J&N har börjat få "äldre" kaffe i butik?

henrico

Well-known member
Jag har börjat bli lite irriterad på ett fenomen med J&N-kaffen som jag noterat på flera butiker. J&N har "gammalt" kaffe i hyllorna lite väl ofta.

Jag köpte J&N alltsom oftast förut för att de snudd på alltid var fräscha och nyrostade. De senaste gångerna när jag har köpt J&N har man verkligen fått leta i hyllorna på t.ex. Finefood i Hammarby Sjöstad, Sickla eller Cajsa Warg för att hitta påsar som inte är rostade för mer än 2-3 månader sedan. Dessutom såg jag J&Ns bil utanför Fine Foods i Sjöstaden dagen innan så det är inte så att de omedvetet har "gamla" påsar i hyllorna. (....visst, OK enligt bäst före, men jag betalar inte premiumpengar för en produkt som stått i butiksvärmen i X antal månader...)

Är det bara jag som haft otur - vilket jag hoppas på?? Jag går snart över till andra märken eller beställer från webshoppar med rostningsdatum publicerat, att jaga i butik börjar jag tröttna på. För min egen del känns "Sveriges färskaste rosteri" taget ur luften just nu.
 

peephole

Well-known member
Det är inte J&Ns fel att kaffet är gammalt? Självklart behåller butikerna de gamla kaffet framme på hyllorna tills det blir sålt annars förlorar de ju pengar? dessutom gör många webshoppar gör likadant så du har nog bara otur att komma dit för sent/för tidigt.
 

typeface

Member
Problemet är inte mindre utanför huvudstaden kan jag lova. Men här (i Linköping) tror jag att det är som peephole menar - att det beror mer på butiken än på J&N. Däremot kan man ju diskutera deras långa datum.
 

henrico

Well-known member
Fast saken är ju den att oftast så är leverantören själv som displayar och återtar gamla varor i butiker - och jag tror att så är fallet i Stockholm - jag har svårt att se att J&N skulle ha sin fina egna lastbil som de kör runt med annars... (Jämför med Pågens i bröddisken t.ex...)

...jag är mest nyfiken om någon har en aning om varför - och om det nu är fler som upplevt det.

//H
 

Musikarfelix

Well-known member
I konceptbutiken brukar ju alltid kaffet vara riktigt färskt, är första påsen man får fram ett par månader gamla så är det bara gräva lite längre in i hyllan.

Jag tror att det är upp till återförsäljaren att se till att de inte köper in mer kaffe än de säljer, kanske det inte går att ha alla typer av kaffe om det ska hålla sig färskt.

Mvh
Felix
 

henrico

Well-known member
Som sagt, jag tror att J&N displayar sina egna varor - om det inte är fallet så borde jag börja bli oroad.

....sen är det ju skönt att konkurrensen har blivit så mycket hårdare att det finns gott om bra alternativ - kanske dock lite av anledningen till att det blivit äldre påsar i hyllan - överetablering och mättad marknad...
 

Mayhem

Well-known member
Jag har svårt att tro att det skulle vara J&N själva som sköter butikshyllorna. Problemet på Mi Piace i Sickla är ju uppenbart att de har alldeles för många sorter och att J&Ns minimiorder är en hel låda a 6 kg (12x500 g eller 24x250 g). Om J&N haft direkt ansvar för utbudet tycker man att det inte borde varit några problem med att hantera mindre mängder per kaffe och optimera tillgången efter efterfrågan på ett betydligt bättre sätt.

Förresten, vart fasen ligger Fine Food i Sickla? Deras hemsida säger Sickla Allé 1, och jag vet att jag sett en butik där tidigare, men den enda gången jag medvetet skulle gå dit hittade jag bara ett sushihak där jag förväntade mig att butiken skulle vara...
 

Jakerlund

Active member
En utväg kan ju vara att handla från www.baristashopen.se där dom alltid skriver ut rostningsdatum och antal påsar i lager, dessutom fraktfritt över 300 kr.
Jag har inte handlat där själv än men ska testa det snart.

Annars är det ju alltid trevligt att besöka J&N's konceptbutik vid Mariatorget och handla direkt, ta en fika på plats, babbla lite med personalen och även köpa J&N's fantastiska te.
 

maskros

Active member
Det ska jag i helgen! Tack för tipset! Får se hur en aeropresso blir när proffsen gör den.
 

henrico

Well-known member
Fine Food i Sickla har stängt ned, det gick inte runt helt enkelt - det som sagt numera ett Sushiställe där (Rondellen vid Fredells). Det var Mi Piace jag tänkte på faktiskt men skrev snett.. :)

Att de har 12-24 som minimiorder är ju helt klart den stora boven - det känns ju som något de MÅSTE ändra på om de ska behålla sin slogan som färskaste rosteriet enligt mig?

....eller är man bara j-igt tjurig. :)
 

lolgun

Well-known member
En utväg kan ju vara att handla från www.baristashopen.se där dom alltid skriver ut rostningsdatum och antal påsar i lager, dessutom fraktfritt över 300 kr.
Jag har inte handlat där själv än men ska testa det snart.

Annars är det ju alltid trevligt att besöka J&N's konceptbutik vid Mariatorget och handla direkt, ta en fika på plats, babbla lite med personalen och även köpa J&N's fantastiska te.

jag kan säga att baristashopen får alla mina beställningar. Jag gilla att det är fraktfritt, och det oftast kommer dagen efter jag lägg beställningen. Och det kommer direkt till brevlådan. Man kan inte fråga efter mer.

Jag har beställt från några andra SE webshops, men gilla inte att jag måste hämta paketet själv, eller att det ta en extra dag (även om de andras har mer utbud ibland).
 

henrico

Well-known member
Dags att testa Baristashoppen när mina påsar från Risteriet är slut med andra ord... Just att man får det hemlevererat är ju en stor selling point för mig utöver att de pulbicerar rostningsdatum!
 

Musikarfelix

Well-known member
Åt andra sidan är det inte lika noga med Johan & Nyström's kaffe då de kvävepackar det, till skillnad från resten av microrosterierna här uppe i nord.
 

henrico

Well-known member
Kvävepackning? Länk eller förklaring? Jag trodde just förpackning i skyddande atmosfär (oftast kväve) och liknande var till för att hålla främst bakterier borta?

//H
 

Mayhem

Well-known member
Kvävepackning? Länk eller förklaring? Jag trodde just förpackning i skyddande atmosfär (oftast kväve) och liknande var till för att hålla främst bakterier borta?
Inom den ordinarie livsmedelsindustrin ja. Inom specialkaffe handlar det mer om att forcera ut så mycket syre som möjligt innan påsen försluts för att på sätt sakta ner åldringsprocessen.

http://www.coffeed.com/viewtopic.php?f=21&t=2598
 

henrico

Well-known member
Ok... Lite OT nu kanske - men varför vaccar man inte bönor då som malet kaffe? Det måste ju vara ännu bättre? Risken för att krossa bönor vid vaccningen, dyrare än kväve?

....får de verkligen använda det på de kaffen som är KRAV-märkta förresten?
 

Jakerlund

Active member
jag kan säga att baristashopen får alla mina beställningar. Jag gilla att det är fraktfritt, och det oftast kommer dagen efter jag lägg beställningen. Och det kommer direkt till brevlådan. Man kan inte fråga efter mer.

Jag har beställt från några andra SE webshops, men gilla inte att jag måste hämta paketet själv, eller att det ta en extra dag (även om de andras har mer utbud ibland).

Är det verkligen Posten som bär ut försändelsen?
Och om man bor i lägenhet med vanligt inkast i dörren, då får man väl snällt springa och hämta ut det på sitt utlämningsställe?
Eller man kanske ska ange jobbet som utlämningsadress, vad tror ni?
 

martink78

Well-known member
Ok... Lite OT nu kanske - men varför vaccar man inte bönor då som malet kaffe? Det måste ju vara ännu bättre? Risken för att krossa bönor vid vaccningen, dyrare än kväve?

....får de verkligen använda det på de kaffen som är KRAV-märkta förresten?

Nyrostade bönor avger koldioxid ganska lång tid efter att de rostats, det är därför påsarna har en envägsventil som släpper ut övertrycket.

Hur man gör med kaffe som vakuumförpackas vet jag inte (för det finns ju), behandlar man dem på något sätt innan för att bli av med gasen eller väntar man bara med att förpacka.. nån som vet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp