Handlade en Isomac Tea

j:son

Well-known member
Efter kraftigt dammsugande av blocket etc så hittades ett trevligt objekt.
En Isomac Tea som inte var fungerande. Med kvarn och tillbehör i och för sig.
Trasig "elbox" enligt Isomac´s egna tekniker.

Efter hemkomst tog det säkert 10 minuter innan alla yttre plåtar var demonterade. :D Efter lite allmän kontroll över vad som gick var, övergick intresset till "elboxen".
Den såg okej ut och luktade inget.
Men det var ju inget styrsystem till en kärnreaktor direkt så multimetern åkte fram.
Det först som mättes var det största, trafon. Primärsidan hade oändlig resistans. Det är inte rätt.
Hittade en likadan på Elfa för 40:- plus frakt.
Är nu beställd och kommer förhoppningsvis under morgondagen.

Fortsättning följer.
Bilder kommer med. :)
 

kafferic

Active member
Låter intressant. Ser fram emot uppdatering när transformatorn är på plats. Hoppas på glada nyheter då :)
 

j:son

Well-known member
Sekunderna innan hon blev av med kläderna. :D




Dagens fråga. Ska man plocka av hela brygghuvudet för total rengöring och polering?
 

j:son

Well-known member
Skriver man det här så kommer det ju bara att ligga en i fatet den dag man ska sälja den. ;)

Bra pris blev det och den kostar ju 15k ny.
Men det ska det ju va om prylarna inte funkar. Det är ju inte förrän man får igång den som man upptäcker eventuellt andra fel.

Frågan är bara nu, riva eller inte riva.
Börjar man så slutar det ju säkert med att man städar kokaren med.

Var köper man citronsyra på bulk?
 

dyknicke

Active member
Citronsyra...

Du köper en stor påse Kockens citronsyra i mataffären för någon tia. Köp inte på apoteket. De tar grymt överpris (iaf gjorde de det tidigare)

/Nicke
 

PF013

Well-known member
Jag köpte (via en kollega) av Swed handling (kemikaliegrossist) i Norrköping. En kartong med 6 st enkilosburkar för en dryg hundring. Borde räcka en livstid, även om man får tag på fler vrak att renovera! :cool:
 

PF013

Well-known member
... och ja, de har på 1000 kg big bag också. Men faktiskt inte på bulk... ;)
 

MartinForsberg

Well-known member
Lite småtips!

*. Skaffa en packnings och fjädersats, Bellabarista hade sådana sist jag kollade - byt packningar och fjädrar om det behövs, annars har du bra reservdelar för framtiden. Packningen mellan bryggruppen och plåtlådan går ibland sönder om man lossar bryggruppen då den kan "klistra" fast av värmen.

*. Skall du köpa transformator skall du skaffa en kortslutningssäker som tål 70 graders omgivningstemperatur, finns på ELFA de också, de mindre som inte är kortslutningssäkra och bara pallar 40 graders omgivningstemperatur ger upp med tiden då de ju sitter i en varm maskin och dessutom instängda i en svart låda utan ventilation.

*. Kolla reläerna i Giemmeboxen, de kan ibland "klistra" fast mellan kontakterna om boxen krånglat, finns också att köpa snarlika modeller på ELFA. ibland kan man se om kontakterna är svartbrända, om inte får man testa att aktivera reläet och kika om kontakterna öppnar och sluter som de skall.

*. Kika på mina inlägg med ritningar på Giemme boxen och andra tips på hur man kan förbättra en Millenium, snarlik TEAn så kanske du får lite mer tips till renoveringen.

*. Tänk på att flera kopplingar på kopparrören är koniska och inte skall dras i till dess de bottnar, då har man med säkerhet fördärvat dem. De skall dras till dess de tätar men inte längre. Skall du testköra maskinen så sätt på höljet, för man vill inte träffas av en kokhet stråle med vatten eller ånga om det uppstår en läcka.

*. Pilla inte med säkerhetsventilen, den skall man byta om den krånglar då det är en mycket viktig säkerhetsdetalj.

Sprängskisser och reservdelar finns på flera sajter, mest hjälp har jag fått härifrån: http://www.espressocare.com/ . Sprängskiss finns här: http://espressocare.com/home_office_machines/parts/Isomac.html

Lycka till med fixandet!
 

j:son

Well-known member
Hej.

Tack för alla tipsen!
Jag är "on top of" en del.
Snålar inte på komponenter. Summa sumarum så var ju frakten dyrare än komponenterna.

Driver bilverkstad till vardags så packningar som tål värme har jag på ark. Likaså en del erfarenhet av koniska rör och övertrycksventiler.

Får ta och leta efter ritningarna du hade på boxen. Det vet man ju aldrig när man kan få användning av.
Har mailat lite med Isomac och dom säger att Tea och Millenium är samma maskin. Designskillnader bara.
Kan väl hålla med om att Millen är snyggare, men handlar man begagnat kan man inte va kräsen. ;)

Har mailat lite med Espressocare.com med. Kunnig italiensk kille. Frågan är om det lönar sig att handla av honom före att handla av dom inhemska kanalerna?

Har du lagt upp en renoveringstråd med massa bilder?

/j:son (som ju tänkte börja avnjuta god cappuccino imorgon när komponenterna kommer och inte tokriva och renovera)
 

jrylander

Well-known member
Grattis till maskinen! Jag köpte nyss en (ny o dyr(are) :) ) Zaffiro och det blev betydligt enklare att få gott kaffe än det var med Gaggia classic.
 

johey

Well-known member
Grattis till klippet, hoppas jag! :)

Jag köper citronsyra hos lokala turken. 15 spänn för en burk på 200g. Billigare än ICAs påsar för ~1 kr/gram. Finns förmodligen även hos andra turker än i Akalla.
 

j:son

Well-known member
Tack för lyckönskningarna. Hoppas det blir glädjande detta. :)


Handlade en påse citronsyra på Maxi igår.
17:- för 100g.
Lät PF och lite smådelar ligga i en rätt kraftig lösning över natten.
Löste det i varmt vatten, men skillnaden mot igår var att grejerna var blöta.
Skiten satt lika fast.
Luktade inte citron heller tyckte jag.

Finns det flera sorter eller styrkor? :D
 

PF013

Well-known member
Citronsyran löser inte kaffeguck, utan bara kalk. Gucket löser man med grupprengöring (t. ex. Clean Express) och kokhett vatten. Var försiktig med citronsyran på synliga kromade detaljer också, då den kan angripa kromet.

Och nej, citronsyra luktar inte citron. Det är bara surt som citron. I ganska utspädd lösning. En gång när jag bartendrade på en hemmafest så ville en kompis ha en "Eye Opener", men han visste inte vad det var i. Bara att den var djävligt stark och djävligt sur. Jag gav honom en 6:a vodka med en tesked citronsyra. Han tyckte den var tillräckligt sur i alla fall...
 

j:son

Well-known member
Nu är den igång och det har gjorts några shots.

Det jag reagerar lite på är att jag kan inte få över 10 bars tryck.
Inte ens med blindfilter.
Har läst någonstans att trycket går att justera. Att ändra ångtrycket är lätt, men jag hittar ingenstans man kan justera bryggtryck.
Eller det är kanske pumpen som är sliten. :blush:
 

PF013

Well-known member
Varför vill du ha över 10 bar? Om maskinen är rätt konstruerad ska den ge 9 bar bryggtryck, och bara marginellt högre med blindfilter. Om det är en normal Ulka-pump i maskinen så är den specad till 16 bar, men det sitter (normalt) en övertrycksventil mellan pumpen och kokaren som reglerar ner till lämpligt bryggtryck. Den brukar vara inställbar.
 

j:son

Well-known member
9 bars bryggtryck är vad den levererar när man gör en shot.
Det jag reagerar lite på är att den inte börjar "leverera" ordentligt förrän efter kanske 8 sekunder.
Då ändras karaktär på pumpljudet. Karaktären på pumpljudet ändras även med tomt PF.
Det kommer alltså inget kaffe förrän tidigast efter 8-10 sekunder.
Provat med olika malningar. Men samma tamping och mängd.
 

johey

Well-known member
Tar det 8-10 sekunder innan vattnet kommer genom spridaren när du kör utan filter? Att det tar lite tid för vattnet att komma igenom pucken tycker jag låter normalt. Hur lång tid det tar reglerar du med malningsgrad, kaffemängd och tampning. Tar det lång tid innan vattnet kommer genom spridaren kanske det dock är något lurigt som kvarstår.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp