C-Ripple/Ripple tamper

L

lenderboy

Guest
är det någon som använder sig utav en C-Ripple tamper?

Reg barber har sådan, räfflad botten...

Bra resultat?
 

lolgun

Well-known member
vet inte, men jag ska få en om ca 3v när frun är tillbaka från NYC. Har beställt redan och vänta nu bara för dig. Du kan får svar om mig om en månad om du hör ingeting innan dess xD
 
L

lenderboy

Guest
vet inte, men jag ska få en om ca 3v när frun är tillbaka från NYC. Har beställt redan och vänta nu bara för dig. Du kan får svar om mig om en månad om du hör ingeting innan dess xD

det låter spännande faktiskt. jag läste ett test som en kille gjorde, med en sådan och han testade på olika maskiner med olika kaffe och blindtest med olika personer, resultatet var att man tydligt kunde känna mindre bitterhet och sötare espressoshotar.....
man blir ju lite nyfiken på dem....

jag ska iaf köpa en Reg barber zebrawood nu...och senare eventuellt bara köpa en ripple-bas till handtaget....men jag väntar på ditt svar först =)
 

mts

Well-known member
har för mig att josef eller om det var kiril på espressino kom fram till att enda fördelen med tampern var att det såg coolt ut innan man satte in handtaget i maskinen... själv har jag verkligen jättesvårt för att se poängen med räfflad bas, mer vesäntligt isf med flat/curve/eurocurve.
 

ask2

Well-known member
Har funderat på en ny tamper ett tag då min nuvarande har lite dålig passning (för stort glapp).
Om man nu väljer en ripple (för att den verkar rätt cool) skall man då ha flat eller eurocurve?
Tror inte jag har några stora problem med channeling vid kanterna. Det händer dock att jag har det
mitt i pucken. Kanske inte spelar så stor roll dock vilken bas man väljer på tampern?
(har en direktkopplad brasilia portofino som helt klart är mer svårhandterad när det gäller channeling än min gamla gaggia classic)
Min nuvarande tamper är lätt konvex.

tips?
 

lolgun

Well-known member
Tja,

Kolla här så får du lite bilder på båda. Jag har använda nu den C-ripple bara från tiden när de bilderna togs. Njaa, ok jag provade den vita också, men några dagar bara. Jag gilla faktiskt mina C-ripple och tror det funka rätt bra. Och jag, det är med euro-curven.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp