Modda Brasilia RR45

HE

Well-known member
Sitter med en Brasilia RR45 som jag misstänker är en Rossi.

Funderar på att sätta en mindre hopper och eventuellt ta bort dosern.
Men! Tar man bort hoppern så stannar ju maskinen:huh: Hoppern och dosern har ju ett samspel. Hur kommer man förbi detta på smidigast sätt?

Om man bara nöjer sig med att bara byta hoppern?

Känns lite klurigt vid den här tiden på dygnet.
 

HE

Well-known member
Någon???

Det är något i hoppern som påverkar, som bryter strömkretsen. Måste man koppla bort och överbrygga i elen tro?
 

Bilagor

  • IMG_1408.jpg
    IMG_1408.jpg
    51.1 KB · Visningar: 52
  • IMG_1409.jpg
    IMG_1409.jpg
    54.4 KB · Visningar: 40
C

crema

Guest
jag har för mig att jag har sett att en del måste ha en hopper med magnet/metal det är det som sitter i den svarta klumpen.
 

HE

Well-known member
Jag har stoppat ner allt möjligt som ska motsvara hoppern, metall och plast. Kan det vara en blandning av plast och metall i hoppern eller magnet som du sa? Helt skumt. Eller kanske helt logiskt när det rätta svaret dyker upp.
 
C

crema

Guest
jag har en hopper som jag kan lyfta på locket till den svarta klumpen och där satt en magnet. inte helt omöjligt att det sitter en magnet brytare
 

HE

Well-known member
Ja, jag är inne på det där med magnetbrytare. Jag kan bara inte fatta vad i hoppern som gör själva brytningen.
 

normende

Well-known member
Det här projektet skall bli kul att följa.
Anledningen till att det finns en "magnetbrytare" om det kallas så är en ren säkerhetsdetalj.
Bara för att man inte skall kunna köra ner fingrarna i kvarnen av misstag.
Det är en magnet som sitter i hoppern i mitten under den svarta plastdetaljen. Det är som ett lock som går att lyftta på.

/Lars
 

HE

Well-known member
Tack! normende! Jag måste tyvärr göra dig besviken. Jag hade tänkt köpa maskinen men tog beslut igår att behålla rockyn ett tag till och låta Rossin rinna ur händerna.
 

HE

Well-known member
Då borde det enda alternativet vara att koppla förbi alltihop nere bland de få elkablarna.
 

saxviken

Member
Jag löste problemet med att helt enkelt minska på längden av stålskaftet som håller magneten. Den är ganska lätt att lirka loss, sen är det bara att kapa till önskad längd och limma tillbaka den igen. Sen sågade jag bara av hoppern på mitten så att den gick under köksskåpet i höjd. Har en mer eller mindre bra bild av detta i galleriet. Sommarprojektet, om jag behåller maskinen, blir sen att göra den doserless...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp