Köpes Gaggia Classic m tillbehör o kvarn

Exxpresso

Member
Hej!
Var 100% säker att jag skulle köpa en Nespresso Latissimo tills jag hamnade här!
Jag har ägt en Isomac Brio med inbyggd kvarn i ett par år och uppskattar verkligen nöjet med att välja egna bönor och sträva mot den perfekta espresson/latten.
Nackdelen är dock att man fastnar i köket i 30 min när man ska "hämta kaffe" åt gästerna :)

Att gå över till en "pod" maskin verkar inte vara ett alternativ om man inte vill rukka på kvaliten så efter lite läsning har jag förstått att Gaggian är "da shit" om man vill ha en bra instegsmaskin som är förhållandevis billig.

Så nu är jag ute efter en sådan! har inte läst så mkt om kaffekvarnar än men är ute efter en bra sådan till ett rimligt pris.

Alla förslag är välkomna!
 

onyman

Well-known member
hej, varför fortsätter du inte med Isomacen ett tag till om du har den kvar? En classic setup är inte SÅ mycket bättre än vad du redan har om du nu inte hittar en riktigt fin kvarn?
 

petrush

Well-known member
Om du vill minska tiden att göra kaffe så ser jag ingen som helst skilldad på de två maskinerna.

Jag har pysslat med båda, och har haft större andel bra koppar på gaggian, men det är marginellt. Sen jag satte på PID temperaturkontroll på min Brio har jag stabilt bra koppar med den, om man har bra kaffe.

För att göra kaffe till gäster skulle jag tro att en större presskanna och nymalt kaffe från brio-kvarnen antagligen är ett säkrare spår. Ska man upp i maskiner som kan snabbt producera espresso efter espresso måste man upp i pris.
 

thehank

Member
Ska du sälja isomacen? Isåfall är jag nog intresserad, är helt ny gamet så jag tror det är maskinen jag söker! :)
 

Exxpresso

Member
Isomacen har jag kvar men den e kvar på sommarstället :)
Funderade faktiskt på att köpa en ny likadan men har förstått att gaggian är snäppet vassare?
om inte annat så är den billigare och finns att få tag på begagnad. någon här beskrev den som ett ånglok - blir inte dålig med åren så det passar ju bra!
Ett jätteproblem jag hade med Brion var att jag alltid var tvungen att köra lite vatten utan kaffe först för att värma den och få en bra espresso. Kommer det vara samma sak med Gaggian?
Dessutom tycker jag inte skumingen är den bästa... eller så är det jag som suger på det där med att göra tjusiga mönster :)
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag brukar ha på min Rancilio Silvia hela dagen, slå på maskinen minst 30 minuter innan du ska brygga en espresso. Innan varje skott är det viktigt att du kör ut lite vatten för att få upp temperaturen i gruppen, annat att tänka på är att man kan behöva köra lite vatten i koppen för att värma upp dem då koppvärmaren inte har ett separat element.
 

Exxpresso

Member
Tack för tipset!
Hade lite problem i början då jag upplevde att jag inte fick ngt bra flöde i shoten utan kom ner som droppar hur jag än doserade och packade kaffet. blev lite orolig att kanske maskinen hade för lite tryck.

Det visade sig dock att kaffet var för finmalet. nu bytte jag till ett annat och det funkar utmärkt.

Saknar fortfarande kvarn :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp