Är det fel på mig eller Silvian?

eriwet

Active member
Jag har en rätt så ny Silvia (mindre än ett år gammal) och väl omhändertagen. Till den så har jag en Minimoka 203 som så vitt jag vet gör ett lysande jobb med malningen. (Bättre än Rockyn vi har på jobbet).

Jag har på senare tid roat mig med ett naket portafilter. I början hade jag lite småproblem, men efter lite övning och en hel del forumsurfande så lyckades jag relativt konsekvent få till fina koner och tigerränder och mkt välsmakande ristrettos.

På sistone har dock läget förändrats till det sämre. oavsett vad jag gör så blir det totalhaveri med kraftig kanalisering, det sprutar lite över allt och alltid runt kanten. Mest irriterande är att det alltid rinner längs handtaget... Har även problem med det vanliga dubbelfiltret där det rinner ojämnt, dels mer genom ena pipen och dels att flödet avtar en aning efter hand och snabbt tappar färg.

Jag har provat i stort sett allt:

Färska bönor av olika sorter och gamla bönor av olika sorter

Malning: allt från för grovt (dubbel på 10s) till tokfint så att Silvian storknar.

Dosering: Jag har tidigare fått fina shots med så mycket kaffe så att det inte nuddar skruven när jag först sätter in filtret, men att det blir avtryck efter extraktion. Nu funkar inte det och inte heller mer eller mindre - det verkar inte göra någon skillnad alls att variera dosen.

Distributionen. Provat med och utan WDT och även WDT i en kopp vid sidan av... Med eller utan Stockfledts (staving?)

Tampning: provat alla varianter jag har kunnat komma på hårt, löst NSEW, etc med eller utan knackning.

Jag har provat olika timing avseende kokaren, när lampan precis slocknat, när den just tänds och allt där emellan.

Jag har INTE apparaten i ångläge :) läste nyligen en lång tråd där just det var problemet.

Jag har även testat att köra apparaten med ett tomt filter och då tycks det vara helt slumpmässigt ifall det bildas en kon eller inte. Eller... inte HELT slumpmässigt för oftast blir det samma sprut och rinn längs handtaget även med tomt filter...

Funderar på om det är något knasigt med spridarfiltret. Jag har lossat och rengjort det vid ett par tillfällen. Alla andra detaljer är för övrigt också väl rengjorda.

Är tacksam för alla idéer om vad som kan vara fel
 

mts

Well-known member
hehe, det där händer alla nån gång ibland, helt plötsligt funkar ingenting och man vet inte var man ska börja :)
Med ett blindfilter utesluter du ev. dålig packning om du bara drar åt ordentligt. Funkar det så maler du så fint som möjligt, fyller pf, knackar det lite lätt i mattan, fyller på och tampar så löst att du mest trycker ihop så pf får plats när du sätter in det i maskinen, 2-3mm från kanten för mig i min maskin. Gör du rätt så borde du slippa kanaliseringen och förhoppningsvis så rinner det snällt. Sen hur det smakar kan man ju aldrig veta :)
 

eriwet

Active member
Ok, tack för tipsen, tror inte att det är fel på packningen (brukar inte läcka något när jag använder blindfiltret).

Angående att fylla fullt i filtret så ska jag prova det en extra gång, men det är ju lite på tvärs med vad som brukar rekommenderas. En kille på Johan & Nyströms konceptbutik menade tex att det är viktigt att pucken har möjlighet att svälla och att den tampade ytan inte förstörs av spridarfiltret/skruven när man sätter i filtret i bryggruppen.
 

johey

Well-known member
Hur är det allmänna tillståndet på maskinen och kvarnen? Låter inte som att det direkt påverkar det beskrivna resultatet, men det skadar inte att utgå från en avkalkad maskin och ordentligt rengjord kvarn. Malskivorna är i gott skick?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Hur kan Silvian storkna om det alltid rinner runt kanten? Förstår inte helt där...
Hur är temperaturen? Som innan då det funkade?
Har du monterat tillbaka spridarfiltret rätt då du rengjort? Fått tillbaka den lilla spårade plattan ovanpå spridarfiltret?
Låter skumt...
 

eriwet

Active member
Ok "storkna" var kanske att ta i. Det jag menade var att jag har provat med så finmalet att det tar mycket lång tid (typ 30s) innan de första dropparna syns och säkert över 1 minut innan det ens rinner något ner i koppen. Trots det så blir det kanalisering och till slut droppar det lite här och var, men absolut inte i en fin kon i mitten.

Nu har jag haft tillfälle att prova mts förslag dvs: "maler du så fint som möjligt, fyller pf, knackar det lite lätt i mattan, fyller på och tampar så löst att du mest trycker ihop så pf får plats när du sätter in det i maskinen, 2-3mm från kanten"

Det resulterade i ännu värre problem och kraftig kanalisering. Med "normal" dos och tampning så ser det i alla fall ofta bra ut i några sekunder innan helvetet brakar loss... :)

Ang. spridarfiltret så har jag kliat mig i skallen en hel del för att komma på om och vad som kan vara fel. Det går liksom inte att montera den på fel sätt. Läste dock någonstans att man kan dra åt skruven för hårt, men jag har provat med allt från enbart fingerkraft till riktigt hårt och det verkar inte ha någon större betydelse.

Ska försöka kolla upp temperaturen vid tillfälle, såg även i manualen att man kan justera trycket på Silvian, men det som stör mig är ju att det har funkat så bra förut. Ska prova att göra rent i kvarnen också...
 

Mayhem

Well-known member
Vad kör du för korg, Silvia standard eller någon trippelkorg som du fick med nakenhandtaget? Du skriver även att det "rinner längs handtaget" men ingenting om varifrån detta flöde kommer, rinner det längs med undersidan på nakenhandtaget eller ut mellan korg och packning?

Jag fick aldrig till några vettiga extraktioner med den trippelkorg som kom med mitt första nakenhandtag. Handtaget hade liksom en alldeles för stor kant runt hålet i botten, denna hamnade alldeles för nära trippelkorgens botten vilket gjorde att de yttersta delarna av strålen just rann ut på handtaget istället för att gå ihop i mitten...
 

eriwet

Active member
Jag använder trippelkorgen som följde med handtaget (köpt på kaffemaskinen samtidigt som bryggaren) tänkte att det borde vara bäst. Ska prova med det vanliga dubbelfiltret också.

När det rinner längs handtaget så är det precis som du beskriver att korgen liksom kommer för nära handtaget och det "får fäste" och rinner längs undersidan på handtaget (och sen vidare ut på bänken/golvet :) Fast detta är ju egentligen inte grundproblemet utan bara ett symptom på sidokanalisering antar jag. För när det funkar så är kaffet aldrig i närheten av kanten utan rinner snällt in mot mitten...
 

joacar

Member
Hur är filter korgen är det stopp i dom små hålen? Håll upp filteret och titta mot ljuset så ser du.
kanske du har malt för fint så det sitter kaffe i hålen någon gång.
 

eriwet

Active member
En sak som vore intressant att höra från er andra Silviaägare är hur det ser ut om ni kör med ett naket filter fast utan kaffe i. Kommer det då en jämn fin vattenstråle eller femttioelva olika strålar som sprölar och stänker, droppar längs handtaget etc...
 

mts

Well-known member
trippelfiltret som kom med mitt nakna är kasserat, det var helt värdelöst, orginalkorgen är bättre och marzoccokorgen jag har är fantastisk. Om det sprutar åt alla håll och kanter låter det som att det är för högt tryck ur maskinen, testa att ta tid på 2dl vatten, skiljer det markant så borde det bekräfta misstankarna.
 

eriwet

Active member
Ta tid på 2dl? Hur lång tid skall det ta? Skiljer sig markant från vaddå vad ska jag jämföra med?

Sorry om jag är trög....

Om det är trippelkorgens fel så borde jag ju inte ha problem med det normala dubbelfiltret och tvåpipshandtaget, men det har jag ju också (som beskrivet ovan) och dessutom borde jag ju aldrig ha fått till det förut, men det fick jag ju...

Nu ska jag hem och labba en stund...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Att det rinner mer ur ena spouten än den andra med dubbelhandtaget tror jag drabbar alla Silvior. Jag hade det också. Personligen tror jag att det fel på gjutformen hos fabriken. Under korgen i handtaget finns det en öppning som leder ner till spoutsen. Där kaffet ska dela upp sig finns det en liten urgröpning och jag tror att denna är sned. Rinner det mer ur vänster för dig också?

Lösningen för mig var att skaffa en öppen spout. Plötsligt hade jag jämnt flöde ur bägge spoutsen!

//Stefan (som har helt andra problem med nuvarande maskin än någonsin med Silvian)
 

mts

Well-known member
ta tid, mängd och skriv här så kan nån med samma generation som du jämföra med sin, pumpar din igenom ohyggligt mycket mer så är det ju som sagt ett uppenbart problem, kommer du inte längre så är vännerna på kaffemaskinen tillmötesgående för de flesta spörsmål, in och prata med dem så kanske de kan kolla trycket åt dig.
 

eriwet

Active member
Ok, hann med ett test med dubbelfiltret igår. Voila fin-fin kon och inget stänk! Men jag är fortfarande förbryllad över varför det tidigare funkade med trippelfiltret och inte alls nu...

Angående dubbelspouten så visst är det så att det rinner mer ur den vänstra. Ett tag trodde jag att det hade med min teknik att göra att det på något vis blev ojämn distribution eller att ytan på pucken förstördes vid insättning i bryggruppen. Men efter att ha eliminerat dessa möjligheter så lutar jag nog mer åt din förklaring Böna... Ska kolla upp det där med öppen Spout finns det att köpa som passar originalhandtaget till Silvian?
 

mts

Well-known member
jag tycker att det alltid blir godare under första spouten, frun gillar den andra, vi löste det så istället :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp