Silvia låg temp på espresso?

Jakerlund

Active member
Åhej...

Jag tycker mina espressos har en lite låg temperatur i Silvian när det väl hamnar i koppen.
Kör jag ut hett vatten i skummningsröret är det väldigt varmt och när man skummar mjölk blir mjölken jättevarm så där är det ingen fel på värmen där.
Eller är det normalt att kaffet tappar så mycket värme när det körs genom filtret till en dubbelespresso att det knappt smälter sockret i koppen?
Dricker man direkt är det lite varmare än ljummet.
Självklart tempsurfar jag och inväntar att lampan slocknar igen precis innan jag sätter dit portafiltret och kör.
Kör jag Cappuccino märker jag inte av det eftersom mjölken är så varm, men just espressos är lite för svaga känns det som.

Någon som upplever samma sak?
 

Jakerlund

Active member
Koppen brukar jag värma i hett vatten och sen hälla i socker sekunden innan jag kör.
Men portafiltret har jag aldrig förvärmt, hur gör ni det.. i hett vatten?
Man kanske skulle värma portafiltret med kaffepulvret i på något sätt!
 

Mayhem

Well-known member
Nja jag menar alltså bara att låta portafiltret alltid sitta i maskinen utom just när du tar ut det för att fylla på med kaffe. Om inte portafiltret håller samma temperatur som gruppen under extraktion hinner kaffet kallna ganska rejält på vägen när med koppen! När du väl har kaffe i korgen skall det sedan extraheras snarast möjligt, det skall varken ligga utanför maskinen så portafiltret hinner kallna eller sitta i maskinen någon längre stund så man inte vill att det malda kaffet skall utsättas för värme annat än just under extraktionen.
 

Jakerlund

Active member
Där har vi mitt fel, jag sätter endast i portafiltret precis när jag ska köra.
Tack för förklaring, ska nu låta det sitta i och låta det bli varmt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp