Nybörjare i nöd av åsikter!

F

Fluffgummifat

Guest
Hej

Såg precis det här paketet på blocket:
http://www.blocket.se/helsingborg/Espressomaskin_med_kvarn__Demka_by_mini_Moka_26953943.htm?ca=9&w=3

Är ju väldigt sugen på att slå till i och med det överkomliga priset och att jag lätt blir köpgalen :D. Dock så vill jag givetvis gärna ha medhåll från någon som faktiskt kan något :p. Är det någon som vet vad det är för maskin? Kvarnen är ju en minimoka men har inte sett att de säljer maskiner någonstans. Den är ganska gammal, så hur värt är det att lägga pengarna på ett sådant objekt? Jag vill ju att den ska hålla länge.

Kan jag få lite hjälp? Hur hade ni gjort? Uppskattar alla råd jag kan få, vill ju inte slänga pengar i sjön precis. Tack!

// Mattias
 

johey

Well-known member
Jag skulle köpa den om och endast om säljaren var villig attt demonstrera den. Kräv att få både en espresso och en cappuccino. Kolla så att det inte ligger en vattenpöl under maskinen som inte var där innan han eller hon påbörjade bryggningen.

I min mening är det ingen fara om det stämmer att det tar två minuter att koka upp till ånga. Du lär dig snart att känna maskinen så att du vet hur du ska få till bra cappuccino i alla fall. Det viktiga är att maskinen är i gott skick och inte läcker.
 
F

Fluffgummifat

Guest
Tack för tipsen, bra att veta var det var förr maskin, specifikationerna för den är i princip samma som nuvarande isomac zaffiro, minus 100 Watt bara. Ska givetvis se till att kolla på den ordentligt innan jag köper den. Har ni några tips vad man ska kolla efter? Saker som inte är så uppenbara som läckage, men som man ska akta sig för?

// Mattias
 

Torle

Member
Hej Mattias

Jag har precis köpt en Isomac Amica, den är nästa identisk med Zaffiron. Förutom att min läcker en aning vid ångröret är jag helnöjd. Det krävs lite pyssel när man man ska skumma, men man lär sig snabbt, tror jag. Har bara haft den ett par dagar. Espresson som den presterar är i alla fall utmärkt.

/Magnus
 

johey

Well-known member
Lyssna på motorn och se om den går jämt. Är det vibrationspump hör man det kanske inte lika tydligt som om det är rotor-, men illa ska den ju inte låta i alla fall.

Smaka kaffet! Är det gott är ju maskinen bra. Smakar det illa kan det bero på hårdvara, mjukvara eller handahavandet.
 
F

Fluffgummifat

Guest
Hade tänkt ta med mig lite färskrostat och mina yttersta skills, bra att testa kvarnen också.
Ska försöka vara så kritisk som möjligt för att inte gå på en nit, men vem vet, kanske finner jag min första riktiga maskin hemma hos mig på söndag.
Önska mig lycka till! (Otroligt peppad nu :D)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp