Hjälp, jag får inte till creman

Sunny

New member
Kanske kan ni hjälpa mej med ett problem.. Jag har en Gaggia Classic och jag kan inte få till creman.
Jag har ingen egen kvarn (och hur mycket ni än tycker man ska ha en kvarn så finns det inte pengar till en sådan nu!), och får köpa färdigmalt ute i butik. Oftast får det bli ngt som man kan köpa på stormarknader då jag sällan kommer i kontakt med riktiga kaffebutiker nuförtiden.

Jag har provat olika sorter bla. Lavazza Rossa, Lavazza Espresso och Illy. Men jag får inte till ngn riktigt bra crema med dessa. Är det ngn här på detta forumet som har koll på läget? gör jag fel.. Eller är kaffet inte finmalt nog för maskinen? Jag har verkligen pressat kaffe hårt, så det går inte att klaga på.. Hårdare kan jag inte.
Hjälp mej gärna.. Det kanske är ngt annat jag ska tänka på?? Ngt med maskinen.. osv.. Kom med allt ni har, jag är öppen för alla förslag :D

:coffee:
 

jonasy

Well-known member
Hur ser extraktionerna ut, får du fina mussvansar? Det du kan labba med är ju tyvärr inte mer än mängd + tampning. Om det går, testa att använda mer kaffe.

Men den stora boven är nog helt enkelt kvaliteten på kaffet / malningen. En kaffekvarn är helt essentiellt om man vill ha en bra espresso.

Sen är ju crema bara crema. Tycker du kaffet är gott ser jag ingen anledning att inte bara glömma creman och vara nöjd med det du har!
 

at

Active member
På hemköp och willys finns det billiga(och goda) Musetti. Klart drickbart kaffe, "Italian style"...
 

Gholam

Well-known member
Som det redan har påpekats så är inte creman det bästa måttet att mäta extraktionens kvalité. Smaken på espresson är då ett bättre mått.
Vill du absolut ha mycket crema så bör du använda kaffebönor som ger mycket crema såsom de av sorten robusta. Alla ovan nämnda märken borde innehåller robusta eftersom alla "italienska" blandningar brukar normalt innehålla det. Använder du färdigmalen kaffe får du oftast hälften så mycket crema som nymalen. Prova butiksmalen (ICA/PrisXtra/Vi/Hemköp) om du inte har tillgång till bättre.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur färska (eller gamla) kaffebönorna är har också en stor inverkan på creman. Prova att beställa färskrostade kaffebönor via någon nätbutik, så ska du se att både creman och smaken förbättras avsevärt.

1- Häll över dina nyinköpa kaffebönor till en vanlig plastpåse.
2- Ta med bönorna till närmaste stormarknad (de brukar väl ha kvarnar där man kan mala sitt butiksköpta kaffe? Förhoppningsvis).
3- Säg till en i personalen att du har fått kaffebönor av en bekant, inköpta i den här butiken. Men du har ingen kvarn, och den som hade köpt kaffet åt dig i present visste inte det. Så här kommer du nu och vill mala ditt kaffe. Har svårt att tänka mig att de nekatr dig att använda kvarnen.
4- OBS! Mal kaffet till flera olika malningsgrader och sortera i olika påsar. Skriv på påsarna vilken inställning på kvarnen du har använt.
5- Hem och testa. Rinner det för snabbt? Välj en påse med finare malningsgrad. För långsamt?, välj en med grövre malningsgrad.
6- Njut av din espresso.
 

Hwitlock

Member
Något som inte riktigt framgår i ditt inlägg är vad det är för fel på creman. Menar du att den är helt obefintlig eller är det bara för lite crema enligt din smak? Du skriver ju att du tampar så hårt du bara kan, och det kan ju vara så enkelt att det är det som problemet. Om kaffet blir väldigt överextaherat så finns det en risk att det inte blir någon crema alls utan bara några bittra svarta droppar av kaffe. Prova att ändra mängden kaffe i filtret och så behöver du inte tampa så hårt! Jag menar, det kan ju vara någonstans där problemet sitter...
 

baristashopen

Active member
Kanske kan ni hjälpa mej med ett problem.. Jag har en Gaggia Classic och jag kan inte få till creman.
Jag har ingen egen kvarn (och hur mycket ni än tycker man ska ha en kvarn så finns det inte pengar till en sådan nu!), och får köpa färdigmalt ute i butik.:


Hej Sunny, :coffee:

Kaffegalningens förslag är bra. Jag skulle dock rekommendera att du går till ett bättre café i närheten av dig och fråga om de kan hjälpa dig. Köp ett datummärkt espressokaffe så att du inte får för gammalt kaffe - och be dem mala det i några olika grovlekar.

Om du inte orkar masa dig till en butik så kan Baristashopen skicka dig en påse espressokaffe av vår rekommenderade malningsgrad för Gaggia Classic.

Vi har nämligen en Gaggia Classic själva (och en Dalla Corte Mini).

Jag kan mala ex. en påse 5 Estate till dig med den malningen som ger bra crema till vår Gaggia Classic så kan du prova med den. Maila oss på info(snabel-a)baristashopen.se om du har intresse av att köpa detta.

Helt klart är att du på sikt behöver investera i en bra kvarn. Som du skriver så har du en begränsad budget, men för 1495:- så får du en Dualit Kaffekvarn inkl kaffe. Denna kvarnen är en erkänt bra kvarn för pengarna och fungerar bra till en Gaggia Classic. Kvarnen maler jämnt och fint vilket är en förutsättning för att du ska få bra resultat i koppen.

Några snäpp bättre för malning till espressomaskiner är Compak-kvarnarna som vi har eller Mazzer och Mahlkönig etc. De är dock betydligt dyrare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp