Ny kvarn, Cunill, nån med erfarenhet?

GLC

Well-known member
Hallå i sommarvärmen.

Har fått tag på ett blocketfynd, en Cunill Tauro.

Någon med erfarenhet av den eller andra Cunill kvarnar

4629401264_9b155234a0.jpg


60mm malskivor tror jag det sitter där i.

Fler bilder kommer senare.
 

GLC

Well-known member
Kikade lite mer på den nu, den är märkt med mycket info på undersidan, bla står det att den är från år 2000, samt ett serienr från spanska Cunill.

Har inte kollat malskivorna än men ytskiktet är enormt fint, ser nästan ny ut. Enorm hopper som jag nu kör utan, blir nog att plocka bort dosatorn framöver också och köra doserless. Hur som helst är den väldigt gedigen och såg ut att kunna mala väldigt fint utan att ens vara nära att skivorna skulle ta i, detta får jag dock verifiera med att dra några skott när den är ordentligt rengjord.

Oavsett resultat så kommer jag inte att ha två kvarnar hemma särskilt länge så antingen blir denna till salu eller min Brasilia BFD, är någon intresserad är det bara att PMa för mer info.
 

martink78

Well-known member
Jag har en Cunill Space som ser väldigt lik ut (se bifogad bild). Men den har ännu större hopper!

Malskivorna är rätt lika dem som sitter i min K6:a (har dock inte jämfört om de är exakt lika, men skulle inte förvåna mig om de är det), båda har ett platt parti högst uppe på skivorna så även om man drar ihop dem helt så är det inga "tänder" som tar i varandra utan platta ytor, så jag tror inte det är någon större risk att köra dem helt ihop (kort tid). Men jag har inte prövat så skyll inte på mig om teorin inte stämmer.. :)

Jämfört med K6:an så låter Cunillen mycket mer, förmodligen beroende på all plåt. I övrigt så har K6:an genomgående snäppet högre kvalitet på detaljerna (enligt mitt otränade öga). Men även cunillen verkar rejält byggd så som hemmamaskin tror jag inte man märker nån skillnad i kvalitet. Det som gör att jag hellre kör k6:an är just ljudnivån, och att min råkar vara doserless.
Det är inga problem att plocka bort dosatorn på cunillen men man behöver bygga en näsa till den annars sprutar det kaffe överallt.
 

Bilagor

  • DSC03127.jpg
    DSC03127.jpg
    72.8 KB · Visningar: 44

martink78

Well-known member
Kollar jag cunill's hemsida så är Space storebror till Tauro, dubbelt så stor hopper och aningen starkare motor (275W vs 356W), i övrigt identiska så vitt jag kan se.
 

martink78

Well-known member
Ja, det var faktiskt en schysst mod. Det är väl där som Cunillen har en fördel, eftersom höljet går att plocka isär så är det mod-vänligare. K6'an har ett som är hel-gjutet så där kan man inte göra lika mycket åt storleken.

Med tanke på hur mycket luft det finns innanför plåten (se bifogad bild) så tror jag man utan större problem borde kunna byta ut även plåtsidorna mot t.ex. trä, det borde inte bara ge en väldigt snygg kvarn utan också lägre ljudnivå, inbillar jag mig.. Hmm.. faktiskt ingen tokig tanke alls!
 

Bilagor

  • DSC03140.jpg
    DSC03140.jpg
    61.7 KB · Visningar: 40

GLC

Well-known member
Hm ingen dum idé alls, synd att min tumme är placerad mitt i handen :)
 

GLC

Well-known member
För att väcka lite liv i tråden presenterar jag en färdigmoddad kvarn, förutom att jag ska ta bort tejpen från näsan och montera ihop den permanent:

Mer finns i bloggen

4758149458_4b7657152f.jpg
 

staffan karlsson

Well-known member
har precis införskaffat en cunill tauro från en här på forumet, och kan bara säga att den är för jäkla bra. den står stadigt, maler snabbt, fluffigt o fint nog för min europiccola. har ej testat malning för andra metoder. jag har ej moddat den, är på tok för lat för det. men du verkar lyckats jäkligt bra med din moddning. rock on...
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp