Bra köp?

Anna_Fogel

Active member
Har tight budget och nu finns en isomac super giada och isomac kvarn + lite tillbehör för 2000. Är det ett bra köp lr?
Vet att många har invändningar mot både kvarnen och maskinen. Men jag har en händig karl, så jag tänker att han kan laga den om den börjar läcka o sånt :blush: Eller är det svårt?
Vad tror ni?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det svåra är nog att laga prylarna då, vad jag förstått, maskinerna inte är så särdeles robust byggda... Once broken, nerver mendable...

Är det så blir det ju inte särdeles billigt även om inköpspriset är lågt...

Varför inte lägga budgeten på en bra kvarn och skrapa ihop till en annan maskin längre fram?

En bra kvarn är ju värd mer, egentligen, än en espressomaskin!

//Stefan (som lärt sig detta faktum den hårda, långa vägen; att tro tills överbevisad)
 

Anna_Fogel

Active member
Det svåra är nog att laga prylarna då, vad jag förstått, maskinerna inte är så särdeles robust byggda... Once broken, nerver mendable...

Är det så blir det ju inte särdeles billigt även om inköpspriset är lågt...

Varför inte lägga budgeten på en bra kvarn och skrapa ihop till en annan maskin längre fram?

En bra kvarn är ju värd mer, egentligen, än en espressomaskin!

//Stefan (som lärt sig detta faktum den hårda, långa vägen; att tro tills överbevisad)

ANADE att detta skulle bli svaret, så nu vet jag att jag anade rätt *L*
Den var ändå såld =) Drömmen är ju en silvia + rocky, såklart! Ne det känns så fruktansvärt tråkigt att köpa en bra kvarn som ska stå till typ ingen nytta.. men det får väl bli till o spara och sälja ut halva huset o vänta på en beg annons.. :coffee:
 

GLC

Well-known member
En bra kvarn står aldrig till ingen nytta, den gör gott presskaffe, bryggkaffe, moka etc etc.
 

martink78

Well-known member
Att du inte satsar på en Gaggia Classic då? Halva blocket verkar ju sälja sådana och en del av dem med hyfsade kvarnar. Det skulle jag hellre satsa på än en isomac.
 

svartvest

Well-known member
Jag hade kvarn i 2år innan det blev maskin. Kvarnen är det som höjer kaffenivån.
Lycka till och nu tycker jag att din man lägger 1000 spänn i maskinpotten för att vi ha hjälp han att slippa laga och greja...
 

Anna_Fogel

Active member
Jag hade kvarn i 2år innan det blev maskin. Kvarnen är det som höjer kaffenivån.
Lycka till och nu tycker jag att din man lägger 1000 spänn i maskinpotten för att vi ha hjälp han att slippa laga och greja...

:D Haha det ska jag hälsa honom :lol:

Jo har koll på gaggia med, men har inte hittat maskin o kvarn till det priset..

Har inte sett nån gaggia IRL än, men jag tycker inte att de är så snygga som silvia och isomac.. Kanske får bli en kvarn nu snart, och så får jag önska mig pengar till en maskin i augusti när jag fyller år =)

En ny fråga då, OM man nu skulle ha råd med en silvia, skulle ni då köpa en ny, eller ändå hitta en beg och få nån tusing över?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ska du köpa beggat är rådet - oavsett vilken maskin det gäller - att få maskinen provkörd för dig. Så att du vet att den fungerar som den ska och att det inte kommer vatten på fel ställen eller kaffe där det inte borde...

Är säljaren seriös med sitt kaffe brukar maskinerna vara i det närmaste pedantskötta, så visst kan du köpa en Silvia beggad!

//Stefan (som inte köpt men sålt en Silvia; hon hamnade hos en annan kaffeentusiast och verkar må bra där)
 

S-fors

Well-known member
Det är ju alltid en viss risk att köpa begagnat och alltid dyrare att köpa nytt, en avvägningsfråga på skick/pris/medföljande tillbehör osv.

Allt hänger i slutändan på hur mycket du tycker att du vill lägga på ditt kaffe.

Det finns de som har en Krups för 500kr och färdigmalt ful-kaffe och är nöjda med det samtidigt som andra har prylar för 30k och funderar på uppgraderingar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp