Ännu en bildföljetång av en hemmaprojekt: Timern (för kaffekvarn)

Gholam

Well-known member
Efter en långdragen designperiod är det dags att komma till skott och sätta planerna på en kaffekvarnstimer, i verket. Jag måste ju göra något av alla inhandlade komponenter. Dessutom känner jag att en timer skulle underlätta doseringen ganska markant. En sekund hit eller dit är ca20% variation i mitt fall och därför en viktig parameter att hålla reda på.
Nu finns det ju en uppsjö av timerprojekt med anknytning till kaffevärlden varav några är utomordentligt proffsigt gjorda men i de flesta fall endast måttligt dokumenterade. Därutöver finns ju mörkrumstimers som man kan komma över för några få hundralappar på Blocket men då följer hela mörkrumsutrustning med och inte har jag plats för dem inte. Dessutom är det mycket roligare att själv bestämma över alla detaljer och utveckla sin egen färdiga produkt.
Följdaktligen är jag nu i färd med att bygga min egen timer. Jag har skaffat alla komponenter och ritat kretsschemat som jag ska skicka till Olimex.com för produktion. Jag planerar att publicera all material så att det blir lättare för nästa person att göra sin egen timer. Om ni hittar några grava fel så hojta till (innan jag skickar iväg kortet) :)
 

Bilagor

  • Screenshot.jpg
    Screenshot.jpg
    104.6 KB · Visningar: 122
  • Screenshot-1.jpg
    Screenshot-1.jpg
    51.8 KB · Visningar: 97

Gholam

Well-known member
Det kanske är på sin plats med lite beskrivning på systemet. Kravet var en timer med fyra värdesiffror och abort-funktion. Interfacet är två rattar för val av siffra och värde; två rader med tal, den övre för val av intervall för att lägga till och den nedre som är summan av intervaller; samt två knappar för att lägga intervaller till summan och för att pausa/avbryta. När summan inte är noll startas timern och ett relä slår till.
Innanför skalet finns en PIC-processor som hanterar alla in-/utsignaler och genererar klockan. Fyra leddrivare levererar ström till de åtta displayerna. Det finns en tranformator som omvandlar nätspänningen till 7V DC, en spänningsregulator med backspänningsskydd och en summer/sirén för ljudsignaler (om det skulle behövas). Rattarna är rotationssensorer. 100uF kondensatorer är tänkta för att jämna ut ev. spikar efter brytningen av relä resp. strömbrytare. Säkringar på ca3A (ännu inte bestämd) kan bytas utifrån. PIC-processorn kan programmeras från en konakt som sitter i lådan (ej utritad). Displayerna sitter på undersidan (signallagret) och där knappar och rattar sitter på kortet kommer det att borras och lämna plats för rattar och knappar att monteras på lådan och träs igenom kortet. De ska lödas sedan med sladdar på kortet. Syftet var att slippa ha ett kort för diplayerna och ett för transformatorn mm.
Inne i PICen ska en mjukvara enligt Timeslicing-modellen implementeras som ställer in en inbyggd timer att ge timerinterrupt för varje 500ms (ännu inte bestämd) då olika uppgifter (tasks) utförs enligt deras respektive prioriteringsgrad.
 

Gholam

Well-known member
Kopplingschemat ovan är gjord i elektronik-CAD-programmet Eagle som kanshe är världens vanligaste då den finns som freeware version. Kan dessvärre inte bifoga Eagle-filerna direkt då formaten inte är giltiga på RK, men ska se om jag kan länka till dem vid tillfälle.
 

Hank

Well-known member
Kul projekt!
Skulle gärna vilja ha en timer på min K6
Ska bli intressant att följa, även om nivån verkar vara rena grekiskan för mig...;)
Lycka till!
 

TTobbe

Well-known member
Hur stor blir den har funderat att fixa en till RR45:an och ha den sitta i i dosatorn alla mazer.
 

swirve

Well-known member
Finns det nån speciell anledning till att du inte kör LCD? Med en PIC är det ju lätt-interfacat, men det är klart att i vissa lägen passa LED bättre utseendemässigt.
 

Gholam

Well-known member
Hur stor blir den har funderat att fixa en till RR45:an och ha den sitta i i dosatorn alla mazer.

Kortet är 16x10cm och lådan något större. Om den ska sitta i dosatorn då måste du ta strömmen direkt från kvarnen för du får inte plats för en transformator där inne. Jag började fundera på det här projekt innan jag köpte en mazzer och då var det viktigt att den var fristående...

Kul projekt!
Skulle gärna vilja ha en timer på min K6
Ska bli intressant att följa, även om nivån verkar vara rena grekiskan för mig...;)
Lycka till!

Jag är också något av en nybörjare och hoppas verkligen att jag inte har tänkt knasigt någonstans.


Finns det nån speciell anledning till att du inte kör LCD? Med en PIC är det ju lätt-interfacat, men det är klart att i vissa lägen passa LED bättre utseendemässigt.

Egentligen inte. Jag hade en massa snygga LED liggande och funderade på en minimal timer med dedikerad timerkrets. Men det hela gick överstyr med PIC och LED-drivarna mm. Det värsta är att när jag väl köpt alla andra komponenter så blev tvungen att byta ut alla displayer för de hade fel polaritet.
 

MartinForsberg

Well-known member
Har du kikat på Arduino? Det finns mycket att plocka gratis därifrån både för styrning av displayer och inmatning av knappar med mera plus en massa gratis programkod.

Du kan fundera på att köra så kallad multiplexing av LED-displayerna, då sparar du lite kretsar men måste skriva lite mer programkod i PIC-processorn för att sköta multiplexingen av displayerna.

Om du vill ha en PIC-processor med färre ben för att få ner storleken på det hela kan du även multiplexa knapparnas insignaler till processorn - Mazzrn Mini Electronic Modell A gör det med knapparna på locket. Finns många exempel på nätet på multiplexing av knappar.

Vill du få färre ledningar på kretskortet kan du välja att klommunicera med tex. I2C buss mellan PIC processorn och LED-drivare då det är vanligt att LED-drivare har en "seriell buss" typ I2C.
 

Gholam

Well-known member
Har du kikat på Arduino? Det finns mycket att plocka gratis därifrån både för styrning av displayer och inmatning av knappar med mera plus en massa gratis programkod.

Du kan fundera på att köra så kallad multiplexing av LED-displayerna, då sparar du lite kretsar men måste skriva lite mer programkod i PIC-processorn för att sköta multiplexingen av displayerna.

Om du vill ha en PIC-processor med färre ben för att få ner storleken på det hela kan du även multiplexa knapparnas insignaler till processorn - Mazzrn Mini Electronic Modell A gör det med knapparna på locket. Finns många exempel på nätet på multiplexing av knappar.

Vill du få färre ledningar på kretskortet kan du välja att klommunicera med tex. I2C buss mellan PIC processorn och LED-drivare då det är vanligt att LED-drivare har en "seriell buss" typ I2C.

Jag ska använda en seriell signal till LEDdrivarna som är kaskadkopplade och kommer åt alla åtta displayer med sina 64 utpinnar. Med multiplexing hade jag säkert kryympt kretskortsytan men jag satsade på enkelhet. Som jag skrev ovan, hade jag tänkt handlöda alltihop på ett labbkort innan jag fick tipset att tänka om (pga alla antalet sladdar). Dessutom är timern nätdriven så jag slipper tänka på att använda multiplexing för att driva ner strömförbrukningen.
Jag har hittat microchipc.com som innehåller kodexempel på multitasking - timeslicing på C. Det blir nog smidigast så.
 

Gholam

Well-known member
Kortet är nu skickat till Olimex. Notan hamnade på dryga 500:- för det fanns tydligen 8 hål med en "icke-standard" diameter (á 2euro).
 

Gholam

Well-known member
Äntligen är kortet här. Ska återkomma med bilder senare för nu stod det Upload disabled.
 

Gholam

Well-known member
Så här ser kortet ut. Nu är dags att börja löda dit komponenterna...
 

Bilagor

  • IMAG0011.jpg
    IMAG0011.jpg
    51 KB · Visningar: 56
  • IMAG0012.jpg
    IMAG0012.jpg
    46.7 KB · Visningar: 52

PF013

Well-known member
Är det en nättrafo du har på kortet? Då ska du definitivt ha lite större isolationsavstånd till jordplanet på primärsidan! För att vara säkert för nätspänningstransienter ska du klara 3000 volt mellan nätspänningsingången och sekundärsidan. Det blir minst 3 mm.
 

Gholam

Well-known member
Men den trafon är ju designad för nätström och komponentdesignen är tillhandahållen av tillverkaren själv, dvs avståndet mellan pinnen på nätingången och jordplanet är satt av de själva... Du menar att jag borde skrapa runt padden, antingen på jordplanet eller padden själv? Jordplanet är ju även täkt med silkscreenet...
 

PF013

Well-known member
Jag kör inte Eagle själv, men jag har aldrig hört att det skulle finnas nån funktion för att avståndet till ett jordplan som användaren eventuellt skulle lägga dit skulle följa med komponenten.

Som kortet ser ut, med nätspänning blandat med lågspänningsdelarna så är det mer eller mindre en dödsfälla. Om du ska köra det i detta skick bör du hantera kortet som om hela var nätspänningsförande, dvs aldrig röra det med spänningen på, ha en heltäckande plastlåda med ordentligt displayfönster, använda vridkodare med långa plastaxlar osv. Och givetvis glömma att programmera PICen in-system...

Synd att jag inte hann titta på det innan du skickade iväg det. Ett litet ytterligare tips: transformatorn lämnar växelspänning. Din 7805 kommer att brinna upp. Mitt förslag är att du hoppar över att montera transformatorn och i stället kopplar in en väggvårta på 7-9 V till ingången på 7805:an. Och sätt reläet på en bit experimentkort med ordenlig isolation mellan spolen och nätspänningen och skruvplintar för nätspänningen. På det sättet så kan du labba vidare utan allvarliga risker, och vi slipper få en forummedlem mindre!

Det har sin charm med trial and error, och alla är vi nybörjare i början, men isolationskraven för nätspänning är inget som man vill upptäcka på egen hand!

/Peter (som är glad för varje människa som börjar med elektronik, och ännu gladare för varje människa som överlever det!)

PS Jag är definitivt inte ute efter att vara dryg, och tittar gärna närmare på schemat om det är nåt mer jag kan hjälpa till med. Bäst vore det om du kunde fixa en PDF av det.
 

Gholam

Well-known member
Oj då! Och ändå har jag låtit "proffs" titta på det innan!
Asch, jag provar igen. Jag har nämnligen inte plats för en massa sladdar och transformatorer på köksbänken. Men om jag ser till att använda externa sladdar på nätspännningen (får separera kopplingarna) och även klämmer dit en likriktare efter trafon så borde jag väl klara mig, eller?
 

Gholam

Well-known member
Jag kör inte Eagle själv, men jag har aldrig hört att det skulle finnas nån funktion för att avståndet till ett jordplan som användaren eventuellt skulle lägga dit skulle följa med komponenten.


Du har rätt. isolationsavståndet sattes när jag valde klassen på nätet som är kopplad till varje pinne.

Som kortet ser ut, med nätspänning blandat med lågspänningsdelarna så är det mer eller mindre en dödsfälla. Om du ska köra det i detta skick bör du hantera kortet som om hela var nätspänningsförande, dvs aldrig röra det med spänningen på, ha en heltäckande plastlåda med ordentligt displayfönster, använda vridkodare med långa plastaxlar osv. Och givetvis glömma att programmera PICen in-system...


Jag har en heltäckande plastlåda med displayfönster (dammtätt) och vridkodare med plastaxlar. När man programmerar PICen så är ju strömmen inte ens på...Kanske kan jag bara drar ur kontakten? Men knapparna är ju metalliska...

Synd att jag inte hann titta på det innan du skickade iväg det. Ett litet ytterligare tips: transformatorn lämnar växelspänning. Din 7805 kommer att brinna upp. Mitt förslag är att du hoppar över att montera transformatorn och i stället kopplar in en väggvårta på 7-9 V till ingången på 7805:an. Och sätt reläet på en bit experimentkort med ordenlig isolation mellan spolen och nätspänningen och skruvplintar för nätspänningen. På det sättet så kan du labba vidare utan allvarliga risker, och vi slipper få en forummedlem mindre!

Det har sin charm med trial and error, och alla är vi nybörjare i början, men isolationskraven för nätspänning är inget som man vill upptäcka på egen hand!


/Peter (som är glad för varje människa som börjar med elektronik, och ännu gladare för varje människa som överlever det!)

PS Jag är definitivt inte ute efter att vara dryg, och tittar gärna närmare på schemat om det är nåt mer jag kan hjälpa till med. Bäst vore det om du kunde fixa en PDF av det.


Så sant, så sant! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp