Säljes: Quick Mill Aquila (E61 HX)

Mayhem

Well-known member
Säljes: Quick Mill Aquila (E61 HX) *såld*

Maskinen är nu såld!

Med anledning av nytt maskinköp har jag nu en Quick Mill Aquila till salu. Maskinen är av värmeväxlartyp med E61 bryggrupp samt isolerade ång- och vattenrör. Inkluderar två portafilter med enkel respektive dubbla spouts och tillhörande enkelkorg, dubbelkorg och blindfilter. Inköpt hos Kaffemaskinen vid midsommar, använd cirka 10 månader och har två månaders garanti kvar.

Finns i Järla Sjö, Nacka strax utanför Stockholm. Tveksamt om man vågar överlåta denna i Postens händer så säljer i första hand till någon som kan komma och hämta på plats, eventuellt kan jag leverera inom rimliga distanser. Pris kan diskuteras men jag tänker mig något i storleksordningen 9000:-


attachment.php
 

Bilagor

  • QMAquila.jpg
    QMAquila.jpg
    122.3 KB · Visningar: 332

jrylander

Well-known member
:D så sant! Jag måste erkänna att jag är o snokar lite mest så ta inte min fråga som ett tecken på blodigt allvar i köpintresset. Jag har en Gaggia Classic och nytt hus så att köpa en maskin är lite svårsmält just nu. Måste säga att classicen producerar riktigt bra oxo men den är lite känslig för handhavandet.
 

eriwet

Active member
jo lite sugen är jag allt, särskilt nu när Silvian bråkar med mig ;-) Har inte haft tillfälle att kolla in den lite närmare ännu dock. Svårt att hitta bra info på nätet om just den modellen.
 

Mayhem

Well-known member
Som sagt, den skall i princip vara identisk med Andreja Premium prestandamässigt. Lite synd att Quick Mills egna hemsida är så usel, och av någon anledning ser Aquila något annorlunda ut där. Klart du skall uppgradera till värmeväxlare ;)
 
Flyttas inte till toppen för mig heller....
OK, svårt att hitta info som sagt. Menar du att det är i princip samma maskin som Andreja Premium? Vad skiljer?
Mitt behov är att kunna skumma mjölk samtidigt som man brygger, hur funkar det tycker du?
Jag är inget äss. Än. Men vill ha en maskin man kan lita på så att hantverket kan utvecklas...
 

Mayhem

Well-known member
Snälla, läs den information som redan finns i tråden. Enligt Kaffemaskinen där den är köpt skall Aquila endast skilja sig från Andreja Premium utseendemässigt, antagligen har den i sådana fall utgått för att de inte tyckte det var värt att lagerhålla två i övrigt identiska modeller. Maskinen är tio månader gammal med två månaders garanti kvar så givetvis finns kvitto. Manual finnes men är (precis som för nästan alla andra espressomaskiner) halvkasst översatt från italienska och ganska fattig innehållsmässigt. Detta forum innehåller betydligt mer nyttig information om espressobryggning!
 
Snälla, svara på ALLA frågor!
Tack för svaren jag fick, men jag undrade oxå hur du tycker det funkar att skumma samtidigt som du brygger?
 

jrylander

Well-known member
Hihi, det är klart man kan skumma samtidigt med en hx-maskin. Det man behöver göra är att få huvudet till rätt temp dvs en flush innan bryggning. Det blir väl inte varmare i kokaren just när man ångar?
 

Mayhem

Well-known member
Det kan du göra endast med en dubbel-kokare. Och jag tror detta är en HX maskin bara.
Öhh, ja det är en värmeväxlare, och ja det går utmärkt att skumma och brygga samtidigt. Det är ju hela poängen med att ta bryggvatten igenom en värmeväxlare istället för direkt ur kokaren!

Det du får med en multikokare utöver värmeväxlare är helt enkelt något smidigare kontroll på temperaturen samt att systemen blir helt oberoende.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp