Hur få jobb på café/restaurang - allmänt?

Sarajevo

Member
Kanske inte nödvändigtvis kafferelaterat, men jag antar att ett helt gäng filurer i café/restaurangbranschen sitter inne på detta forumet och lurar.

Jag har börjat få upp ett öga för restaurangbranschen, mat, dryck, smaker, variationer, upplägg, råvaror, allt verkar kul och intressant. Kaffe är ju bara en del i det hela, total nybörjare som man är. Men ett intresse är väl ett ganska grundläggande krav. Ska erkännas att en kompis också har inspirerat mig lite till att iallafall pröva på. Hans nörderi och intresse verkar så äkta, och jag har alltid gillat mat, med dess för- och nackdelar. Har också varit en sväng i vinbranschen, på ett lite märkligt sätt kan man påstå. Det verkar finnas ett sånt genuint intresse, en stressig, men ändå varm miljö och frekventa utbrott. Människorna i branschen verkar vara sådana människor som passar mig att umgås med, lite mindre Svensson, lite mer originella (nu menar jag inte att det är ett gäng konstnärer ute på Österlen, även om det är en konst i sig) jämfört med andra jobb man tidigare haft.

Kan hända att jag säkert bara romantiserar hela bilden av att exempelvis hacka grönsaker, fylla på engångsförpackningar med sockerbitar på ett café längs med en landsväg eller svetta sönder röven i disken.

Men hur är bäst att börja, om man så att säga, vill "sadla om" ? Ska man erbjuda sig att jobba på gratis på kanske medelbra restauranger, eller ska man direkt fråga om praktik på Sveriges bästa för att lära sig det bästa? Ska man börja i disken? Ska man börja med att servera? Om jag ringer hotellets restaurang i stan (som mig veterligen är den enda restaurangen som inte är en pizzeria i en håla som denna), vad ska jag erbjuda mig att göra, på de timmar jag är ledig? Vad ska jag kräva i gengäld? En bra lärare och en kockkniv efter 6 månader som tack?
 

mts

Well-known member
Nu kommer ju sommaren, då finns det alltid jobb. Gå in på ett ställe som har den inriktning du är intresserad av, säg rakt upp och ner hur det är, att du inte kan något om hur man bär tallrikar osv men att du vill lära dig och att du är beredd att jobba hårt för det. Väldigt ofta är det såna som blir de bästa att jobba med eftersom man då kan forma dem som man vill ha dem istället för nån spärtt som tycker att han/hon kan allt redan.
Du får börja (och ska inte heller ha några andra ambitioner) fråb botten, plocka disk och förmodligen svabba en del golv, toaletter och annat mindre glamouröst men beroende på ditt eget intresse så kan du nog ta dig uppåt rätt snabbt. Jag gick själv den vägen, många tunga timmars slit men såhär i efterhand ångrar jag ingenting av det.
 

Sarajevo

Member
Kruxet just nu är ju att jag har ett sommarjobb över sommaren, så det får ju inte bli för ofta, vilket säkert ses negativt, eller? Några hela pass varje vecka kanske är en bra utgångspunkt? Blir man i allmänhet glad över att få in lite extra avlastning eller ses det mer som en plåga? Man får kanske fråga runt på flera restauranger innan man får napp?

Vem är det man ska prata med, vad för titel? Köksansvarig? Köksmästare? Ska man vara rak och ärlig med att matintresset och att man helst vill hjälpa till med matlagningen, eller kommer de fatta det av sig själva? Ingen står ju och svabbar toaletter utan att veta att man får något tillbaka, så att säga.

Nu låter jag säkert som en väldigt osäker person, men jag har ju faktiskt noll koll, så det är jag kanske i detta fallet...
 

mts

Well-known member
jag har fått fråga om jobb ett otal gånger, har pratat lite med personen i fråga för att bilda mig en första uppfattning och sen tagit det vidare. Det handlar som så mycket annat väldigt mycket om första intrycket. Knalla in och säg som det är till första bästa som jobbar, att du söker jobb och undrar om någon har tid för att ta sig an dig :)

Sen handlar det iaf på de ställena jag jobbat på om hängivenhet, passion och ödmjukhet utan imbördes ordning. Att komma helt outbildad så har du nog mer lycka i servisen än i köket, disken är annars en bra start, därifrån har man full koll på vad som händer och efter ett tag om man är lite gatsmart så hittar man andra saker där man kan hjälpa till, allt från garnityr till kaffemaskin till servis eller ngt annat. Sålänge du är ärlig mot den du pratar med såväl som dig själv så kan det bara gå bra :)

lycka till!
 

Andreas_ace

Active member
Gäller hitta rätt arbetsplats också.
Restaurang är hårt och personal på "bakomytor" brukar ofta ge skitgöra till nya.
Dem nya blir nya hackkycklingen, sedan när du börjar arbeta upp dig så blir du respekterad, och då börjar du hacka på dem nya ;)

Personligen tycker jag det är 50/50.
Ju finare ställe ju värre är det!
Samt högre press, blir det fel så blir det som att Gordon Ramsey kör in en raket i röven

MEN som MTS säger.
Börja i disken eller kanske servering, arbeta in dig, så kommer man tillslut vara god för att få rotera.
 

lolgun

Well-known member
har jobbat i branschen 15 år ( i USA) och jag kan säga direkt det är ingen glamourös liv. Det är väldigt hård arbete och du kommer att vara sliten varje dag. Men, jag kan säga att det vara några av mina bästa upplevelser någonsin.

Jag började diska när jag var 15 och arbetade sedan varje position därifrån vidare ut. Jag hamnade senare i min karriär fokuserat på framsidan av huset, arbetade som bartender eller servitör beroende på restaurang.
Även om det har gått 10 år sedan jag arbetade på en restaurang, är den uppbringande fortfarande kvar, jag tror folk som arbetar där är väldigt speciella människor precis som du sa. Det är i mitt blod och du kommer att veta om det är i din också. Redan nu har jag dagdrömmer om att öppna en plats, kanske ett café nu när jag har ett stort intresse för kaffe. Kan vara mer hanterbar och bättre timmar för någon med en familj. Annars är restaurang timmar långa timmar och om du hamnar i framför huset kan du komma hem mycket sent på kvällen (eller tidigt på morgonen beroende på hur du vill titta på det).

Som det har sagts, bara att börja gå till platser och se om du kan arbeta att diska eller som en busboy. Du kommer att kunna rotera dit du vill vara efter det, jag ska gissa på kort tid eftersom det alltid hög omsättning i branschen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp