Compak K3 Touch HJÄLP!

kafferic

Active member
Hejsan!
Jag inhandlade en Compak K3 Touch idag.
Och tycker att den beter sig konstigt.
Huvudbrytaren på kvarnen har tre lägen 0 - Off, 1 - Automatic och 2 Manual.
När jag startar kvarnen i Läge 1 - Automatic så maler den på timer och startar först när man tryckt in knappen under utkastet (switchen som man aktiverar med portafiltret) och stannar efter inställd tid. Det är ju som sig bör.
Men sätter jag kvarnen i läge 2 - Manual Så börjar kvarnen köra direkt, oavsett vad jag gör med switchen under utkastet, och stannar inte förrens jag slår om huvudbrytaren till 0.
Jag tycker det känns väldigt fel att switchen under pipen endast skulle användas i läget Automatic och att man måste använda huvudbrytaren om man vill bestämma maltiden manuellt.
Hur funkar era kvarnar, ni andra här på forumet som har Compak-kvarnar?
 

Denali

Member
Din kvarn funkar nog som den skall, dvs den går kontinuerligt när brytaren är i läge 2. Själv tycker jag att systemet funkar bra, då man kan hålla portafiltret helt stilla när det börjar bli fullt och samtidigt stänga av kvarnen med andra handen. På så vis får du minimalt med spill utanför kvarnen. Lycka till med malandet!
 

FabianP

Well-known member
Även min fungerar så, kan verka ologiskt att flärpen bara är för det automatiska läget - men tillverkaren har nog tyckt tvärt om. Själv gillar jag också att det är just så. :)

/Fabian
 

kafferic

Active member
Kalas! Tusen tack för snabba svar!
Är inte helt förtjust i användargränssnittet men man får väl vänja sig..
Som tur är, är jag desto mera nöjd med själva malningen, Kaffet har blivit mycket godare och smakar mera nu, trots att jag bara hunnit grovjustera kvarnen än så länge.
 

FabianP

Well-known member
Alltid lite svårt när man byter prylar och det inte är som man tänker sig. :)

Jag är iaf grymt nöjd med att kvarnen fungerar som den gör, hade varit minst sagt osmidigt när man t.ex. maler 60g bryggkaffe ner i guldfiltret annars!

/Fabian
 

danwi

Well-known member
Jag föredrar också att använda strömbrytaren på min kvarn. Då kan man göra lite vad som helst med portafiltret under tiden man maler, plus att man ju har andra handen över!

Skulle man vara tvungen att hålla in flärpen för att kvarnen ska gå blir det ju svårt att fördela kaffet i portafiltret under malningens gång...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag blev så irriterad på den där "flärpen" att jag tog bort den när jag gjorde rent i kvarnen senast. Störde mig enormt på att inte kunna röra PFt ordentligt utan att "klicka till" brytaren en gång för mycket...

Numera får jag trycka in microbrytaren manuellt med fingret. Funkar jättebra!

//Stefan (som ska till att göra sig en fin cappis och hälla något fint mönster på: till en redaktionell text)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp