Avkalkning av maskin med fast vattenanslutning

sjöbod

Well-known member
Hur gör man ?
Fick en maskin på köpet när jag köpte kvarn.

Maskinen har stått oanvänd i 2 år.
Tänkte försöka få liv i den.
Ska jag börja med avkalkning, eller riva ner hela maskinen.
Hur får jag in avkalkningsmedlet i maskinen ?

Tacksam för alla tips !:eek:hmy:
 

hjeltman

Active member
Jag utgår från att det är en begagnad maskin, om det är det så kanske det är bäst att skaffa ett renoveringskitt med packningar, kopparbrickor etc, sedan skruva ner allt i beståndsdelar, bada i citronsyra och montera ihop. Borde inte ta så lång tid.

Eller så pluggar du helt sonika in maskinen, provkör och hoppas på det bästa.
Lycka till!
 

Pac

Maskindoktorn
Jag hade provkört den för att hitta felen på den innan jag rev isär den.

Lägg tilloppsslangen i en hink med vatten. Det är viktigt att du får ut luften ur pumpen och slangen och det får man genom att köra pumpen innan maskinen är uppe i värme. Misslyckas man med det så kan man slita ut pumpen.

Bästa sättet att lufta pumpen på är att köra bryggning på maskinens vattenfyllningsläge. Finns det inget vattenfyllningsläge så kör bryggningen DIREKT som den startas.

När du väl fått igång maskinen och pumpen pumpar som den skall så ersätter du vattnet i hinken med citronsyralösning och tömmer tanken samt kör bryggning för att pumpa in lösningen i maskinen.

När du skall tömma maskinen på avkalkningslösningen så brukar det finnas en bottenplugg för kokarvattnet.

Lycka till!
 

sjöbod

Well-known member
Tack för svaren !
Ska prova enligt Dr. Pac . Slangen är nog i kortaste laget för en hink.
Får nog börja med att leta upp en längre.
Är det lättare att få ur luften ur pumpen om man fyller slangen med tratt och sen ner i hinken
med slangen, eller orkar pumpen suga upp själv ?
Det är en rotationspump.:coffee:
 

johey

Well-known member
Vissa rotorpumpar vill så vitt jag vet ha lite tryck på inloppet. Det kan lätt ordnas med en hävert. Ha hinken på högre nivå än maskinen och sug fram vattnet (gärna innan du slår i syra, om du inte gillar sura karameller). Så gjorde jag när jag hade HX.
 

sjöbod

Well-known member
Körde igång maskinen med hävert. Den pumpade tills tanken blev full, sen gick en alarmsignal igång och on-off lampan började blinka. Det är en Nuova Simonelli Mac Cup V.
Provat att dra ut kontakten och plugga in igen. Alarmsignalen enl. ovan startar igen efter 1 min.
Kan det vara fel på vattennivågivaren i tanken ? Det finns inte mycket info på nätet när det
gäller felsökning av N S Mac.
Gillar maskinen väldigt mycket och skulle gärna vilja få igång den.
Tacksam för alla tips !
 

sjöbod

Well-known member
Så har det löst sig, Puh !
Pumpen hade låst sig p.g.a kalk i pumphuset som gjorde att motorskyddet löste ut,
tack och lov ! Det kunde ha blivit dyrt.
Har kalkat av den nu och den verkar fungera utmärkt. Fantastisk mjölkskummare, vilket drag.
Har ju tampats med Pavonin EP i över 20 år, så det här känns väldigt kul.:)
 

sjöbod

Well-known member
Maskinen har fungerat utmärkt, men jag upptäckte en mindre läcka vid 3 vägsventilen.
Så jag plockade isär hela maskinen och avkalkade alla delar.
Nu undrar jag vad jag ska använda för medel att täta med i de gängade anslutningar som inte har konisk rörgänga.
Det var ihopsatt med någon form av packningscement på ett par ställen b.l.a. vid backventilen.

Finns det någon som har tips på lämplig gucka ? :wub:
 

Pac

Maskindoktorn
Mig veterligt sätter Nuova Simonelli ihop sina maskiner utan packningscement. Det skall vara kopparbrickor där det inte är konor.

Packningscement är till för servicetekniker som har bråttom. Om du skall använda packningscement så välj en typ som används i matindustrin. Det är ju inte så roligt om de som vill avnjuta ditt kaffe dör efteråt. ;)
 

sjöbod

Well-known member
Tänkte koppla in maskinen till husets vattenledning permanent.
Det står i NS manual att trycket inte får vara högre än 4 Bar. På min hydrofors tryckmätare är det 5,5 Bar när huspumpen har pumpat färdigt
och tryckströmbrytaren slår av. Nu är det så att hydroforen står i ett pumphus ca. 30 m. från huset och ca. 3 m. lägre nivå.
Vad trycket är i den tilltänkta ledningen , har jag ingen aning om. Men det borde väl bli ett visst tryckfall. Tänkte även installera ett kalkfilter före
maskinen.

Är det bara att mecka på ? Eller måste jag koppla in en reduceringsventil ? :unsure:
 

sjöbod

Well-known member
Nu är den installerad och allt fungerar.
Tryckmätaren på NS MAC visar runt 5 Bar då pumpen står stilla, alltså 1 Bar för mycket !

Jag ska smyga ner till pumphuset med ficklampa så fort frugan har somnat och justera ner trycket lite på tryckströmbrytaren, hoppas hon inte märker något...............:ph34r:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp