Inställningar av Gaggia Syncrony Compact

Svard

Active member
Tips om hur man optimerar inställningar på Gaggia Syncrony Compact.
Jag har gjort alla grundinställningar men jag tycker det är för svag Espresso. Det blir inte den djupa svarta smaken som jag fått från La Pavoni. Maskinen är begagnad, är det någonting man skall byta ut?

Jag har minskat på mängden vatten, ökat doseringen och provat mala fint och mindre fint. Det har blivit mycket bättre men inte bra.

Man kan programmera för 4 olika grader på vattnets hårdhet. Vet någon vad maskinen gör vid de olika inställningarna?

Allting fungerar men det blir inte gott!

Alla tips mottages tacksamt.

110395_gaggia_syncrony_compact.jpg
 

staffan karlsson

Well-known member
ta först en rejäl rengöring av hela systemet.

vad jag har förstått på helautomater är att man ej kan få "samma" kvalitet på en shot som en manuell, då man bla. ej tampar själv osv. man brukar rekommendera ett mer mörkrostat kaffe för dessa (kanske med lite mer robusta). men att jämföra med en pavoni är nog rätt kört skulle jag tro. annars så har du nog en maskin som man får en ok kopp kaffe på ett enkelt sätt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag hade inte mycket koll på det här med kaffeskapande när jag hade min Syncrony, men det kaffe jag fick bäst resultat med var Monterivas Conquesta Brun. Tror som ovanstående att det inte riktigt går att jämföra en maskin med termoblock för uppvärmning med en maskin som har ordentlig kokare. Temperaturen är oerhört viktig för smakframdrivningen i espresso.

//Stefan (som, när han tänker efter, har avverkat hela fem maskiner; den sjätte betjänar mig just nu)
 

S-fors

Well-known member
men har inte vissa maskiner värmeblock på ångan?, är det inte jämnare temp i ett värmeblock men att det lättare kalkar igen pga kanalerna som vattnet värms in?
 

Svard

Active member
Inställningar

Temperaturen kan man troligast inte påverka. Det man kan ställa in är:

  1. Malningen: Den är grov om man jämför med externa kvarnar. Jag provade min La Pavoni kvarn som är inställd för La Pavoni och prova det i Syncrony som man kan göra men den orkade inte pressa ut många droppar. När jag känner på sumpen från Syncrony så är den grov trots att jag har det på mycket fin malning. Den klarar nog inte finare malning
  2. Dosering: Jag har så mycket det går. Jag vill ha ett starkt kaffe, varför skulle jag ha en liten dosering?
  3. Vatten mängd: Den har jag ställt in så att det blir en så nära man kan komma en god Espresso. Det blir en halv kopp i en Espressokopp.

Jag ser inget annat sätt att ställa in maskinen på. Tips och idéer önskas.

/Rickard
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp