Mazzer Mini E/Manuale

larsa

Well-known member
Skall man välja en Mazzer Mini E eller Manuale?
Den skall vara för hemmabruk dvs några espresso per dag och lite mer på helgen.

Doserless är mest attraktivt för mig, men frågan är hur mycket kaffe det blir kvar i gången ut till tratten och hur svårt/lätt det är att få ut det. Nu har jag en Anfim Ks Self där jag lätt tar bort "näsan" och med en glasspinne enkelt får ut rester. Jag vill veta hur lätt det är efter varje malning att få bort rester ur Mini E.

Manuale verkar lättare att rensa utblåset på om man tar bort locket.
Klumpar i det malda kaffet verkar också bli mindre med manuale än E. Eller har jag fel?

Priserna på nätet är attraktiva nu när Euron har dalat.
 

ogee

Active member
Jeg vurderte Manuale og E og endte på Manuale. (Men kjøpte til slutt Lux, ikke Mini). Grunnen til at jeg valgte Manuale er at den gir mindre klumper og er mye billigere. Doserless gir mindre kafferester på utsiden av kvernen, men i selve kvernmekanismen blir det rester uansett M eller E.

Så langt er jeg godt fornøyd med valget. Jeg børster rent kvernen en gang i uken typisk. Vanlige dager avslutter jeg med å dra på doserspaken til det ikke kommer mere kaffe. Neste dag starter jeg med å kverne et gram eller to som jeg kjører gjennom doseren og kaster. Når jeg lager kaffe tar jeg i 20 gram bønner og kjører til kvernen er tom, så det ikke står bønner i kvernen over tid.

Jeg kunne fortsatt tenkt meg en doserless kvern, men da måtte det bli en kvern der det ikke blir igjen kaffe i kvernhuset, og som fordelte kaffen veldig jevnt i filteret. Hvis ikke synes jeg det er lite vits i doserless.
 

andersno

Well-known member
Det blir lite kaffe kvar i MiniE, något gram men jag har inte mätt exakt. Det är lite lurigt att pilla ut det eftersom det sitter ett anti-static galler i vägen. Jag brukar ta en smalare pinne och en bordsdamsugare och rengöra om jag byter kaffe eller malningsgrad för att vara säker på att det bara är nytt kaffe som kommer ut. Är det bara gårdagens kaffe man vill ha bort så kan man ju mala något gram extra första shoten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp