Snyggaste espressomaskinen?

p.henrik

Member
I min research inför ett inköp av ny espressomaskin joinade jag nyligen forumet, så det här blir min första, men knappast sista post. Jag känner att jag blir allt mer en inbiten kaffenörd för varje timme jag spenderar på forumet.

All hänsyn till enkel/dubbelkokare, HX och PIDande åsido, tänkte jag höra med er kafferävar vilken ni tycker är den snyggaste semiautomatiska espressomaskinen på marknaden. Skulle vara kul att se om och hur åsikterna skiljer sig.

Själv går jag ut först och röstar på BFC Perfetta. Tycker att det är en riktig snygging.
 

vanhoffen

Well-known member
BFC junior plus levetta är snäppet vassare tycker jag,
men min favorit är och förblir Elektra a3, kantig men trävipphantagen till ånga och vatten är så jäkla snygga. Tyvärr så är den lite i dyraste laget.
A3.jpg
 

JKolmo

Well-known member
Jag kan tyvärr inte låta bli att tycka att KvdW Speedstern ser ut som en kackerlacka. Jag skulle personligen inte ha några problem med att behöva ha en LM Linea eller kanske en GS3 i köket.
 

Mayhem

Well-known member
Om det är någon som har en Speedster över och vill byta mot en Linea är det bara att säga till ;)

Gillar också La Marzocco Mistral från samma designer som skapade Speedster:

image027.jpg
 

AA

Skottjägare
Speedstern är helt ok.... :D

IMG_1858.JPG


Finns mycket snygga maskiner där ute. Vissa är "industriellt" snygga medans andra har mjuka böljande former precis som motsatta könet och det är ju inte dumt det heller. Personligen så tycker jag att mycket av snyggheten ligger i byggkvaliteten. Är maskinen välbyggd med bra passform och genomtänkta funktioner så blir dom oftast snygga.

Ha de´

/AA
 

lolgun

Well-known member
ok, om vi alla ska dröm om maskiner (förutom AA och hans skitiga speedster som jag är inte avundsjuk av alls, nej inte alls faktiskt , inte den endä - JAG VILL HA DET!)

har ni sett detta maskin? Kolla här och sen tala om för mig att det inte är snyggt som f@n.
 

Musikarfelix

Well-known member
Precis som någon redan sagt så är ju maskinerna snygga på olika sätt.

Synesso'n är nog min favorit, den passar in på ett bra sätt i en modern kaffebar. Funktionell, minimalistisk, den industriella designen.

QjlKaeuOt.jpg


La Marzocco FB/70 och FB/80 är riktigt stiliga med mer rundade former osv, gör sig också bra i en modern kaffebar på ett annat sätt. Gillar deras paddlar.

GjalfvQVH.jpg


Men ärligt talat, varför har ingen nämnt Slayer?
oOUaluPaR.jpg


Perfektion...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu kanske det inte passar allas plånbok att skaffa en Speedster, LM Mistral eller en Slayer, men i det segmentet håller jag till 100 % med Musikarfelix: Synesso eller Slayer med den senare som favorit för de underbara benen och de läckra bryggrupperna! :)

Ska man ner på vanlig "dödlig" nivå är jag lite svag för Bezzera BZ07. Jag gillar dess rena (med dold OPV bland annat) och slanka former och var faktiskt inne på att köpa en sådan. Valde dock en dubbelkokare istället...

//Stefan (som har en maskin vilken emellanåt verkar tro att den har två ångkokare och därför fördelar trycket mellan dessa)
 

exxy19

Well-known member
Nu kanske det inte passar allas plånbok att skaffa en Speedster, LM Mistral eller en Slayer, men i det segmentet håller jag till 100 % med Musikarfelix: Synesso eller Slayer med den senare som favorit för de underbara benen och de läckra bryggrupperna! :)

Ska man ner på vanlig "dödlig" nivå är jag lite svag för Bezzera BZ07. Jag gillar dess rena (med dold OPV bland annat) och slanka former och var faktiskt inne på att köpa en sådan. Valde dock en dubbelkokare istället...

//Stefan (som har en maskin vilken emellanåt verkar tro att den har två ångkokare och därför fördelar trycket mellan dessa)

Vad lustigt att du skulle skriva om Bezzera nu.

Precis innan jag loggade in och kollade de nya inläggen har så drog jag min första dubbla från min precis uppackade Bezzera BZ07 med PID och dosering. :D

Just nu så är jag alltså både koffein och uppgraderingshög och väldigt nöjd med utseendet på Bezzeran.

Hade jag haft en enorm plånbok hade jag kanske sneglat på en Synesso eller en Slayer om man bara ska gå efter utseende.

Med det menar jag inte på något sätt att de skulle ha dåliga prestanda eller liknande, men tråden handlar ju som sagt om utsidan.
 

andersno

Well-known member
För hemmamarknaden måste jag ändå säga La Marzocco GS3.
Jag ler för mig själv varje morgon jag kommer ut i köket :)

På andra plats, nästan delad första plats, kommer linean. Speedstern är brutal, men snarast fulsnygg.

getimage.aspx
 

henrico

Well-known member
Allvarligt?? Jag tycker La Marzocco gör galet fina maskiner mekaniskt och tekniskt. Men både GS3 och Linea är ju otroligt fula?!?

Min sambo skulle aldrig tillåta dem över vår tröskel.. (En Faema E61 hade hon med lätthet godkänt.)
 

Forumstatistik

Trådar
14,674
Inlägg
155,764
Medlemmar
19,368
Senaste medlemmen
Manglund
Topp