Elektra Sixties

Musikarfelix

Well-known member
Hej!

Jag har sneglat lite på denna maskin:
hIiiyNSZS.jpg


Tänkte bara höra om det är någon som känner till någon/några som säljer denna maskin här i Sverige och vad den kostar på ett ungefär?!

Jag menar alltså espressomaskinen på bilden.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hör med Kaffemaskinen. De säljer ju Elektra i alla fall. Kanske kan du få en prisuppgift därifrån?

//Stefan (som nu håller tummarna för Rebecka i BC; nu är det spänd förväntan tills i morgon kväll)
 

Musikarfelix

Well-known member
Om det är någon som har erfarenhet av maskinen eller har hört något bra/dåligt om den så får ni gärna skriva det här.
 

lolgun

Well-known member
Vet inte hur mycket du har googlat det, men här finns en hel del:

Buying an Elektra in EU

New Owner Pics

Which Machine?

Would you buy your elektra at today's prices?

A3 Review

Det finns många tråd på HB och samma på CoffeGeeks. Jag kunde lätt har vält en A3 själv som jag tror Elektra serien är den mest vackraste som finns idag. Men är det värt dubbel vad jag hade betalt för mina Duetto? Det vet jag inte, jag tror det är ganska svårt faktiskt, lätt om det var en begagnad någonstans jag skulle har köpt det, men det känns som de som har Elektra behålla deras maskiner. Kanske det är din svar? ;)

Det finns en del EU hemsidor som sälja Elektra och det låter som vi har det bästa priser (motsvarande USA iaf). Problem för dig kommer att vara vill du betala SWE priser eller EU priser? :blush:
 

Mayhem

Well-known member
I november fanns det en Sixties singelgrupp på Blocket för 14000:- i Helsingborg. Kaffemaskinen på Oxtorgsgatan i Stockholm hade förut en sådan som de serverade kaffe med, men senast jag var där stod den undanställd bakom disk... kanske är till salu om du frågar snällt? Köpa en sprillans ny skulle då jag inte göra när man kan få dubbelkokare för samma eller mindre pengar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Snygga men sladdriga och i stora drag opraktiska.
Lite kuriosa; ta fram måttbandet och beräkna volymen av kokaren, jämför sedan med spec.
 

Musikarfelix

Well-known member
Tack så mycket för hjälpen alla, får jag tag på en begagnat så blir det nog en sådan. Men jag tror inte jag lägger ut fullpris.
 

Stadler

Well-known member
Kontrollerna till ånga och vatten är helt klart de bästa som jag har provat, sjukt bra, praktiska och snygga. Efter att man provat dessa vill man verkligen inte ha ventiler man skruvar på. Googlar du lite kan du nog hitta den för runt 20-25 KSEK ny. Kolla med espress.se, de har argenturen och kan ha lite beggade maskiner. Jag haft min ett tag nu och den är enormt lättkörd och hela maskinen andas kvalitet och verkligen ett smycke i köket.
 
Inhandlar en Elektra A3 begagnad nu lagom till Jul. Bästa. Julklappen. Ever.
Nu ska jag bara slå upp väggen till köket och dra om all el och vatten så att jag kan köra den.
Fast vattenanslutning, 3-fas 400 Volt och ett footprint i Ica kundkorgsstorlek gör den här vackra besten lite småknölig att installera i ett mindre kök.
 

Novisen

Well-known member
Hej....Önskar Dig Lycka till i jakten på en maskin...Själv har jag fått tag på en Elektra Barlume som jag pillat i bitar för kontroll och rengöring....
Det blir lite besvärligare installation med större maskiner och strömförbrukningen blir ju "lite" högre.....jag funderar på isolera tanken för bättre ekonomi..
Men när allt är på plats så tror jag man tycker det är värt besväret...:)))
 
@Novisen
Faan va snygg den maskinen är. Helt gagafantastiskt cool. Hur många grupper, vilket skick och vad gav du för den?
Är själv lite orolig för skicket på min, har stått i ett lite cafe 24/7 i några år. Tydligen avkalkad hela tiden, men ingen aning om hur den ser ut under skalet.
Ska plocka loss A3:an från cafets inredning, tillsammans med en Cunill Traquilo och ett stort vattenfilter.

Hur som helst. den 17 är det dags att hämta den. Vem vet. Kanske blir en så skön restaurerings-tråd med happy ending. =)
 
@Anders
Roligt att höra! Vilket superfynd du gjort. Jag har ingen aning hur man lägger upp bilder här. Men jag antar att det inte är omöjligt =)
Vet inte hur mkt jag vågar skruva i den, men antar att jag kommer behöva byta lite gummipackningar och silikonslangar jag med. Filterhantagen är genomsvarta så de behöver lite kärlek.
Bilder och ny tråd kommer som sagt efter den 17 dec.

Mvh,
Jesper
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp