Påskpyssel!

PF013

Well-known member
Måla ägg? Nej, inte hos PF013! Här gäller lite tyngre påskpyssel.

Nej, det är inte kvarnen som blivit färdig. Nu gäller det ett projekt som kräver att familjen är ivägskickad så man kan väsnas halva natten, och skrika såna ord man inte vill att barnen ska lära sig.

Man börjar med en sån här:
IMG_6252s.jpg

(jag såg att den såg liten ut på bild, så jag la till nåt som ni känner igen. Och, nej, jag har inte skaffat en La Pavoni... ;))

Efter ett par svettiga timmar får man lite sånt här:
IMG_6254s.jpg

(Betong, med riktiga stora hårda stenar, och en hel del armeringsjärn)

Titta, ett hål i källartaket! Med ett vattenrör och ett avloppsrör!
IMG_6216s.jpg


Vattenröret inkopplat i huvudledningen. Det fanns redan ett pluggat T där sen tidigare, som lockat mig sen dagen jag flyttade Silvia till den nuvarande bänken. Notera hur nära elcentralen hålet sitter...
IMG_6215s.jpg


Avloppsröret går vidare in i tvättstugan:
IMG_6214s.jpg


Och ner till tvättmaskinsavloppet:
IMG_6213s.jpg


Tillbaka med tvättmaskinen:
IMG_6219s.jpg


I skåpet under kaffebänken:
IMG_6237s.jpg

Ja! Vatten, avlopp, el och nätverk!

Min kaffebänk har två trefasuttag. Hur många har din? :cool: Egna säkringar, 3x16A.
IMG_6239s.jpg

Nätverksuttagen är i ärlighetens namn inte indragna ännu. Det gäller att ha hunnit snygga upp när regeringen kommer hem, så man inte får flytta ut i garaget. ;)

Ett lagom stort hål i bänkskivan:
IMG_6221s.jpg


Fräsa ur för kablar och slangar i hyllplanet:
IMG_6232s.jpg


Det är nästan fusk med en bra mall:
IMG_6233s.jpg


...speciellt om man drar ut den på CNC-fräsen:
IMG_6235s.jpg


Hyllplanet på plats, och elkablar och timer snyggt gömda under bänken. Hur länge tror ni jag kan hålla mig innan fröken Silvia blir moddad för fastvatten med rotorpump under bänken och avlopp? De smarta pengarna ligger nog på att det inte tar allt för lång tid. Det ligger en väldigt gullig rotorpump med vattenkyld motor i verkstan...
IMG_6245s.jpg


Som om ingenting hänt:
IMG_6247s.jpg


Totalt större delen av tre dagar, och 1500 spänn. Plus en tusenlapp för diamantkärnborren (som kom som ett set om tre). Och så värt det! Nu ska man bara bygga en maskin som utnyttjar de nya möjligheterna. Och det är trevligt att veta att det inte är nåt problem om det skulle behöva bli trefasmotor på kvarnen.
 

JKolmo

Well-known member
Ahhh, snyggt! Du får väl möjligen ta bort några våffeljärn och kanske en matberedare eller två för att få plats med tryckregulator + kalkfilter... ;)
 

PF013

Well-known member
För husfridens skull får man föra in sakerna försiktigt, lite åt gången... :lol:

Tryckregulatorn tar knappt nån plats, den bara kostar en massa. Så en sån blir det så fort den behövs. Med vattnet vi har i Linköping så tror jag att ett kolfilter är högre prioriterat än en jonbytare.
 
C

crema

Guest
ser riktigt fint ut. undrar hur lång tid det kommer att ta innan din andra hälft märket något :)
ett litet tipps jag har sett sådana rör vika sig av värmen så ha lite koll på dom.
 

MartinForsberg

Well-known member
Ett kalkfilter är inte alls fel i den här stan, kika bara på duschmunstycken och vattenkokare - mer kalk än man vill erkänna på Tekniska Verken. Jag har fått kalka av min maskin mer än jag behövde i Norrköping så jag upplever det som en ökning av mängden kalk i vattnet här i Linköping.
 

leitzler

Well-known member
Det är en helt fantastisk smyg-installation! Man kan verkligen se framför sig hur ässen i rockärmen dras upp vid eventuell förhandling :)
 

theseal

Kaffeterroristen
hands down my friend, igen liksom... Du är i sanning mästare i tålamod och överdöds-lösningar.
 
Topp