Kaffe app for Android?

Sir Anselm

Well-known member
Jag har skissat lite på funktioner som jag tycker borde finnas med. Hade Appinventor funkat bättre* så hade jag nog försökt bygga ihop den själv :lol:

Ett "work in progress" men kanske lite hjälp på vägen?

*Eller om jag hade fungerat bättre tillsammans med Appinventor :p
 

Bilagor

  • Espressoapp.jpg
    Espressoapp.jpg
    78.2 KB · Visningar: 53

StefanEngelien

Well-known member
Dette var gode tips, Sir Anselm! Skal sjekke ut Appinventor også, den kan kanskje brukes til å lage et godt utgangspunkt? :)

Edit: Appinventor er visst begrenset til en skjerm. Jaja... No free lunch der heller ;)
 
Senast ändrad:

Fi

Member
Lite osäker på hur scannern i Android funkar, men skulle det vara möjligt att använda den för att snabbt registrera det kaffe man köpt - eller är det för svårt att bygga ett bibliotek över kaffesorter att synka mot online?
 

speakman

Active member
Inte om man bygger det så att om det inte finns får man fylla i uppgifterna själv. Efter ett tag borde den vara rätt komplett. ;)

Däremot kanske inte alla "mindre" rosterier har streckkoder?
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Ingen av de norske mikro-brenneriene kjører strekkoder, men et arkiv burde være oppnåelig. Jeg tenker litt på samme måte som ordboken kommer med forslag når du tekster SMS, så kunne det komme forslag på kaffe.
 
Senast ändrad:

Fi

Member
Jag sitter och leker med en prototyp i App Inventor. Hittills kan man bara registrera kaffeköp, men jag har grunderna till lagring av extraktioner färdigt också. Tyvärr har App Inventor än så länge begränsad funktionalitet och min Java är för rostig för att jag ska kunna programmera något vettigt där. Till helgen tror jag att jag ska kunna ha något redo att visa upp och få feedback på om intresse fortfarande finns.
 

GLC

Well-known member
Tänkte tipsa om en app jag hittade nu, som heter Coffee Roaster, bra för oss rostare att hålla koll på tider, temperaturer etc. Har inte hunnit testa det än men någon kanske hinner före mig och kan ge det ett bättre utlåtande.
 

svartvest

Well-known member
Riktig bra app, många inställningar t.ex vilken hemmarost du använder. Bilder kan du ta och även exportera i xml.. värme tider mycket bra måste provas. Fungerar fint på sgs.
 

asharidu

Well-known member
Tycker intelligentsia coffee och Barista - Cafe Quality espresso coffee at home är bra appar om man vill ha information om kaffe och tillagningsmetoder, i alla fall till rookies som jag :)
 

GLC

Well-known member
Nån som provat PerfectCoffee?

Har provat det lite under ledigheten och är riktigt nöjd. Det är ett enkelt program där man väljer antalet koppar och den visar mängd kaffe samt vatten.

Jag har tidigare gått efter premissen ett mått kaffe - en dl vatten. Tycker det blir mycket bättre att väga kaffet och köra med detta program.

Värt att prova tycker jag.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Tycker att PerfectCoffee var lite för amerikaniserad med gigantiska "kopp" storlekar, kör nog med mina vanliga mått.
6 gr/ dl samt 1kopp=1,25 dl
 

StefanEngelien

Well-known member
Hei!

Beklager at det har vært stille fra meg i det siste - Har vært ganske travel etter at jeg ble pappa for andre gang i oktober. Nå har jeg en plan for kaffe-appen, om dere fremdeles er interessert?

Stefan
 

GLC

Well-known member
Tycker att PerfectCoffee var lite för amerikaniserad med gigantiska "kopp" storlekar, kör nog med mina vanliga mått.
6 gr/ dl samt 1kopp=1,25 dl

Visserligen men det finns ju två lägen, ett för standard och ett för connoiseur, det sista läget är däremot perfekt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp