Kaffe app for Android?

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Hjemme logger jeg mine ekstraksjoner og kaffeinnkjøp i en notatbok. Jeg er også glad i min Android-mobil, og ønsker meg en app til å logge mine ekstraktsjoner og dyrebare råvarekjøp. Jeg har søkt, men kan ikke finne noen app som fixer dette.

Er det noen som kan tipse en kaffe/android-nerd? :blush:
 

StefanEngelien

Well-known member
Hmmm... Jeg er tilfeldigvis kaffenørd og Java-utvikler... :)

Uten at dette på noen måte er et løfte: Har du lyst å si litt mer om hvordan denne appen skulle fungere?

F.eks Hvordan skal ekstraksjonstider og råvare-kjøp skrives inn, hvordan skal det vises etterpå, skal det være noen form for statistikk/summering osv.

(Synd jeg har en Nokia - eller kanskje enda en god grunn til å skrive appen i Java? :))

Stefan
 

speakman

Active member
Stefan: Det går bra att utveckla för Android utan en telefon. Emulatorn simulerar allt du behöver. ;)

F.ö. borde man rimligtvis hitta en hel del programmerare på kaffeforum. En naturlig sekundär hemvist. :)
 

StefanEngelien

Well-known member
Tobias: Flott! Jeg begynner å snuse litt på Android-utvikling så lenge...

speakman: Vet det, men det er jo gøy å prøve det man lager på ordentlig :)
 

johey

Well-known member
Jag är kaffenörd, javautvecklare och ägare av en Androidtelefon. Behövs något mer? Ja, tid. :/
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Uten at dette på noen måte er et løfte: Har du lyst å si litt mer om hvordan denne appen skulle fungere?
Ok, Stefan!
Med utgangspunkt i min egen navlebeskuende verden vil jeg forsøke å beskrive hvordan jeg logger ekstraksjonene mine i notisboken min. Jeg kan forresten fortelle at jeg begynte denne registreringen 08.06.09 og notisboken min har 100-vis av loggførte ekstraksjoner! Formålet med loggen har vært å kunne registrere hvordan variasjon av parameterne påvirker ekstraksjonen, og å loggføre hvilke kaffer som jeg har brukt. Den applikasjonen som jeg tenker meg er egentlig en database med et pent grensesnitt for registrering av data, visning av data og lagring/mulighet til utskrift. Eventuelt hadde det vært spennende å kunne hatt en PC-modul slik at dataene lettere kan redigeres eller registreres i større omfang. Jeg tror det er nødvendig at det finnes en måte overføre registrerte data til PC/papir da mobilfiler har en tendens til å bli borte med tiden. Dette kan også være en fordel om vi ønsker å presentere dataene for noen.

Registrering av kaffe:
Når jeg registrerer kaffe skriver jeg først kjøpsdato, navn og ”adresse” til kaffebønnen. Så registrerer jeg bønnetype beskriver aroma og anslår brenningsgrad. Deretter registrer jeg navnet på brenneriet og brennedato. Her skriver jeg ikke noe om smak eller endre opplevelser med kaffen siden jeg ikke har smakt den ennå. Kafferegistreringen gjør jeg bakerst i notisboken.

Registrering av ekstraksjonene:
Først skriver registrerer jeg parameterne gram, sek. og ml. Deretter registrerer hva jeg har brukt ekstrakteringen til. For eksempel espresso, espresso og cappuccino, AeroPress eller HARIO V60. Om det er en ny kaffesort beskriver jeg alltid aroma før og etter kverning. Så forsøker jeg å beskrive smak. Her kan jeg også føye til andre opplysninger som at kaffen ødelegger melkeskummet eller at den har vært vanskelig å få til og lignende. Etter den første registreringen med den spesifikke kaffen blir det som regel bare til at jeg registrerer gram/sek/ml og bruk. Av og til kan jeg også registrere om jeg har endret på kvernen siden forrige ekstraksjon.

Applikasjonen:
Om vi begynner med dataregistreingen av kaffe så må det være en mulighet til ”setup” hvor hver enkelt bruker kan tilpasse hva denne ønsker å registrere. Dette er kanskje ennå viktigere når det gjelder ekstraksjonsdelen, men det bør også finnes en setup slik at brukeren kan krysse av hvilke typer data han vil registrere om kaffen.

I selve applikasjonen bør innkjøpsdato være det første spørsmålet. Da hadde det kanskje vært fint om det hadde kommet opp en månedskalender slik at en kan klikke på datoen, og at en slipper å taste inn den inn med tall. Så bør det være navn på kaffen. Dette brukes lite i Norge men svensker og mange andre finner på fancy navn på kaffen. Om kaffen er en blend, singel origion eller estate. Etter dette navn og adresse for bønnen. Så bønnetype/typer. Aroma, brenningsgrad, brenneri og brenningsdato.

Nå ser du litt hvordan jeg tenker. Om du vil kan jeg kjapt komme inn en dag til Oslo hvor vi kan tegne, diskutere og drikke litt kaffe ….
 

hne

Well-known member
Hm. Någon annan kanske har en skvätt tid över att bjuda på? Eller nått...

Om vi samlar ihop lite idéer på vad appen borde ha för funktioner blir det förmodligen lättare att åtminstone smälla ihop ett första utkast. Tobias idéer är bra nära mina tankar.

Jag kan tänka mig följande funktioner som intressanta:

i affären/på väg hem:
Kaffe: namn/identifierare, inköpsdatum, rostningsdatum

sedan för varje shot:
Dosering: använt kaffe, malningsgrad, mängd, tampkraft
Extraktion: enkel timer med ett tryck för start, första droppe och slut. möjlighet att korrigera i efterhand. mängd kaffe i behållaren.
Resultat: kort notis samt möjlighet att ta bild på resultatet.
Automatisk lagring av: tid, plats?

borde räcka för att kunna grafa extraktionstid och smak mot malningsgrad över tid, till exempel. Fler idéer?

Om någon kan bygga ihop ett grafiskt gränssnitt som funkar kan jag tänka mig att meka lite med datalagring och PC-sync. Jag behöver ett rimligt hobby-projekt för min android-lur. Fungerande utvecklingsmiljö har jag redan.
 

speakman

Active member
Jag skulle rekommendera att ta fram en prototyp och sedan vända dig/er till Swedroids forum och be om grafikerhjälp. Där finns flera grafiker som bara väntar på att få stajla till appar.
 

StefanEngelien

Well-known member
Aiaiai, dette kan bli kult! :)

Jobbet 5 timer overtid i går, men var likevel så entusiastisk at jeg lastet ned Android SDK'et da jeg kom hjem :) Fikk skrevet og kjørt "Hello World"-applikasjonen, og det er jo en start.

Jeg tenker rent umiddelbart at det er lurt å begynne helt enkelt, med registrering av ekstraksjoner. Det burde være ganske greit å få til, så kan man heller utvide etterhvert. (Tidsbruken har en tendens til å øke eksponensielt når man legger på flere funksjoner... :)

Konfigurerbare bilder for ekstraksjoner og kaffeinnkjøp høres stilig ut, og bør ikke være umulig å få til, det samme med synking til pc. Det hadde også vært kult å kunne legge til bilder og ha en timer, gode forslag hne!

Tobias: En tur til f.eks Tim Wendelboe hadde vært hyggelig, det er jeg med på!

Stefan
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
StefanEngelien har en gruppe på jobb(programerere) som er interesert i denne appen. Det har stått stille i sommer, men jeg håper at noe kan begynne å utvikle seg i høst .....
 
Senast ändrad:

StefanEngelien

Well-known member
De flinkeste i Android-gruppen vår er for tiden opptatt med et foredrag til JavaZone i neste uke, og dermed er det lite aktivitet i gruppen ellers. Men etter det burde det være mulig å komme i gang! :) Har dere noen nye ønsker om hva appen burde gjøre, forresten?

Stefan
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp