kaffetips tack!

maskros

Active member
Jag vill ha lite tips på kaffesorter för en kaffeälskare just i början av sin upptäcktsresa genom detta kulinariska rike. Har provat följande i min kvarn och aeropress.

direct trade rawanda gatsinga farm
j&n el salvador finca la esperanza

Ingen av dem föll mig i smaken (alls). En platt tungtippkänsla fick jag ut av dem. Är istället ute efter riktigt djup och mustig smak som nockar en och som sitter nere vid tungornas sidor länge efteråt (och i gommen!). Har hittat en sådan sort som är lite åt det hållet: j&n:s etiopien harrar.

Tidigare har jag druckit zoegas hazienda och det är kanske att svära men det det har varit min utgångspunkt, mörkt utan för mycket syra.

Hoppas att ni får lite grepp om vad jag är ute efter!

Dessutom, helst gärna får det vara ekologiskt!

Vänligen
Marcus
 

jonasy

Well-known member
Jag tror J&N Idido Misty Valley skulle passa dig utmärkt! Drack en kopp för en långt över en timme sen och har fortfarande mycket smak kvar i munnen :) Mitt referenskaffe för aeropress så här långt. Tycker det ger en fyllig smak och är inte heller så syrligt.

Sen undrar jag hur du tillreder kaffet i aeropressen? Eftersom man kan ställa in samtliga parametrar (mängd kaffe, malgrad, vattenmängd, vattentemperatur, extraktionstid ...) kan man få ett och samma kaffe att smaka helt annorlunda. Om du inte testat det redan kan jag rekommendera upp-och-ned metoden, det tycker jag ger en fylligare smak.
 

maskros

Active member
Tack för tipset! Ska köpa ett par sådana påsar och prova, och eko också ser jag nu!

Jag brukar köra uppochner-metoden, 20 g kaffe kring bryggmalet lite finare kanske, ca 80 grader c på vattnet, rör lite, väntar 45 sek - 1,5 min och ca 20 sek pressning. Är lite för ovan för att veta vad jag ska variera för ändrad smak. Det blir lite mer direkt, mindre djup smaka av att låta det dra mindre?
 

Ciclista

Well-known member
Jag tror J&N Idido Misty Valley skulle passa dig utmärkt! Drack en kopp för en långt över en timme sen och har fortfarande mycket smak kvar i munnen :) Mitt referenskaffe för aeropress så här långt. Tycker det ger en fyllig smak och är inte heller så syrligt.

Sen undrar jag hur du tillreder kaffet i aeropressen? Eftersom man kan ställa in samtliga parametrar (mängd kaffe, malgrad, vattenmängd, vattentemperatur, extraktionstid ...) kan man få ett och samma kaffe att smaka helt annorlunda. Om du inte testat det redan kan jag rekommendera upp-och-ned metoden, det tycker jag ger en fylligare smak.

Idido tycker jag är ett av de mest syrliga som går att hitta.
 

jonasy

Well-known member
Åh fan! Då kanske inte mitt tips är det bästa haha. Jag tycker iofs inte det är så syrligt. Men köp inte mer än påse ...
 

lupoo

Well-known member
J&N FTO (Fair Trade Organic)
Är iofs en espressorost och jag kommer inte ihåg att jag använt den i AP. Men sista påsarna jag har kört som espresso har varit trevliga med ett uttalat bett i och mycket djupa chokladtoner. Kan vara ett tips...
 

Raswell

Active member
Mycket J&N och mer blir det! Hett tips låter som att du borde kolla in dessa två:

- Sumatra Gayo, sjysst kryddighet med drag åt gräs och gröna skogar :). Bra fyllig är den också, växt på hög höjd som den är. Men vem är jag att stå här och babbla, ta och kolla in den själv och se vad du tycker! http://www.johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=1&pId=20

- Monsun Malabar, galen process på denna sköna böna som behandlats av monsunvindar och allt regnrusk som kommer med dem! Kraftfull smak, likt sirap slingrar den sig ner i magen och lämnar efter sig en eftersmak av whisky och jordkällare. Låter det som din kopp kaffe? http://www.johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=1&pId=4

Och sen en wild-card som jag är sjukt spänd på att få smaka in:
http://www.johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=1&pId=80
Får bli en cliffhanger till nästa gång.
Lycka till med sörplandet och framförallt, enjoy!
 

Pediatrik

Well-known member
Raja Batak ser väääldigt intressant ut!!! Är den på g ut i hyllorna? Hittar den inte på mitt stamställe Baristashopen i alla fall.

Nåja, jag har ju yttreligare sex påsar Idido att avverka...
 

maskros

Active member
Tackar det ödmjukaste för alla tips! Ska köpa en av varje av idido, gayo, malabar och en till harrar. Och raja batak om jag hittar. Ska blir riktigt intressant!

Har de alla sorterna i j&n:s butik vid mariatorget?
 

Friulano

Well-known member
J&N Bella passar bra att börja med. Espresso för den ovane kan vara svårt att uppskattas om det blir alltför mycket smaker som sticker ut, Bellan är välbalanserad och ett bra nybörjarkaffe. Påsarna är silverfärgade och finns på J&N-butiken på Swedenborgsgatan nära Mariatorget
 

martink78

Well-known member
Jag tror det viktigaste när man börjar sin kafferesa är att inte förvänta sig att det skall smaka som det brukar faktiskt. Många, är i alla fall min erfarenhet, förväntar sig att man får mer av samma smaker som man är van vid från sitt vanliga kaffe, i värsta fall tror dem att det är mörkare och bittrare kaffe (det skall ju vara "starkt" kaffe, gärna (urk) franskrost).

Specialkaffe är ju snarare tvärtom, de är oftare lättare i smaken och de har oftast mindre av den klassiska kaffesmaken till förmån för en massa andra smaker. Är man inte medveten om det så är risken stor att man blir besviken tror jag..
 

maskros

Active member
Med påsen Harrar som jag är på nu så har jag börjat bli medveten om precis det du säger martink78. Att jag inte uppskattade esperanza var nog för att den gräddiga milda tonen inte föll mig i smaken. Gjorde ett nytt försök med de sista gatsingabönorna och uppskattade dem mer nu. Harrar tycker jag är fantastiskt gott.

Torvig whisky och jordkällare känns som att det skulle kunna passa mig! Synd bara att den inte är ekologisk.

Återkommer med synpunkter!

Friulano: Har bara aeropress och filterbryggare, espressomaskin blir ett framtida projekt.
 

maskros

Active member
Så här gick det! Jag var på Johan & Nyström och köpte:

Idido misty valley - har inte provat än

Etiopien yirgacheffe - smakat en kopp, uppskattar det mycket för den rena kaffesmaken och långa eftersmaken!

Symatra gayo mountain - har inte öppnat än

Monsun malabar - god, uppskattar den kraftiga smaken men jag har inte riktigt fått till det än, lite tveksam till det rökiga. Fast jag gillar att den sprakar! :D

Etiopien Harrar - lika god som förra påsen (om inte godare)

Tack för alla tips, nu har jag några veckors smakupplevelser framför mig! Lärdomen av att aromerna är det centrala för bra kaffe och inte hård rostning och bitterhet har gjort att jag kan uppskatta kaffe på ett nytt sätt. :)
 

maskros

Active member
Efter att ha betat av de ovanstående kan jag konstatera att Sumatra Gayo Mountain passade mina smaklökar bäst (fyllig och lång god eftersmak)! Sen är det nog jämnt lopp mellan Harrar, Idido och Malabar, möjligtvis lite fördel den sista. Yirgacheffe är lite för tråkig....
 

mts

Well-known member
rag vart förälskad i raja batak, riktigt mumsig både i kannan, aeropressen, guldfiltret och espresson.
 

Pediatrik

Well-known member
Har inte riktigt fått till Raja Batak som espresso. Bytte från Idido och fick gå ner rejält i malgrad för att kaffet inte skulle rusa genom portafiltret. Fick kanalisering ggr flera, vilket jag inte upplevt med Duetton tidigare. Malde till sist så fint att det blev klumpar och överdoserade ytterligare för att få ett hyfsat skott som först droppade ner, men rann lite väl snabbt på slutet. Mustig med låång eftersmak, men inte så mkt frukt och choklad som jag förväntat mig. Tillbaka till labet...
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp