Va gott! Vad är det jag gillar?

Hank

Well-known member
Bjöd kompisar idag på sammanlagt 20 cappus och latte vilket var riktigt kul!
(se http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=9111&page=8 )

Var innan och köpte kaffe hos Englund, Kaffecompagniet, för detta tillfälle, la bomba.
Köpte även ett par påsar Åre pop som många verkar gilla här.

Tanken var att köra la bomba men efter att provat Åre pop kvällen innan var jag såld! Fantastiskt gott!
Sånt här vill jag själv dricka och bjuda på.
Till mig själv kör jag oftast en dubbel i cappuchinokopp eller typ cortado.

Nu är frågan, vad är det som föll mig i smaken?
Är så dålig på att beskriva smaker (av dom 700 smakämnena kan jag ungefär bränt, för svagt eller smakar skit...;))
Om jag nu vill hitta andra liknande bönor som Åre pop, vad är det då som gäller?
Fylligt? Syrligt? Sött? gräs, bark eller gödsel?
:coffee:
 

GLC

Well-known member
Pop brukar man väl kunna sammanfatta som väldigt bärig. Jag kopierar från Åre Kafferosteris hemsida:

"En mjuk och generöst bärig espresso med ton av mandel och mjuk fruktsyra. Munkänslan är sammetslen och krämig."
 

maskros

Active member
Oj vad dålig respons du fick. Har inte smakat åre pop (beställde min första påse för en stund sedan) men vill du ha ett fruktigt kaffe så är väl Etiopien Harrar Longberry något att prova? Blåbärsaktigt och gott.
 

Hank

Well-known member
Oj vad dålig respons du fick. Har inte smakat åre pop (beställde min första påse för en stund sedan) men vill du ha ett fruktigt kaffe så är väl Etiopien Harrar Longberry något att prova? Blåbärsaktigt och gott.

Jo, har väl börjat inse att det är åt detta hållet jag gillar mest.
Det är ju en djungel där ute av olika bönor och hittills har jag nog haft noll koll, kaffe är brunt och smakar kaffe...
Vore kul att kunna skilja lite på smakerna!

FTO i kvarnen nu och den funkar ganska bra, dock inte som pop.
Etiopien Harrar Longberry får bli nästa köp.

Förhoppningsvis kan man lära sig känna igen de olika parametrarna.
Mina slutsatser av de få kaffe jag provat är att jag gillar:
Smak: bärig
Syrlighet: mjuk, dvs låga syra tror jag?
Munkänsla: mjuk krämig och len
Doft: vet ej, saknar betydelse?

Ska bli intressant att se om ett annat kaffe än pop med liknande parametrar går hem.
 

mts

Well-known member
johan&nyström har koppningar varje dag kl 15 i deras konceptbutik där du säkert kan slinka in nån gång och få prova och hitta de smakerna som du söker. På deras blogg skriver de varje måndag vad de ska hitta på just den veckan.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp