Diy-pid

swirve

Well-known member
Tänkte lägga upp allt eftersom hur det går med min AVR-baserade pid-regulator. Tanken är att den ska monteras på min Silvia, men i utvecklingsfasen får en gammal Cafe Italia agera försökskanin.
Regulatorn bygger på följande:
* Atmega 644
*DS18b20 temperatursensor
*25A SSR
*LCD
*Seriekom för temploggning och kanske också inställning av parametrar


När jag är nöjd med hårdvaran kommer PCB att tillverkas.

Jag har precis kommit så långt i kodningen att jag har:
Temperaturavläsning, regulatorstruktur, seriell kommunikation med MATLAB, LCD.

Testade precis på en vattenkokare, med bara P-reglering.


Lite bilder:
picture.php

picture.php

picture.php
 

swirve

Well-known member
Äh vad tusan, imorrn öppnar jag miss silvia och börjar. Tänkte inte göra några mekaniska ingrepp i henne så det går att återställa i ursprungsskick. Jag har en pytte-lcd (8x2 tecken) som ska sättas på nåt bra ställe sen. Elektroniken har jag en förhoppning om att kunna sätta under kokare, inte helt optimalt med elektronik och temperaturen som blir ovanför kokaren.
Någon som skruvat i en silvia och har tips om placering för elektronik och SSR?
 

PF013

Well-known member
Det generella tipset är inte. Förutom under vattentanken så blir det riktigt varmt i Silvia, mycket varmare än 70ºC. Min installation, med en PID från Auber monterad i frontpanelen där logon normalt sitter funkar bra, men bara om jag ser till att slå av ångningen direkt när jag är färdig. Några gånger har den lagt av och jag har fått låta maskinen kallna.

Som sagt, under vattentanken. Men där är det svårt att sätta en display... ;)

/Peter (som på dagarna utvecklar bilelektronik, och slåss en del med värme...)
 

PF013

Well-known member
Standardstället att montera en SSR är under frontplåten på nederdelen, bredvid solenoidventilen. Där finns till och med ett oanvänt hål som passar till ena fästskruven på en normal SSR. Och där blir det faktiskt inte så otroligt varmt heller...
 

swirve

Well-known member
Oki, ska titta lite imorrn. SSR:et är ju givet då, kanske kan PCB:t sitta där också. LCD:n måste jag ta en funderare på, vill ju helst inte kapa hål i plåten. Kanske en extra alu-låda att sätta där Auberins sätter sina PID-moduler för PCB o LCD.

/Jesper (pluggar civ.ing i elektronikdesign så borde kunna ro detta i hamn)
 

martink78

Well-known member
Spännande! Och eftersom det inte ser ut att krävas en 3 tons metallsvarv (så här långt!) för detta bygge så kanske det är nått man skulle kunna ge sig på själv så småningom... ;)
 

swirve

Well-known member
Nu har jag öppnat och kollat lite, SSR:et passar utmärkt under nedre frontplåten och elektroniken ryms bra under vattentanken bredvid pumpen. Den stora frågan nu är hur ska jag kunna montera LCD:n (inte den på bilden, har en mindre som är 3x4 cm) utan att kapa hål i miss silvia. Man kan köpa en alu-låda för 200 kr, men det känns dyrt och vill inte gärna sätta en plastlåda på henne.
Hade jag haft en verkstad (mer än skrivbordet i sovrummet) hade jag kunnat tillverka en ny täckplåt och bytt ut frontplåten över spillbrickan.
 

PF013

Well-known member
Om du bara hittar en bra plåtslagare så kan det vara förvånansvärt billigt att få nåt sånt tillfixat. En kaffelängd och ett sexpack öl kan räcka långt. ;)

Finishen på Silvia är ganska lätt att matcha med 120 och 240 slippapper. Det är bra mycket värre om man ska matcha en spegelblank maskin.
 

MartinForsberg

Well-known member
Har du funderat på att bygga den som en pryl baserad på någon av de små Arduino moduler som finns? Då kan man ju få in USB eller Ethernet för nörden som vill tanka ur temperaturkurvor och annat....

Om din display är tunn nog skulle du kunna montera den i sådana där kreditkortsplånböcker som finns att köpa lite här och där, de finns ju i både rostfri plåt, eller kromade och aluminium. Har själv funderat på en sådan, den är ju smart för den är ju öppningsbar och lätt att få ur en platt kabel ur....
 

swirve

Well-known member
Den är ju byggd på AVR (som arduino i sin tur är byggd på). AVR:en har en USART-modul som gör det lätt att prata RS-232 vilket jag gör för att få kurvorna i matlab. Jag har funderat på att lägga till ett FT232 chip som ger en virtuell COM-port när den kopplas till datorn för att lätt kunna plocka ut kurvor och också justera parameter-inställningar.

Såna etuier är nog lite väl tunna, däremot kanske man kan hitta nåt annat. T.ex. hittade jag ett hårddisk-fodral i lådan i aluminium som kanske kunde passa. Får fundera lite till..
 

Mayhem

Well-known member
Coolt projekt! Själv har jag kikat lite på Caffè! som körs på egna plattformen Faustino. Mjukvaran verkar vara public domain men tyvärr inte open source som jag förstår det.
 

martink78

Well-known member
WiFi är naturligtvis det optimala, om man ändå får önska.. ;-)

Inga planer på att lägga in stöd för pre-infusion?
 

MartinForsberg

Well-known member
Den är ju byggd på AVR (som arduino i sin tur är byggd på). AVR:en har en USART-modul som gör det lätt att prata RS-232 vilket jag gör för att få kurvorna i matlab. Jag har funderat på att lägga till ett FT232 chip som ger en virtuell COM-port när den kopplas till datorn för att lätt kunna plocka ut kurvor och också justera parameter-inställningar.

Såna etuier är nog lite väl tunna, däremot kanske man kan hitta nåt annat. T.ex. hittade jag ett hårddisk-fodral i lådan i aluminium som kanske kunde passa. Får fundera lite till..

Tänkte mest på att du kanske fick större spridning på den om du byggde den på en redan färdig modul, färre komponenter för folk att löda om de vill bygga. Det finns ju också en hel del att plocka om temperaturmätning och styrning från Arduinovärlden.

Hur tjock/stor är displayen?
 

swirve

Well-known member
Tänkte mest på att du kanske fick större spridning på den om du byggde den på en redan färdig modul, färre komponenter för folk att löda om de vill bygga. Det finns ju också en hel del att plocka om temperaturmätning och styrning från Arduinovärlden.

Hur tjock/stor är displayen?

Jo det är klart, men jag gör nog projektet mest för min egen skull. Sen om nån annan vill ha koden så visst, men jag kommer inte lägga massa tid på dokumentation och kommentera kod så sannolikt är den värdelös för någon annan :/
Jag har sneglat på materialet som finns på länken nedan, men den bygger på flyttal vilket inte direkt är optimalt eftersom AVR inte är en flyttals-processor.http://www.arduino.cc/playground/Main/CoffeeTronics

Istället har jag använt ett bibliotek till AVR:en som ger mig fixed-point calculations (på svenska?) som är betydligt effektivare.

Displayen är 11mm, men det är egentligen bara 5 mm som måste rymmas. En sånhär:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=122

Det jag helst vill är att tillverka ny täckplåt, ska höra med lite kontakter alternativt hitta en plåtis. Men jag är öppen för ideer och ska kolla runt lite i min omgivning på alternativa sätt.

Självklart kommer jag göra så det finns möjlighet att utöka, finns ju ett antal lediga portar på processorn. Timer till kvarnen kanske...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp