kastruller och stekpannor

MrPlow

Well-known member
Jag kör Iittala tools-kastruller och en scanpan. Men snart ska den bytas ut mot Demeyere....
 

MrPlow

Well-known member
Och självklart en gjutjärnsgrillpanna samt en vanlig stekpanna i gjutjärn från mormor.
 
Senast ändrad:

hrbrun

Well-known member
Jag har en emaljerad gjutjärnsgryta från mormor hemma. Tror det är från typ 50-talet. Fantastisk gryta. Men lite otymplig att koka vardagsmaten i :D

Några tips på bra butiker på nätet att besöka?
 

hne

Well-known member
Kan man köpa aluminiumgrytor längre? De är ovärderliga för popcorn och mormors gamla börjar bli utnött...
 

pojoel

Well-known member
Jag handlade mig en 28-cm keramikbelagd stekpanna för induktionshäll för ett par veckor sedan, på Lidl. För 199 spänn...
I förrgår fick jag ett skolmatsnostalgiryck och stekte blodkorv i Lidlpannan. Jag kunde knappt få tag på skivorna när jag skulle vända dem. De gled som Bambi på nyspolad is... Brutalt bra för inga pengar!

Lidls teflonpannor har också varit kanonbra, jämfört med Tefal, till exempel. En Lidl-teffare håller i snitt fyra år för mig. Tefalen var kass efter ett år.

Lidl-teff: 150-200 spänn, Tefal: 500-700. Lidl-keramik: 199, Keramiska pannor annonserade i Allt om Mat: 899 - 1499...

Utöver detta, är mina favoritpannor de väl instekta gjutjärnsvarianter jag snokat upp i dödsboaffärer. Släta som babyrumpor, säkert mellan 50 och 100 år gamla, och gudomliga när entrecôten och stekarna ska få sin stekyta...
 
Senast ändrad:

MrPlow

Well-known member
Och nu har jag invigt demeyeren :) Helt klart speciellt att steka kött utan fett.

Men det känns skönt att slippa de ämnen som de keramiska och teflonpannorna är behandlade med...
 

pojoel

Well-known member
Och nu har jag invigt demeyeren :) Helt klart speciellt att steka kött utan fett.

Men det känns skönt att slippa de ämnen som de keramiska och teflonpannorna är behandlade med...

"Dessutom är de behandlade med Silvinox - Demeyeres unika metod för att rena stålet som gör stekpannorna mycket enkla att rengöra." Hm?
 

pojoel

Well-known member
Ahaaa...
Men hur i hela vlärden bär man sig åt för att steka kött utan fett? En välhängd trecentimetersentrecôte? En god kotlett från en glad och välmarmorerad utegris? Det är ju livsmedelsmisshandel att inte sörja för en god värmeöverföring medelst fett i behövlig mängd...
 

pojoel

Well-known member
Fascinerande. Men jag skulle inte lämna en fin köttbit att eftersteka under lock så där. Så, min favoritdel av filmen började sissådär vid 2:15... ;-)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Själv kör jag med kastruller från Fissler, närmare bestämt Fissler Solea: http://www.youtube.com/watch?v=hfguB1Yw_Mk

Grymt bra grejer! Köp från Tyskland, hittade på Ebay i tyskland för halva priset jämfört med svenska butiker, och det var från en återförsäljare. Helt nytt kastrullset i kartong. Sparade väl in 3-4 tusen på att inte köpa i Sverige om jag minns rätt... Helt sjukt egentligen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp