Fortsätta rosta bönor som blev för ljusrostade?

johey

Well-known member
Det tror jag inte alls på. Åtminstone inte om de redan hunnit in i första crack. Det är efter första crack som de spännande grejerna händer och då har jag hört att det är viktigt att de inte tappar temperaturen.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Smak och behag...

Jag är också skeptisk, men...

prova och se vad du tycker.

Gillar du det så är det väl bra med det...


(Undrar vad som händer med en baguette som man fortsätter grädda för att den var ljus på butiken);)
 

speakman

Active member
Hm. Av baguetterfarenheten att döma så bör man pensla lite vatten på bönorna innan man kör ni dem i ugnen?

Problemet var att jag bara hade en halvtimma på mig att rosta, som jag gjorde manuellt med varmluftpistolen från Jula. Av den halvtimman lyckades mina två små söner stjäla minst hälften så det blev inte så mycket kvar till bönorna som jag tänkt mig. Kaffet blev nästan drickbart men det hade nog inte skadat med 10min extra på dom.

Nåja, det var bara en liten del av blandsatsen råbönor från Calobra. Gör ett nytt försök med nya bönor i helgen. Och nästa beställning blir en säck råa Mexico Organic. ;)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Förstår inte...:)
Vad stal de små?
Bönorna - medan du rostade?
:D
Fokus - Speakman - Fokus
 

speakman

Active member
Dom stal tiden dom små tjyvarna (fast den äldre provade plocka upp ett använt munstycke till värmepistolen, vilket i sig utgjorde en del av tidstjuveriet).

Gjorde nytt försök nu igår (med nya bönor, inte de redan rostade) och med med lite mer tid och lugn och ro så såg det ut att bli riktigt bra. Ska ta å prova precis nu hur det blev, men bäst är väl om de får ligga i kylen ett par dagar?
 

martink78

Well-known member
Kylen är ingen höjdare, då blir de bara fuktiga så fort du tar ut dem. En burk med envägsventil är det bästa, men kanske svårt att få tag i. Själv kör jag med sådana där gammaldags sylbyrkar med spännlock. Men första dygnet kör jag utan gummi så de vädras ordentligt eftersom de avger mycket co2 då.
Ett annat bra alternativ är en flaska med vaccuvin-kork.
 

speakman

Active member
Inte kylen även om jag kör med lufttät glasburk? (ingen gammeldags variant, men vanliga glasburkar med plåtlock borde vara lufttäta)

Hur ska man annars förvara det svalt och mörkt? (mitt kylskåp är ett enda stort mörker så jag tyckte det passade kanon)
 

martink78

Well-known member
Problemet är att varje gång du tar ut de kalla bönorna så kommer det att bildas kondens på dem och det är obra.

Det går bara att undvika genom att de får ligga i den slutna burken tills de är rumsvarma igen, och det begränsar ju användbarheten en hel del eftersom det tar tid att värma dem. Så i praktiken är kylskået eller frysen bara användbar om du vill spara lite större mängder en längre tid och du kan tina dem i sin förpackning innan du använder dem.

När du kyler bönorna så tar mognadsprocessen dessutom längre tid och det vill man i allmänhet inte när det gäller hemrostat (eftersom man vill smaka resultatet så fort de lämnat rosten :) ). Så håll syret borta (dvs med burkarna) och förvara någorlunda mörkt (dvs köksskåp eller så) är mitt tips. För hemrostat så räcker det bra!
 

Calobra

Alnö Kaffehus
när man rostar själv är lite av poängen att inte ha mer nyrostat än vad du kan göra av med på en vecka eller så.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp