kastruller och stekpannor

Joakim C

Well-known member
Nu har den gamla spisen åkt ut och har det kommit en med induktionshäll. Iom det så fick vi slänga en del gamla grytor som inte var magnetiska och vi står nu i kast med att förnya lite av grytsortimentet samt en ny stekpanna.

Är det nån som kan komma med lite bra input på grytor och pannor. Vi har nu ett par le creuset pannor samt nån kastrull av samma märke med de känns lite väl överdrivna rent viktmässigt så de får gärna va litte lättare att hantera. Vi har också nån Nils Petter kastrull som funkar bra men det skulle va kul att höra om lite alternativ.
 

FabianP

Well-known member
Jag har själv kollat MYCKET på grytor, kastruller, traktörpannor, sauteuser osv osv senaste tiden, och snöat in helt på Mauviel. Fastnat väldigt mycket för utseendet, och så känns designen väldigt genomtänkt. För induktion skall deras flerlagers rostfria prylar vara great. Dessutom tror jag att Per Morberg har några kopparpannor från dem... :)

Dock; Ute i Europa kostar dem typ 60% jämfört med här i landet, så det kan sparas rätt många kronor och blir bra mycket mer attraktivt.

/Fabian
 

S-fors

Well-known member
Det är väl lite beroende på hur avancerad kock du är och vilken budget du har, svågern köpte en ny uppsättning på Ikea och är riktigt nöjd.

Ska du bara värma lite potatisvatten kanske en kastrull for 2500kr är lite overkill :)
 

Joakim C

Well-known member
Det är väl lite beroende på hur avancerad kock du är och vilken budget du har, svågern köpte en ny uppsättning på Ikea och är riktigt nöjd.

Ska du bara värma lite potatisvatten kanske en kastrull for 2500kr är lite overkill :)

Jag skulle gärna se oss som relativt avancerade matlagare och vi har precis lagt 30' på spisen så kastrullerna får gärna vara av "lite finare typ" (dock inget ont om IKEA's kastruller som jag hört mycket gott om).
 

FabianP

Well-known member
Jag hade IKEAs kastruller innan, men var inte särskilt nöjd. Det var deras 365-serie, den dyrare bör väl vara bättre. Har ni lagt så mycket på spisen, tyder det väl på ett visst intresse, eller pryltokighet, och oavsett, så skall väl inte det matchas med annat än riktigt bra saker? :)

Dessa grytor har jag tittat på, och snart blir det sauteuse i denna serien:
http://www.lamaisondetanteagathe.fr...e=&pagenav=43&search_txt=mauviel&tri=prix-asc
Finns även med handtag i rostfritt och något mässingsliknande. Google Chromes översättare är till mycket hjälp, trots att det blir ganska stolpigt och lustigt.

/Fabian
 

Yirgacheffe

Well-known member
Vi har kört med iittala sen vi gick över till induktion för ett gäng år sedan. De ser fortfarande ut som nya och uppför sig i allt precis som man skulle kunna önska. Rekommenderas.
 

Thomaz

Well-known member
Bytte till induktion förra sommaren.. Kanon.
Jag behöll bara de gamla gjutjärnspannorna resten ersattes
med Patina och Demyere... Demyeren får väl ses som en jobbskada
då vi handlar me dom... Patinan duger gott för pengen.
//T
 

Joakim C

Well-known member
Har ni lagt så mycket på spisen, tyder det väl på ett visst intresse, eller pryltokighet

Tror det kom sig av en sund kombination av bägge, men efter att ha haft tillgång till dubbla ugnar i några veckor nu så tror jag inte vi nånsin kommer att kunna gå tillbaks till bara en.
 

FabianP

Well-known member
Dubbla ugnar! Jag hade lätt kunnat offra espressomaskin för det i framtiden :)

Kommit fram till något vad gäller kastruller o grytor?

/Fabian
 

costodia

Well-known member
Jag har också precis bytt ut min spis mot induktionshäll och ingen av mina gamla järn passar nu tyvärr.

Har dock hittat en drömstekpanna till ett väldigt bra pris 280:-, som fungerar för induktionshäl och som är titanbelagd.
http://www.bonamatbutiken.se/stekpanna30l32cm-p-177855.html?osCsid=be8b271733c95bc3373a48b3c59083e6

Jag har pratat med dem och det går att beställla som privatperson, frakten är dock 139:-.

Nu undrar jag om det är någon eller några som är intresserade av en sådan här panna och är intresserade av att dela frakten med mig?
 

Joakim C

Well-known member
efter långt om länge blev det en 28cm Demeyere Proline V. Den är helt fantastisk och jag sneglar nu också på 20cm varianten. enda problemet är att de är galet dyra.
 

Tamper

Well-known member
Jag kör Patina och är mycket nöjd, de är mycket prisvärda. Men det är klart att man gärna skulle ha bytt ut rubbet mot Demeyere om man hade råd.
 

Videoten

Well-known member
Själv kör jag numer endast med gjutjärn och är otroligt nöjd att äntligen fått kasta ut alla teflonpannor från köket.
T.o.m frugan har nu börjat acceptera gjutjärnspannorna och tycker dom är riktigt bra.
 

Joakim C

Well-known member
Min hustru är helt hooked på den lilla 20cm Demeyeren då hon tycker den är söt och passar henne väldigt bra viktmässigt.
 

hrbrun

Well-known member
Någon som har tips på bra shoppar utomlands med vettiga priser..? Jag ska uppgradera kastrullparken, men vill ju inte skänka bort mer pengar än nödvändigt....
Att Demeyere gör feta stekpannor verkar ju inte vara något tvivel om... Synd att det är behov av nya kastruller i första hand. Tips på kvalitetskastuller för ägg- och potatiskokning? ;) and the odd bechamel off course!
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,663
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp