Rosta över öppen eld?

Sarajevo

Member
Jag har läst på lite om olika rostningsmetoder. Varmluftspistol, popcornmaskin, maskiner, ugn, spis och gud vet vad. Men finns det någon som idag rostar över öppen eld? Det finns ju såna här: http://www.tradera.com/Fin-annorlunda-kafferostare--auktion_2024_111427754#pic och såna här http://www.breworganic.com/openfirepopperforcampfireorbarbeques.aspx

Något liknande måste väl ha använts förut innan elektriciteten och industrielal storskaliga popcornupplagor?

Jag funderade på om det inte kan vara ett billigt, och kanske bättre alternativ, om man vill vara lite smått miljövänlig o slippa förpesta luften för kaffehatare som delar hushåll, samt slippa köpa ny varmluftspistol för jämnan eller lägga mer kronor på redan skyhöga elräkningar genom att använda någon sådan metod? Vill heller inte riskera mina föräldrars vitvaror, de är redan halvt trasiga, modernt elände. Vi har redan haft två indicier som kunde lett till att huset brann ner pga. min fars säkerhets(in)kompetens, så jag är rädd att jag inte vill riskera något liknande. Långt från huset ska det rostas.

Jag bor ju på landet (typ) så det hade ju varit optimalt att smita undan genom att göra upp en fet brasa ute på den egna uppfarten och sedan vänta tills elden lagt sig och stå o "poppa" kaffe emedan turisterna går förbi på väg till de olika hippiesarnas konstuställningar. Kanske kan få sälja lite nyrostat kaffe på det sättet också? ;) Om skatteverket läser här så bjuder jag dem... Frågan är om det är möjligt att få ett jämnt resultat och en bra rostning med den här metoden?
 

Sarajevo

Member
Hm, man får kanske gå på diverse secondhandaffärer o skrotupplag o hitta något burliknande som man kan sätta lock på? Att köpa något sådant är ju helt onödigt....och dyrt.

I USA har de väl nästan uteslutande gasolgrill så det tror jag skulle kunna fungera med tanke på att länken ovan ser ut att vara jänkisk.

Ingen som rostat kaffe över öppen eld? Det är ju valborgsmässoafton så varför går ni inte ut och rostar kaffe över majbålet? :lol:
 

Sarajevo

Member
ser ut som en gasolgrill (djävulens grill. kol skall det vara) på bilden

Kan inte föreställa mig hur lite en gasolgrillad lök smakar jämfört med en kolgrillad. Men det är ett annat ämne kanske...
Kan man rosta över öppen eld med en stekpanna, eller hoppar bönorna iväg åt alla håll?
 

martink78

Well-known member
Det är klart det går! Jag har själv varit lite sugen på att testa. Enklaste om man bara vill testa är nog att ta en gammal kastrull. En som klarar värmen då (tänker på hantaget som ju ofta kan vara av plast eller trä). Har kastrullen ett långt hantag så kan man använda det för att röra om bland bönorna, annars får man skaffa sig någonting långt att röra om med.
Jag skulle tror att det med lite övning borde bli bättre resultat än i ugn eftersom man har bättre möjlighet att röra om bönorna på en grill. '

Däremot tror jag inte att det är så miljövänligt faktiskt, gissar att det snarare är värre för miljön än att köra på el.

Ovanstående sagt med reservation för att jag faktiskt inte har testat, men när det blir lite varmare ute så..
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp