6 sorter för press

jegarn

Member
Hej

Jag har en kompis som fyller år som är besatt av kaffe, främst espresso och vad man kan förädla det till.

Han har dock bara en presskanna vilket jag tycker är en väldigt bra extraktions metod :D.

Tänkte ge honom 6 * 25g kaffe med olika karaktärer.
Tycker det är lite svårt att komma fram till vilka sorter som skulle vara bra alternativ för att få en bredd smakmässigt. vad skulle ni valt?
 

dan nilsson

Well-known member
Hej, inte för att vara taskig men tycker du inte att 6st 25 grams påsar är lite snålt ?
6*250 gram hade varit bättre, då kan han testa mer än en gång....

Sorter är jag sämre på, men det skall väl vara motpoler så han känner en massa olika smaker/nyanser...
 

jegarn

Member
J&N Idido Misty Valley ska jag kolla upp.

är "rena" kaffesorter att föredra framför blandningar?


off topic : (angående mängden så är det lite snålt ja. Tanken är inte att förse honom med kaffe för en längre tid utan mer en kul grej.

För övrigt så skulle förmodligen 6*250g färdigmalt kaffe bli dåligt snabbare än han skulle dricka det, eventuellt dricka alt på 12 dagar vilket skulle vara ganska extremt i min mening.

Personligen tycker jag inte att det är mängden eller priset på presenten är speciellt viktigt, dagens konsumtionssamhälle. Tycker det uppskattas mer om det är någonting personligt som man eventuellt har gemensamt med mottagaren. )
 

claesh1

Member
Jag kan inte föreslå specifika sorter, men köp från några olika världsdelar till att börja med. Du kan också köpa några orostade bönor som han kan testa att rosta i ugnen.
 

martink78

Well-known member
Jag tror det blir svårt att köpa 25g av 6olika sorter faktiskt. Kaffe vill man inte köpa i lösvikt utan i förseglade påsar, annars är risken stor att det tappat smak redan när man köper det. Och mig veterligen säljs det sällan i mindre än 250g påsar (undantagen är dyrare kaffesorter).
Ididon t.ex. lär du inte kunna få tag på i annat än 250g påsar (så vitt jag vet).
I ditt ställe skulle jag överväga att köpa två á 250g hellre än sex 25g faktiskt..

Kolla efter single origin kaffen, eller estate, eller microlot, om allt kaffe kommer från ett och samma ställe (en farm eller tom en "lot") så har det oftast mer säregen karaktär. Ju större område kaffet kommer från (t.ex ett helt land) ju mer utslätat blir det i allmänhet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp