Ännu en extraktionstråd. :)

j:son

Well-known member
Får inte riktigt (eller alls) till skotten.
Tänkte kolla med er experter om ni kunde leda in en på rätt spår.

Maskin: Isomac Tea. Precis grundligt rengjord och avkalkad. Trycker med 9,5 bar.
Kvarn: Isomac Prof Inox.
Kaffe: Zoégas Zuprema.

Med tanke på att det inte är jordens mest exklusiva kvarn så började jag på ordentligt fin malning.
Tampat kring 12kg.
Kom inte ett skit på 30 sekunder.
Gick sen på grövre och grövre malning.
Fortfarande reent för långa extraktionstider, plus att det smakade bäver.

Vilken väg ska man gå?
Får väl testa att bara krossa lite bönor under skon. :lol:
 

richard

Active member
Hur mycket fyller du filtret? upplever att mängden kaffe i filtret påverkar extraheringstiden oerhört mycket. Kör du enkel eller dubbelfilter?

Har också en tea och ställde om trycket för ett tag sedan. Upplever att jag fick en mycket bättre extraheringstid och tryck i smakerna!
Läste i en gammal tråd här på riktigtkaffe om att trycket som visas av tryckmätaren är 1 bar mer än det tryck som finns i handtaget..
 

j:son

Well-known member
Upp till kanten. Jämnar till det med fingret och skrapar av överflödet.
Efter tamping så är det klart under "linjen" i filterkorgen.
Dubbelfilter endast.

Har kört ett skott till nu med ännu grövre malning.
Normalare tid.
Normalare råttsvansar.
Torrare puck.
Bättre crema.

Smakar fortfarande bäver.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Smaken kan definitivt bero på kaffets ålder. Att du får bra crema tyder ju på att du har värmen i alla fall!

Kolla påsen hur gammalt kaffet är. Första siffran är året (9 för 2009 osv) och de tre påfäljande är den dag kaffet rostades alternativt packades det året.

Är kaffet hyfsat färskt och det ändå smakar bäver (som jag aldrig har ätit i och för sig), kanske du ska byta kaffe? Zupreman kanske inte passar dina smaklökar?

//Stefan (som har sex kilo Zoega's i frysen just nu; kommer inte att ha annat i kvarnen den närmaste tiden)
 

richard

Active member
Får du någon bra crema, som inte försvinner dirr?
Du kanske har fått dig en påse bäverkaffe.. vem vet ;P
Har inte så stor erfarenhet av Zoegas espressoblandningar..
 

j:son

Well-known member
Brukar ju älska Zoégas. Jag menar, jag är ju helsingborgare. :)
Har iofs inte provat Zupreman innan.
Handlade påsen igår och hela sifferkombon är som följer. L 00820698

På påsen står där lång eftersmak. Jo tjena. Det är det minsta man kan säga.

Dock allt annat än len och smakrik.
Mer som ett beskt rivjärn som ger avtryck...
Tjärv smak är nog ordet jag letar efter.
 

j:son

Well-known member
Creman hänger med.
Dricker ju mest cappuccino och tittar jag i den halvdruckna koppen (kan ju inte slänga allt) så är där tydlig marmorering på sidorna.
 

j:son

Well-known member
Var på det igen.

Det "tjärva" skottet malde jag på 5 (av 12).

Det senaste på 4½. Tog dessutom tiden och mätte volymen.
Fick ut ca 7cl på under 20 sekunder. Smakade något om än marginellt bättre.
Nästa får bli på 4.
Ska bli intressant att se om man hamnar på 30 sekunder med rätt volym med snart.
Har grävt upp den gamla badrumsvågen med för att kalibrera mitt tamptryck och det verkade va det enda som var som det skulle. :D
 

richard

Active member
Så länge det smakar bra så kan man tampa hur hårt eller löst man vill tycker jag:lol: det samma med mängden kaffe och malningsgrad!
Men sen när man hittar rätt så blir det mer en känsla:cool:
 

Torle

Member
Kolla temperaturen, har själv en Isomac Amica (samma som Zaffiro) och sänkte tempen ett par grader. Innan smakade mitt kaffe också bäver, nu smakar det kaffe. Köpte en labbtermometer på Kjell & Co. mätte och justerade, sen blev det ordning i leden.
 

j:son

Well-known member
Jaså?
Berätta mer.
Vad var måltemperaturen och vad var den initiala?
Hur mätte du?
Jag har en temperatur probe till multimetern. Får kanske ta fram den.
Var mätte du?

Körde en sista nu för dagen, med en lite finare malning.
Ganska spot on på extraktionstiden nu, men fortfarande är smaken inte alls som jag vill ha den.
 

hne

Well-known member
Var på det igen.

Det "tjärva" skottet malde jag på 5 (av 12).

Det senaste på 4½. Tog dessutom tiden och mätte volymen.
Fick ut ca 7cl på under 20 sekunder. Smakade något om än marginellt bättre.
Nästa får bli på 4.
Ska bli intressant att se om man hamnar på 30 sekunder med rätt volym med snart.
Har grävt upp den gamla badrumsvågen med för att kalibrera mitt tamptryck och det verkade va det enda som var som det skulle. :D

Jag ska inte säga att jag fått perfekt kläm på mina espresso, men de smakar inte räv eller bäver, vare sig med J&N FTO, Kahls fairtrade-espresso, Kahls decaf mörkrost eller Zoegas Della Casa om jag inte gör mycket fel (på tok för finmalet eller grovmalet eller inte låter kokaren koka upp ordentligt).

4-5 på min Inox har jag inte använt till annat än bodum-press. Jag brukar köra runt -1 tiill 1 för espresso och 15kg tamp-tryck (fler än jag som använder badrumsvågen, tydligen :D ). Något är absolut galet med din extraktion om du måste mala så grovt med lägre tamptryck trots kalibrerat tryck.
 

j:son

Well-known member
Hmm.. -1 på kvarnen? Hur går det till?
När jag gjorde rent den så "nollade" jag kvarninställningsskivan. (udda ord).
Alltså, när den är vriden max åt finmal hållet så satte jag tillbaka skivan på nollan då.
Vilket gör att -1 blir svårt. Vi kanske har olika referenser helt enkelt?

Ska ta och göra en kopp nu. Sista koppen i natt maldes på 3½. Ska köra en på tre nu och mäta både tid och mängd.
 

j:son

Well-known member
Malde på trean. Pressade 15kg.
Fick ut 30ml på 30 sekunder. Med dubbel-PF.
Kom inte en droppe innan 12 sekunder. :D
Rent för beskt. Vilket gör att det är det enda man tänker på.
 

hne

Well-known member
Hmm.. -1 på kvarnen? Hur går det till?
När jag gjorde rent den så "nollade" jag kvarninställningsskivan. (udda ord).
Alltså, när den är vriden max åt finmal hållet så satte jag tillbaka skivan på nollan då.
Vilket gör att -1 blir svårt. Vi kanske har olika referenser helt enkelt?


Jag har inte ändrat läge på inställningsskivan, bara flyttat stoppskruven:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2567
 

Torle

Member
Jaså?
Berätta mer.
Vad var måltemperaturen och vad var den initiala?
Hur mätte du?
Jag har en temperatur probe till multimetern. Får kanske ta fram den.
Var mätte du?

Körde en sista nu för dagen, med en lite finare malning.
Ganska spot on på extraktionstiden nu, men fortfarande är smaken inte alls som jag vill ha den.

Det var inte lätt att mäta fram den exakta tempen. Men jag lät det rinna i en stor kopp och mätte direkt vid spouten. När det kom ut var det ca: 97 grader och jag sänkte 4-6 grader. Vid första försöket sänkte jag för mycket, men insåg då snabbt att temperaturen var problemet.
Man såg på creman att den gick från mycket mörk till alldeles för ljus, men kaffet blev ljusår bättre.
Jag fick göra proceduren ett par gånger innan jag hittade rätt, men nu känns det som om man är på banan igen.
 

Nollan

Active member
Testa mindre kaffe om du har problem med tiderna. Verkar vara olika med de flesta dimensioner, men att fylla dubbelfiltret med kaffe var för mig aldeles för mycket när man väl vägde, gissar på runt 22-24g snarare än 14. Vet inte vad det gör för smaken att mala finare och minska mängden kaffe, om det kanske hjälper där också?
 

HE

Well-known member
Ska du inte ta och testa tex ett J&N kaffe och se om det blir bäver av det också. Deras Idido Misty Valley är riktigt gott. Gillar du det inte i espressomaskinen så är det galet gott som press. La bomban var länge min favorit då jag ofta dricker mjölkbaserat. Kanske visste du allt detta men nu är det sagt. Det skulle inte förvåna mig om kaffet du använder nu är boven i dramat. Jag är inte säker, men ändå.
 

j:son

Well-known member
Testade med mindre mängd kaffe.
Tiden blev inte bättre men pucken såg däremot ut som en vecka gammal megaprilla.
Hälften vatten.

Gör man en regelrätt cappuccino så smakar den som en minst sagt hårig caffè macchiato. :D
Gör man den som latte smakar den som en cappuccino. Galen styrka i skotten.
Hittade lilla vågen, men batterierna var slut.
Imorgon så ska det vägas kaffe. Ska väl gå att få ordning på detta.

Det där med temperatur skulle jag vilja ha verifierat av fler. Fler som mätt?
Hur justerade du temperaturen?

Det är ju ett E61 huvud. Blir inte temperaturen perfekt rent automagiskt då? ;)
 

jrylander

Well-known member
Ne, e61-huvudet ger bara jämn temperatur tack vare mycket metall. Plus mer förlåtande mot tampningsfel genom långsam tryckstegring.

Temperaturen sätts i kokaren, i min Zaffiro har jag en ratt att vrida på (ser ut som ett spisreglage utan knopp) för det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp