Rengöringsgrejjor till Silvia

Eugene Tooms

Well-known member
Hej!
Köpte en några år gammal Silvia härom dagen. Tidigare ägaren har gjort rent det som har gått att komma åt men av allt att döma aldrig kalkat av och definitivt aldrig backflushat maskinen.
Tänkte inhandla ett blindfilter och har sett att det finns både i gummi och i metall, vilket bör jag köpa? Rekommendationer på rengöringsmedel för bakspolningen?
Vad kör man med för avkalkningsmedel? I min gamla La Pavoni hällde man i citronsyra i kokaren och lät det puttra. Silvian har väl mässingskokare, innebär det att man kan köra med citronsyra i den också?
Funkar avkalkningsfilter bra? (Att sätta på slangen i tanken alltså.) Vi har ju rätt mycket kalk i vattnet här nere i söder...

Många frågor :blush:
 

GLC

Well-known member
Citronsyra fungerar fint, kör på!

Kör på metall-blindfilter! Rengöringsmedel för det heter väl Puly nånting, vitt pulver som Silvian gärna snortar i sig :)

Avkalkningsfilter har jag dålig koll på, Sundsvall har bra vatten, så där får du kolla med nån söderut, gotlänningarna har väl förhoppningsvis koll :D
 

Englund

Well-known member
Filter på slangen är en billig investering för att slippa kalk och andra partiklar som kommer via vattnet. Man blir förvånad när man skruvar isär en kokare som gått 3 år eller längre och ser att det finns både det ena och det andra där inne. De enklaste vattenfiltrena kostar inte många 10:eek:r och går desutom att regenerera med saltlösning.

För bakspolning är det vanligaste ett medel som heter Clean Express. 900 gr ca 160 kr och räcker förmodligen lika länge som man har maskinen :)

Citronsyra går absolut att använda, men kan vara aggresivt mot delar i vissa maskiner. En påse avkalkningsmedel för espressomaskiner kostar 10-20 kr, så det är ingen tokdyr utgift.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Sådärja!
Avkalkning gav gröna fina shots under någon timme. Köpte rengöringsmedel i lösvikt och fick tag på ett blindfilter till Gaggia som passade fint. Maskinen är således renare än på länge!
Helgen har tillbringats med solkigt termoskaffe på bed&breakfast och imorse gick mitt tåg så löjligt tidigt att varken jag eller Silvia riktigt hade vaknat... Har inte riktigt kommit överens med den nyinköpta timern som i framtiden skall väcka Silvia före mig.
Imorgon! Då jäklar skall det njutas renligt kaffe!

Tack för tips kära vänner!
 

jrylander

Well-known member
Var sätter ni in filtret? Skruvar ni isär maskinen och sätter in det inuti maskinen alltså? Varför är gummivarianten av blindfilter dåligt? (Jag tycker det är mycket enklare med ett sådant så det är därför jag undrar)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Man byter ut det vanliga enkel eller dubbelfiltret mot ett blindfilter (som ser likadant ut som ett dubbelfilter men som saknar hål). Inget skruvande alltså, bara loss med portafiltret, bränna fingrarna lite när man pillar loss filtret och i med blindfiltret. Lätt som en plätt.
 

PF013

Well-known member
...och om du menar kalkfiltret så sätter man bara det på ändan av slangen som ligger ner i tanken.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Haha, när jag läser jrylanders inlägg igen inser jag hur korkat mitt svar blev... Så går det när man inte läser ordentligt. Tack PFO13 för att du reder ut saker och ting.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp