en Skerton från baristashopen och om jag känner dem rätt så får jag kvarnen i morgon och slipper lida på kaffefronten så värst länge. :lol:

Edit: oj nu hittade jag den på Costas, letade först under kvarnar. 100 kr billigare. baristashopens snabba frakt får kompensera det.
 

martink78

Well-known member
Har också en Skerton och även om jag inte har använt den så mycket ännu så ser den ut att hålla.
Däremot tycker jag den är onödigt krånglig att justera malgraden på, så det finns utrymme för ännu bättre handjagare tycker jag..
 

maskros

Active member
Här kommer lite bilder på min fina peugeot! Sumpen är alltså mald på finaste inställningen. :)

DSCF4384.JPG


DSCF4392.JPG


DSCF4393.JPG
 

maskros

Active member
Nu har jag provat några koppar med Skerton och är nöjd. Det malda kaffet blir dock torrare märker jag och inte lika fett. Jag fick också godare kaffe med peugeoten när den fungerade, men jag har mycket hellre en kvarn som håller att mala fint med! Skerton känns enkel men genial på något sätt. :coffee:

Förresten, vad tycker ni om bilderna ovan?
 

speakman

Active member
Oj vad sugen man blev på en Skerton att ha hemma för presskannan. Men är det verkligen samma kvarn på Costas som Baristashopen?
 

Sunschein

Well-known member
Oj vad sugen man blev på en Skerton att ha hemma för presskannan. Men är det verkligen samma kvarn på Costas som Baristashopen?

Det är samma kvarn ja :) Jag fick precis hem den från Costas och den är funkar kanon. Jag hade för mig att skerton kostade 400 hos baristashopen i början också, men det har jag väl antagligen bara drömt om :p Riktigt trevlig kvarn hur som helst
 

danwi

Well-known member
Jag är lite inne på mthiers linje, franska prylar med rörliga delar är inte alltid jättebra (fast det har blivit mycket bättre dom senaste 15 åren).

Jag pröjsade precis över 400 för min Skerton på Baristashopen, så du har inte drömt Sunschein :)
 

Mayhem

Well-known member
Jag betalade också 400:- för den Skerton som ligger och väntar hos posten, men min kom från Gusto. De hade lite roliga kaffen från Haugaard i sortimentet som jag ville prova. :)
 

speakman

Active member
Fast bilderna på Costas kontra Baristashopen skiljer sig ju åt? Hur ser kvarnen ut egentligen från de respektive ställena?
 

rotlas

Well-known member
Ni som har erfarenhet av kvarn som Hario Skerton: Hur lång tid tar det att mala en kopp kaffe för presskanna? Hur jobbigt är det på en skala?
 

maskros

Active member
rotlas -> för presskanna går det snabbt att mala, du behöver inte veva många varv. men vill man ha espressofint så tar det ett tag (ett par minuter per kopp).

speakman -> det som skiljer sig på bilderna är att på baristashopen så är "halkskyddet" fastsatt på kvarnen. Kommer med som tillbehör (ett praktiskt sådant).
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp