Kullager i rotorpump?

PF013

Well-known member
Jag har gett mig på en gammal rotorpump jag har liggande (den som satt i min ECM Raffaello), som kullagret rostat ihop på.

Pumpen i fråga:
IMG_5161s.jpg


Jag har lyckats dragit ut lagret (med en improviserad avdragare). Lagret är märkt 6200 RS C3 S. Så långt allt väl. Men vänta... Ett 6200 ska ha 10 mm axel, 30 mm ytterdiameter. Detta lager har 11 mm axelhål!? Är det någon underligt speciallager på de här pumparna? Nån som vet nåt?
 

Pac

Maskindoktorn
intressant tråd. Är det lagret mot elmotorn som gett sig?

Tyvärr har jag ingen info att tillföra mer än att jag fått priser på renoveringssatser till Procon/rotoflow-pumpar. Det är ingen idé att renovera med en sådan eftersom de kostar mer än en ny pump. :(

Har du lyckats hitta matrial till pumpvingarna också eller nöjer du dig med lagerbyten?
 

PF013

Well-known member
Allt ser fräscht ut, förutom det ihoprostade kullagret (mot elmotorn, det enda kullagret). Det gick ett par små flisor ur det bakre grafitlagret när jag knackade ut det, men inget som borde påverka funktionen.

Jag hoppas bara på att få ihop pumpen till hjälplig funktion, för att eventuellt ha den som cirkulationspump i vattenkylslingan till min stora TIG-svets, när det blir dags att bygga färdigt den... Om pumpen skulle visa sig fungera espressobra så är det bara en ren bonus.

Men om det skulle visa sig att det är specialkullager som är uppslipade till 11 mm axelöppning så är det kanske läge att lägga ner... :mad:
 

PF013

Well-known member
Jag har hittat några referenser på nätet till att lagret faktiskt är specialtillverkat, och en riktig bastard. 30 mm ytterdiameter och 7/16" axeldiameter. Jag ska höra med Momentum om det går att få fram nåt.

Annars (eller om det blir dyrt) ger jag mig på en riktig ghetto-fix. Jag hittade ett foruminlägg någonstans där nån svarvat ner axeln till 10 mm och kört med ett standardlager.
 

PF013

Well-known member
Jag har pratat med Momentum, och de verkar mycket riktigt ha koll.

Efter att ha konsulterat deras inköpsavdelning ringde säljaren tillbaka och undrade om det inte var så att axeln var 11.08mm (och inte 7/16" som är 11.1125). Och mycket riktigt, axeln är definitivt 11.08 mm. Ett sånt lager (6200 RS C3 / 11.08 tror jag det hette) tillverkar tydligen SKF. Nu ska jag bara få ett pris och en leveranstid...

Med tanke på att jag inte är 100 på att pumpen kommer att fungera bra även med ett nytt lager så är jag inte så sugen att lägga flera hundra på det. Så vi kanske landar på en ghettofix i alla fall... :) Axeln är snyggt centrumborrad i båda ändar så det ska inte vara några problem att spänna upp den i svarven på ett tillräckligt exakt sätt. Och ett kinesiskt standard-6200 kostar 24,90 på Biltema...
 

MartinForsberg

Well-known member
Du kanske skall köpa ett kinesiskt 6200 först och mäta upp det, har köpt lite delar på biltema som skulle vara den eller den dimensionen men de var en annan dimension, men billigt var det! ;)
 

PF013

Well-known member
Nu har jag fått pris och leveranstid, och det var inte så blodigt som jag trodde. Men två veckor och 180 kr, då tror jag att det blir svarven... Men det var i alla fall värt att fundera på.
 

Pac

Maskindoktorn
Om det går riktigt åt skogen så har jag säkert något/några ras liggande som du kan få greja vidare med. :)
 

PF013

Well-known member
Köpte ett äkta kinalager på Biltema i helgen, och det har faktiskt måtten som stod i katalogen. :) Ska se om jag orkar svarva i kväll...
 

PF013

Well-known member
Japp, det blev svarvat i kväll!
IMG_6259s.jpg


Riktigt hyffsat för att vara i rostfritt:
IMG_6263s.jpg


Kinalagret pressat på plats:
IMG_6266s.jpg


Pumpen under montering:
IMG_6269s.jpg


Och den funkar också! Om det är espressobra vet jag inte riktigt ännu, då jag inte kopplat in någon tillförlitlig manometer. Men sedan jag pressat bakre grafitlagret på plats tillräckligt så har den i alla fall ett avsevärt tryck. Och en massa flöde.

Och varför har jag börjat mecka rotorpump? Nu när jag har fastvatten till kaffebänken så måste man ju bygga om Silvia lite. Det blir en rotorpump med en söt vattenkyld motor under bänken.
IMG_6258s.jpg

Hrmmm. Vad mycket plats det blir i Silvia när man tar bort vattentanken och pumpen... Men, vad är det som ligger på bänken? Kan det vara ett 2400 W element och en riktig ångventil? Intrigen tätnar...
 

Pac

Maskindoktorn
En Silvia Dual boiler på gång! :D

2400w är en hel del... Hur stor ångkokare tänker du köra med egentligen??... :huh:
 

PF013

Well-known member
Och förstapriset, en dubbel espresso, går till den morgonpigge helsingborgaren!

Planen är en rostfri liggande ångkokare på 1.3 l (100 mm i innerdiameter, 160 mm lång). Enligt mina simuleringar ska man kunna skumma till två cappuccino (200 ml) på under 10 sekunder, och (med påfyllt vatten) tillbaka på utgångstrycket på 10 sekunder till. Och det ska finnas flås för en hel liter också, när det blir chokladpartaj (60 sekunder för att skumma, 30 sekunder för återhämtning)
 

PF013

Well-known member
Eftersom jag ska köra ångkokaren på PID (sann tryck-PID, med elektronisk trycksensor! :cool:), så hoppas jag på att det inte ska stormbubbla så om kokaren när den bara står. Men om det blir ett problem så är det så trevligt att elementet egentligen är ett trefaselement, på 3 x 800 W, så jag kan välja att koppla in 800 eller 1600 W också. Tanken är att det här ska bli lite av en testbänk för idéerna runt den kommande drömmaskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp